Sminthurinus Noorderijplas

Gestart door Ton van Haaren, juni 28, 2018, 11:46:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ton van Haaren

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/159119132
onzeker Sminthurinus spec. gezien op 2018-06-28 Amsterdam - Noorder IJ-Plas
Foto's:




Toelichting:
3 ex. verzameld, maar er zitten er vast meer
bij voorbaat dank Ton van Haaren
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

roelvanbezouw

#1
Hey Ton!

Dit lijkt mij eerder een Bourletiella Hortensis. Onmiskenbaar door top van de kop geel, onderkant zwart. Lijkt daarmee een beetje op een kale man met een ongeschoren kin. Ook is het aantal segmenten op de antennen volgens mij te groot. Bij Sminthurinus zijn het er altijd zes. Dit lijken mij er zeven.

Met groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Ton van Haaren

#2
Hallo Roel
Die sort lijkt te ontbreken in de tabel van Jan van Duinen (http://www.janvanduinen.nl/sleutel/springstaart001.php). Hier kwam ik uit op een Sminthurinus spec., maar met veel twijfel.
De antennen bestaan uit 4 lange en 6 kleintjes, maar het kan zijn dat het 3 lange zijn en een flagel van 7.
Ik heb het aangepast
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

roelvanbezouw

Hey Ton,

Sorry, ik bedoelde antennesegment 4. Niet de hele antenne.
De soort staat in de tabel van Jan. Volgens mij ging het bij de grootte mis?

Met groet,

Roel
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Ton van Haaren

#4
Het gaat bij de grootte mis, want mijn grootste beest is 1.3 mm. Zijn dan zeker kleintjes ofzo? In de tabel van jan staat geen foto van een beest met een gele bovenkop. Is dat beest variabel?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

roelvanbezouw

Hey Ton,

Binnen springstaarten komt wel variatie voor. Ze zijn vrij gevoelig voor omgevingsvariatie. Ik geloof dat de sleutels van Fjellberg (2007) en Hopkin (2007) een maximum van 1.5 mm geven

Zie https://www.collembola.org/taxa/bouridae.htm#Bourletiella

De exemplaren van Jan zijn nog levend, maar op zijn bol-vormige springstaarten sectie kun je de kopkleur wel goed zien. Al wat Jan op zijn website gezet heeft lijkt wel wat donker.

Volgens mij zijn jouw specimen op alcohol gezet? Dat kan ook nog wel kleuringen geven (ten kwade, maar zeker ook ten goede!).

Met groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Ton van Haaren

Hallo Roel
Ja, mijn beesten staan op ethanol, want ik vond ze er zo vreemd uitzien. Ik ving ze met mijn macrofaunanet langs de oever, dus deze bolle springstaarten had ik niet verwacht. vandaar dat ik ze maar heb meegenomen in de veronderstelling dat het een aquatische soort zou zijn. Het was geen Podura, dus eindelijk iets anders, dacht ik.
Als je die website zo bekijkt is het haast niet voor te stellen dat het allemaal 1 soort is, wat een kleurvariatie ! Cosmopoliete soorten zijn er ook niet zoveel. Ook van zulke primitieve insekten zou je niet verwachten dat ze zowel in het noordelijke als het zuidelijke halfrond voorkomen. Dat kan of alleen maar als ze evolutionair heel oud zijn, of met transport. Of het zijn toch meer dan 1 soort. Maar dat is een ander verhaal. Je hebt me in ieder geval overtuigd van de soortsnaam. Hartelijk dank.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

roelvanbezouw

Hey Ton,

Het is inderdaad een waanzinnige soortgroep! Veel soorten zijn pleiotroop, dwz, die komen in veel verschillende habitats voor. Maar vanwege weinig waarnemingen is van veel soorten toch niet echt te zeggen waar ze voorkomen.

Meerdere soorten binnen één soort komt voor, of juist dat meerdere soorten op een hoop gegooid moeten worden.

Het is erg leuk om graslandjes, struikjes of heiden te slepen op zoek naar deze kleurige beestjes. Zelfs in de meest weinigbelovende gebiedjes komen nog de mooist soorten voor.

Over aquatische soorten; ik wel eens de algemene Orchesella cincta een poeltje tussen boomwortels zien oversterken. Het is lastig!

Met groet!
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops