Lagria met detailfoto's => L.hirta

Gestart door Frank van de Putte, juni 28, 2018, 19:02:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Naar aanleiding van het topic van Thijs heb ik er ook eentje verzameld, het is een vrouwtje volgens mij, gezien de antennen, 8mm lang.

Ik heb wat foto's gemaakt met een usb-microscoopje, die heeft ook wat moeite met dit soort zwarte "objecten" maar de punctuering op het halsschild is wel redelijk te zien.
Die zou bij een vrouwtje "grof, met de puntafstanden kleiner of gelijk aan de puntdiameter" moeten zijn, dat lijkt me wel correct, en de afmeting klopt ook wel voor L.hirta.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/159142209
onzeker Ruigkever - Lagria hirta gezien op 2018-06-28 Veere - Meywerf e.o.
Foto's:






Toelichting:
8mm, gemeten
bij voorbaat dank Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

jan cuppen

Een goede foto van het halsschild van L. hirta. Niet heel goed te zien maar ook op bij deze soort  staan op het midden van het halsschild geen indrukken van stippen. Bij atripes zijn er veel minder stippen en veel grotere gladde stukken op het zijvlak van het halschild. Deze waarneming is goedgekeurd.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Frank van de Putte

Bedank Jan, ook voor het goedkeuren :duim: Toch wel handig, zo'n usb microscoopje, ik heb namelijk geen binoc, dus probeer ik het met zo'n dingetje. :blink:
Groetjes,

Frank van de Putte

thijsdegraaf


thijsdegraaf

#4
Ik mag alleen voor wantsen schrijven voor Informatie van Waarneming. Dus ik kan het niet doen, maar zou iemand deze informatie en foto's hier willen plaatsen.  https://waarneming.nl/soort/info/23583 Misschien met een linkje naar dit topic.
Want dit zakt natuurlijk weer weg en zal Jan opnieuw uitleg moeten geven. Ik zag James nu al naar dit en het andere topic verwijzen: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=430054.0


Arp

Ik zal de komende dagen alles weer eens bij elkaar vegen (in het verleden al vaker samenvattingen gemaakt hiervoor, op diverse fora) en dan eens wat soortinfo invullen :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)


Frank van de Putte

Hoe zeldzaam is die L.atripes eigenlijk, en wat is er bekend over de verspreidingsgegevens, in welke provincies komt die voor?
Die soort is toch wel een slag groter dan L.hirta (7-10 vs 10-12mm), dat moet toch wel opvallen in het veld.

Ik heb nog speciaal gelet op extra grote Lagria's hier in Zeeland, maar ik heb ze eigenlijk niet gevonden.

Groetjes,

Frank van de Putte

Douwe van der Ploeg

In de kevercatalogus staan voor beide soorten alle provincines m.u.v. Flevoland genoemd.
Douwe van der Ploeg

jan cuppen

Citaat van: Frank van de Putte op juli 17, 2018, 19:24:42 PM
Die soort is toch wel een slag groter dan L.hirta (7-10 vs 10-12mm), dat moet toch wel opvallen in het veld.

Ik heb nog speciaal gelet op extra grote Lagria's hier in Zeeland, maar ik heb ze eigenlijk niet gevonden.

Er zit overlap in de grootte van de soorten en het grootteverschil is mij nooit opgevallen. In het veld zal dit, zo het al bestaat, zeker niet opvallen.

Van L. atripes zijn alleen waarnemingen van voor 1966 bekend.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Douwe van der Ploeg

Citaat van: jan cuppen op juli 17, 2018, 22:52:06 PM

Van L. atripes zijn alleen waarnemingen van voor 1966 bekend.

Daarmee bedoel je voor Zeeland, Jan?
Douwe van der Ploeg

jan cuppen

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen