links: Kleurmutaties bij vogels

Gestart door marcel123, februari 16, 2008, 14:48:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

De meest bekende kleurmutaties bij vogels zijn:
Albinisme    : Aangeboren ontbreken van enig pigment, als gevolg een wit verenkleed en rode ogen.
Leucisme     : Gebrek aan pigment, als gevolg een gedeeltelijk wit of geheel wit verenkleed, waarbij de veren
geheel gekleurd of geheel wit zijn, met normale ogen.
Melanisme  : Teveel aan donkere pigmenten, als gevolg een donkerder tot zwart verenkleed.



Not every white bird is an albino: zin en onzin over kleurafwijkingen bij vogels
De belangrijkste pigmenten die kleuren van vogelveren bepalen zijn carotenoïden en melaninen. Carotenoïden zijn verantwoordelijk voor gele tot scharlakenrode kleuren; ze worden via de voeding opgenomen en met behulp van enzymen in kleurpigmenten omgezet. Afwijkingen in deze pigmentkleuren zijn meestal een voedselprobleem en slechts zelden genetisch bepaald. Melaninen zijn te verdelen in eumelanine (zwartbruin pigment) en phaeomelanine (roodbruin pigment). Melaninen ontstaan door een serie chemische reacties, te beginnen met de oxidatie van het aminozuur tyrosine, onder invloed van het enzym tyrosinase. De uiteindelijk gevormde melaninen zijn zelf ook onderhevig aan oxidatie en dit oxidatieproces kan zich in verschillende gradaties afspelen. Zwart is de sterkste oxidatievorm, bruin is een zwakkere vorm. Afwijkingen in door melaninen bepaalde kleuren zijn in belangrijke mate genetisch bepaald. Er zijn allerlei verschillende mutaties die op verschillende punten in het vormings- en distributieproces van melaninen kunnen ingrijpen. Enkele van de belangrijkste worden in dit artikel besproken: albinisme, leucisme, bruin, dilutie (pastel en izabel), ino, schizochroisme (phaeo en grijs) en melanisme. Hierbij worden ook enkele hardnekkige foutieve opvattingen over kleurafwijkingen uit de weg geruimd, zoals de per definitie onmogelijke aanduiding 'partieel albinisme' (albinisme is een mutatie waardoor het enzym tyrosinase ontbreekt, waardoor melaninen totaal ontbreken). Vaak hebben vogels met een gedeeltelijk wit verenkleed betrekking op leucisme. Afwijkingen die in literatuur als leucisme worden gemeld hebben dikwijls betrekking op de mutatie 'bruin' of dilutie ('verdunning').

Hein van Grouw, Collectiebeheerder vogels, Nationaal Natuurhistorisch Museum Naturalis, Postbus 9517, 2300 RA Leiden, Netherlands
(grouwnaturalis.nnm.nl) 



Meer info:
Melanisme (Wikipedia)
Leucisme (Wikipedia)
kleurmutaties bij vogels (engbertsdijksvenen)
Kleurmutaties (Vogeldagboek)


tekenaar

Waarbij de kanttekening dat je vrijwel nooit een albino in het veld zult aantreffen. Albino vogels zien dermate slecht dat ze na het uitvliegen snel overlijden. In de praktijk zijn "witte" vogels dan ok 100% leucistisch of heel erg opgebleekte exemplaren van andere kleurmutaties (sommige mutaties bleken erg in de zon).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

marcel123

#3
Onderwerp: kleinere kauw met op de romp allemaal witte vlekjes in het zwart

CiteerJe hebt in feite drie mogelijkheden:

ofwel je hebt een zeer zeldzame Daurische kauw gezien: foto's maken en heel vogelend nederland erop af sturen.

ofwel het is een eerstejaars kauw met een voedselgebrek: herkenbaar aan een witte band in de vleguels en vaak ook staart. Red hij het, dan ziet hij er na de volgende rui (volgend jaar zomer) volkomen normaal uit. Komt vrij veel voor bij kraaiachtigen en voor zover ik weer alleen bij eerstejaars (voedselgebrek opgedaan in het nest: volwassen vogels kunnen waarschijnlijk beter compenseren voor eenzijdig voedsel terwijl nestjongen afhankelijk zijn van wat hun ouders brengen). Zulke deels witte veren zijn van slechte kwaliteit en ze kunnen zo slijten dat de vogels niet meer kunnen vliegen (tot de rui).

ofwel het is een leucistische kauw = een kauw die door een erfelijke afwijking een aantal witte veren heeft. Dit komt vrij veel voor bij kauwen en het varieert van enkele kleine witte veertjes tot grotendeels witte exemplaren. Steeds is een hele veer ofwel wit ofwel normaal gekleurd. Zulke vogels hebben dus GEEN witte band in de vleugels/staart, tenzij ze toevallig ook nog een voedingsgebrek hebben (maar dat zou wel heel toevallig zijn). Leucistsche kauwen blijven hun hele leven hetzelfde gekleurd.

Of dit verschijnsel (leucisme) zich meer voordoet in de stad, zou ik niet durven zeggen. In steden zitten veel meer kauwen en merels als in het bos, en bovendien laten ze zich dichter benaderen waardoor afwijkingen veel meer opvallen. Ik zou me kunnen voorstellen dat zo'n afwijkende vogel eerder wordt gepakt door een sperwer of havik, maar die zitten evengoed ook in de stad. Ik heb wel eens een leucistische merel in het bos gezien en pas nog een "bleke" houtduif op het platteland (al is dat een wat ander type mutatie).

Hybride kauw x ekster lijkt me uitgesloten vanwege de wel erg grote gedragsverschillen tussen deze soorten.

Inteelt als oorzaak kan ik me ook niet voorstellen bij dergelijke algemene soorten. hooguit bij huiskraaien (zou dat de reden zijn voor de vergroeide snavel van 1 van de huiskraaien?), maar dan nog: door inteelt wordt de kans groter dat een resessieve mutatie zichtbaar wordt, m.a.w. de kans op het optreden van leucisme wordt groter. Ergo: inteelt kan er theoretisch wel mee te maken hebben maar dan nog is leucisme een betere verklaring.

marcel123

#4
Nog om te zetten document:


Bron: Thijs Fijen


frankmeer

Frank van der Meer

Richard Gerritsen

#6
(edit 4-2012)

ecoinvent

Beste mensen,

Hierbij een interessante pimpelmees die afwijking vertoont ten aanzien van pigmentering, zag hem gisteren in de omgeving van buitenpost!

GrHK

http://waarneming.nl/user/view/56274

met bovenstaande link moet het lukken, zo niet... check pimpelmees 30-01-2010 te Buitenpost, waarnemer Hans Kroodsma


Sannen

beste,
bij ons in de buurt heb ik de afgelopen tijd al enkele keren een bruine kauw gezien.
is dit normaal of gaat het hier om een uitzondering (mss zeldzaam exemplaar)
hij/zij zit hier toch al 2 jaar.
wat is er mis met deze vogel ?

groeten Sannen

jfbouwmeester

Beste Sanne maak eens een foto van dit exemplaar en zet hem onbewerkt op dit forum. Zorg hierbij dat ook de ogen van de kauw en de poten hierop staan.

Een bruine kauw kan een mutatie zijn.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

OlivierO

Citaat van: Sannen op april 24, 2014, 11:50:05 AM
beste,
bij ons in de buurt heb ik de afgelopen tijd al enkele keren een bruine kauw gezien.
is dit normaal of gaat het hier om een uitzondering (mss zeldzaam exemplaar)
hij/zij zit hier toch al 2 jaar.
wat is er mis met deze vogel ?

groeten Sannen

Beste Sannen,

waar is "bij jou in de buurt"?

Een bruine kauw heb ik zelf nog niet gezien, maar het bestaat: zie bijvoorbeeld deze website.

Groeten,

Olivier


jfbouwmeester

Die bruine kauw vind ik natuurlijk gaaf :duim:

Wie weet lukt het om van die goudhaan ook ooit een goede foto te maken, Succes! :duim:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

H.J. Tromp

Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp