Nieuw invoerscherm

Gestart door Dylan, januari 01, 2006, 16:04:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dylan

Er is een nieuw scherm voor het invoeren van Waarnemingen in productie genomen.

Dit scherm is compacter dan het vorige, en zal zorgen voor snellere invoer.
Tevens kan gekozen worden uit verschillende invoermethoden, waaronder een snelle selectie uit recent gebruikte gebieden.

Gebruik deze thread om op- en aanmerkingen te plaatsen. Voor uitleg over het nieuwe invoerscherm, zie http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=4311

Af en toe wordt de thread gecomprimeerd (beantwoorde vragen worden verwijderd).
Hieronder de status van de gemelde zaken.

TIP:
Als het scherm niet goed werkt, probeer dan eerst of het met Firefox (http://www.mozilla.com/firefox/) wel goed gaat. Firefox is beschikbaar voor alle platforms, en alle schermen worden met Firefox (en IE6/Win) door ons getest.

TO DO:
- Taalondersteuning

WISH LIST
- Betere ondersteuning Apple Mac

NOPE, SORRY
- Andere sorteervolgorde "Mijn recente gebieden"
- Wissen weer bij nieuwe invoer
- Wissen biotoop bij nieuwe invoer (bleek geen behoefte aan)

OPGELOST:
- INVOER VIA ATLASBLOK
- Provincies sorteren op naam
- Weerrubrieken laten werken in IE
- Zoekfunctie voor biotoop en waardplant
- Synoniemen weer tonen in invoerlijst (inclusief info over synoniem)
- Terugkeren naar mijn recente gebieden na gebiedselectie mogelijk maken
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

laatvlieger

Een minpuntje dat nog wel overblijft vind ik het "aantal en geslacht" onderdeel.
Het zou veel sneller kunnen als je bijvoorbeeld gewoon in zou kunnen voeren:
3 man, 2 vrouw, 1 juveniel, 1 geslacht onbekend.

ipv die allemaal een voor een in te voeren of aantal 7 en dan bij bijzonderheden vertellen hoe de verdeling was.

daarnaast heb je bijvoorbeeld bij een zeearend nog een leeftijdscategorie 5e zomer. Die kun je op dit moment niet invoeren (als je dat zou willen).

Bij kleed zou bij amfibieen en reptielen eigenlijk ook: larve, juveniel, subadult en vervelling moeten staan. En bij activiteit zou ik in ieder geval ook iets van kwaken o.i.d. zetten (je kunt kikker en paddensoorten ook alleen maar horen zonder ze verder te zien).

Bij vissen bij activiteit mist nog "vondst"

dan nog een idee:
Misschien is het ook een idee om een mogelijkheid te maken om afgelezen ringen meteen in dit invoerscherm in te voeren?
Groet,

Wouter Teunissen

Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Eryngium

Het nieuwe invoerscherm lijkt me zeker beter. Nu lukt het echter op een APPLE computer nog niet om iets in te voeren, terwijl dat eerst wel nog lukte:

probleem 1: het vakje waar de datum moet worden ingevuld verschijnt niet.
probleem 2: als ik de soortgroep verander van vogels in een andere groep worden de bijbehorende soortnamen niet geladen, maar de vogel-soortnamen blijven staan.

beide problemen zijn te zien in het screenshot hieronder.

Op de APPLE zijn meerdere zaken vaak niet optimaal te zien, zoals de informatie bij een bepaalde soort. Bijna altijd staan de foto's door de tekst heen. Overigens is dit niet iets wat alleen voorvalt op waarneming.nl, maar ook op diverse andere sites. Voorbeeld soortinformatie hieronder.

Ik hoop dat in ieder geval het invoerscherm werkbaar kan worden gemaakt!!
Dit doet zich in ieder geval voor op een Apple Imac (IE 5.0 for Mac) en op een Apple powerbook G4 (IE 5.2 for Mac).

Groeten,

Ernst-Jan
Groeten,
Ernst-Jan

Dylan

Wat betreft de werking op de Mac, probeer het eens met Firefox voor de Mac.

Ik heb helaas geen Mac om te testen op Safari / Camino / IEMac / etc.
Dylan Verheul

Dylan

CiteerHet zou mooi zijn als de provincies en de gebieden onder "mijn recente locaties" alfabetisch gesorteerd worden.
Dit is een bewuste keus. De volgorde is die van gebruik. Het zijn maximaal 20 gebieden, dus in een oogopslag (of twee) te overzien.

Voorlopig blijft het even zo.
Dylan Verheul

Dylan

CiteerEn als je de gebiedsnaam veranderd, dan veranderen de coordinaten netjes mee, maar   de weersomstandigheden en biotoop blijven op de oude waarden staan.
Klopt, omdat je toch vaak "in de buurt" blijft als je meerdere waarnemingen achter elkaar invoert.

En als je het weer toch nog wilt wijzigen, dan is wijzigen van onbekend naar iets net zoveel werk als wijzigen van iets1 naar iets2.
Dylan Verheul

Dragonfly

Goh, dat is even een verandering! Maar een hele verbetering, vooral de zoekfunctie!!!

Daarom vroeg ik mij af of de biotopen ook een dergelijke zoekfunctie kunne krijgen? Soms zit je je echt rot te zoeken naar de goede benaming...

Ook ik heb problemen met het weertype, dat ik niet kan instellen. Ik werk met IE, dus daar zal het wel aan liggen, jammer.

Maar ga vooral zo door!!! :duim:  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Dylan

Ik heb de draad even opgeschoond. Veel berichten verwijderd, maar alle informatie is bewaard gebleven in de eerste post of in replies.

De screenshots van de Mac laat ik nog even staan, daar wil ik nog mee aan de slag.

CiteerHet mooiste zou dus zijn als je op verschillende manieren kunt zoeken: op gemeente en op gebiedsnaam.
Dit kan met de zoekfunctie, die zoekt zowel in gemeente als gebiedsnaam. Probeer maar.
Dylan Verheul

Eryngium

Nog wat getest op de Apple:

Bij gebruik van Safari (onder Mac OSX) worden de soortenlijsten wel geladen bij verandering van vogels naar bv. geleedpotigen of zoogdieren. (Bij gebruik van IE doet hij dit dus niet).
Het probleem met invoeren van datum doet zich nog wel voor met Safari.

Bij Firefox op de apple doet alles het goed: datum kan worden ingevoerd, soortlijsten laden goed en de weergaven van soortinfo is ook ok.

Nadeel: firefox werkt alleen bij Mac OSX 10.3.x en ouder. Op mijn wat oudere Imac zit Mac OS9...

Groeten,

Ernst-Jan
Groeten,
Ernst-Jan

Dylan

Laten we IE5/Mac buiten beschouwing laten. Die browser wordt actief uit de markt genomen, dus daar besteed ik geen aandacht meer aan.

Firefox voor Mac gaat goed dat is mooi.

Safari geeft nog wat problemen. Ik heb wel een idee waar dat zit, maar kan het niet testen.

Iemand Camino al geprobeerd?
Iemand die een Mac doneert ;-) ?

Iemand die in de HTML-code kan zien waar het verkeerd gaat op de Mac?
Dylan Verheul

Dylan

CiteerHoe moet je het atlasblok invoeren?
Als 6 cijfers in één van de volgende formaten:

xxxxxx
xx-xx-xx
xx/xx/xx
Dylan Verheul

Dylan

CiteerIk zit hier alles een beetje te testen.  Ik vroeg me af of dat schermpje waar je de soort in kunt voeren niet handiger kan. Zoals die zoekfunctie werkt zou het voor mij in ieder geval fijner werken. Want nu moet ik nog steeds eerst die lijst doorscrollen of moet ik eerst op die "zoek" button klikken.

Volgens mij zou het veel fijner werken om standaard die functie te gebruiken die nu onder die zoekbutton zit om een soort in te voeren. Voor bijvoorbeeld barmijs tik ik dan alvast "ba" in en dan kan ik hem zo uit het lijstje wat oppopt halen. (hoewel ik trouwens niet weet hoe een goede popupstopper ermee om gaat...)
Er komen steeds nieuwere technieken beschikbaar. Wellicht in een volgende versie.

Het invoerscherm is zo'n beetje de ruggegraat van Waarneming.nl.
We willen dat steeds verbeteren, maar ook niet de gebruikers van ons vervreemden door het steeds ingrijpend te wijzigen.
Dylan Verheul

Vincent

Als je een provincie en een gebied hebt geselecteerd, kun je niet meer terug naar "mijn recente locaties". Dan wordt de gebiedenlijst weer geladen. Zowel in IE als Firefox.
Vincent

Dylan

CiteerAls je een provincie en een gebied hebt geselecteerd, kun je niet meer terug naar "mijn recente locaties". Dan wordt de gebiedenlijst weer geladen. Zowel in IE als Firefox.
Dat gaat inderdaad fout. Ik zet 'm op mijn lijst.
Dylan Verheul

RWester

Enkele commentaren over de nieuwe invoerlijst:

Te dicht op elkaar staan - > Letterbrij

Te vaak schermwisselingen na intoetsen Lokatie, Coördinaten of Atlasblok, evenzo voor 'Mijn recente lokaties' naar iets anders

Wat gebeurt er als je niet de coördinaten van het gebied overneemt?

Het 'Weer' verdwijnt nog steeds na aanklikken.

Bijzonderheden-vakje mag voor mij wel iets groter. Je kunt nu niet soms kijken of zinnen wel lekker lopen of wat je al getypt had. (Teveel scrollen)

X-Y-coördinaat invoeren vind ik érg prettig, maar omdat er vaak meerdere gebiedsnamen op één koördinatenpaar zijn ingevoerd, kán mijn waarneming nu onder een andere naam verschijnen, dan die ik in het verleden (altijd) zelf heb gebruikt voor dat paar. Soms storend.

Waarom bij Biotopen de ene keer verzamelnaam met kleine letter en verderop een verzamelnaam met hoofdletter?

Bijv.

bos. Vochtig loof- (Eendenkooien)
bos. Vochtig loof- (Parkbos)
Brongebied : Akrokrenen
Broekbos : Berkenbroekbos

Met vriendelijke groet,

Remco Wester

Vincent

CiteerX-Y-coördinaat invoeren vind ik érg prettig, maar omdat er vaak meerdere gebiedsnamen op één koördinatenpaar zijn ingevoerd, kán mijn waarneming nu onder een andere naam verschijnen, dan die ik in het verleden (altijd) zelf heb gebruikt voor dat paar. Soms storend.
Als het om dezelfde gebieden gaat, kunnen ze samengevoegd worden.

CiteerTe dicht op elkaar staan - > Letterbrij
Vind ik ook, als je het vergelijkt met het oude scherm, dan ziet die er minder rommelig uit. Omdat daar meer wit tussen zit.
Vincent

Dylan

Goede punten.

CiteerTe dicht op elkaar staan - > Letterbrij

Er is heel erg veel gevraagd om een scherm waarbij alle informatie in beeld is. Dat is moeilij kte doen met veel witruimte. Vandaar deze keuze. Ik ben in gedachten al bezig met de volgende versie, waarbij we slimmer om kunnen gaan met ruimte en interactie. Voorlopig blijft dit scherm in deze opbouw.

CiteerTe vaak schermwisselingen na intoetsen Lokatie, Coördinaten of Atlasblok, evenzo voor 'Mijn recente lokaties' naar iets anders

Dat is de techniek die nu bij nagenoeg alle browsers werkt. Achter de schermen experimeteren we met andere technieken. Ik begrijp het bezwaar, maar zie op korte termijn nog geen alternatief.

CiteerWat gebeurt er als je niet de coördinaten van het gebied overneemt?

Dan moet je zelf coordinaten opgeven.

( reactie op andere punten volgt later )
Dylan Verheul

RWester

CiteerQUOTE 
X-Y-coördinaat invoeren vind ik érg prettig, maar omdat er vaak meerdere gebiedsnamen op één koördinatenpaar zijn ingevoerd, kán mijn waarneming nu onder een andere naam verschijnen, dan die ik in het verleden (altijd) zelf heb gebruikt voor dat paar. Soms storend.

Oh oh

Mensen beginnen bij ons (VWG Nijmegen) zelf (al bestaande) coördinaten opnieuw in te voeren omdat ze niet weten hoe het precies werkt. Of dat namen hun onbekend voor komen bij het in toetsen van een coördinatenpaar en niet de in hun ogen juiste naam er uit rolt.

Wat te doen?

Met vriendelijke groet,

Remco Wester

Dylan

CiteerMensen beginnen bij ons (VWG Nijmegen) zelf (al bestaande) coördinaten opnieuw in te voeren omdat ze niet weten hoe het precies werkt. Of dat namen hun onbekend voor komen bij het in toetsen van een coördinatenpaar en niet de in hun ogen juiste naam er uit rolt.
Werkgroepen werken toch nog niet met dit scherm?

Anyway, als je zelf een gebied wilt kiezen met coordinaten, dan kies je eerst het gebied en dan de coordinaten. Als je coordinaten overnemn uitvinkt kun je ze zelf aanpassen. Zie de HELPFUNCTIE  :D  
Dylan Verheul

Dylan

Het weer werkt nu ook in IE.
Dylan Verheul

Dylan

Synoniemen werken weer in de soortenlijst. Nog even geduld voor waardplanten.
Dylan Verheul

Dylan

Switch naar recente locaties werkt nu ook goed als je al een gebied in een provincie geselecteerd hebt.
Dylan Verheul

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Dylan

OK mensen, de ondersteuning van allerlei talen laat nog even op zich wachten. Dit was het even voor vanavond.
Dylan Verheul

RWester

CiteerQUOTE (RWester @ Jan 9 2006, 00:18 AM)
Mensen beginnen bij ons (VWG Nijmegen) zelf (al bestaande) coördinaten opnieuw in te voeren omdat ze niet weten hoe het precies werkt. Of dat namen hun onbekend voor komen bij het in toetsen van een coördinatenpaar en niet de in hun ogen juiste naam er uit rolt. 

Werkgroepen werken toch nog niet met dit scherm?

Anyway, als je zelf een gebied wilt kiezen met coordinaten, dan kies je eerst het gebied en dan de coordinaten. Als je coordinaten overnemn uitvinkt kun je ze zelf aanpassen. Zie de HELPFUNCTIE 

Mensen die nieuwe gebieden hebben aangemaakt werken via Waarneming.nl (dus niet via onze site).
Met vriendelijke groet,

Remco Wester

Vincent

Heeft eigenlijk niets met het nieuwe invoerscherm te maken, maar in "mijn waarnemingen" worden sommige gebieden wat vreemd getoond. Zoals "Lelystad - Oostvaardersdijk". De gemeentenaam wordt ervoor gezet.

Ik zet het hier even neer, omdat dit foutje eerst ook in het invoerformulier zat.
Vincent