Hoofdmenu

Macro

Gestart door shirley, juni 24, 2018, 15:26:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

shirley

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/158918563
Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. gezien op 2018-06-24 IJmuiden
Foto's:






bij voorbaat dank Shirley O'Brien

Rayan Majoor

Gewoon zo los gevonden? Ziet er meer uit als een soort die een cocon maakt...
Ik zal later eens kijken of ik uit kan vinden welke soort dit is (komt me in ieder geval bekend voor).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

shirley

Citaat van: Rayan Majoor op juni 24, 2018, 17:15:52 PM
Gewoon zo los gevonden? Ziet er meer uit als een soort die een cocon maakt...
Ik zal later eens kijken of ik uit kan vinden welke soort dit is (komt me in ieder geval bekend voor).

Hoi Rayan, je hebt gelijk, de pop hangt van een Verbascum blad de helft bedekt in wat wolachtig. Je kan het een beetje op die foto zie.

Rayan Majoor

Ah, nu ik het heb opgezocht weet ik waarom ie me zo bekend voorkwam: ik heb hem vorig jaar zelf nog opgekweekt. Dit zal een vrouwtje van de bastaardsatijnvlinder zijn. Normaal verpoppen die zich wel in een cocon, maar ze kunnen nogal eens verdwalen of niet helemaal zich gedragen zoals het 'hoort' en daardoor op aparte plekken verpoppen zonder echt een goede cocon te maken.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

shirley

Dank je wel - wat leuk, nu te wachte  ;D.

shirley

Citaat van: Rayan Majoor op juni 25, 2018, 17:15:33 PM
Ah, nu ik het heb opgezocht weet ik waarom ie me zo bekend voorkwam: ik heb hem vorig jaar zelf nog opgekweekt. Dit zal een vrouwtje van de bastaardsatijnvlinder zijn. Normaal verpoppen die zich wel in een cocon, maar ze kunnen nogal eens verdwalen of niet helemaal zich gedragen zoals het 'hoort' en daardoor op aparte plekken verpoppen zonder echt een goede cocon te maken.

Je hebt gelijk Rayan  B)

Groetjes Shirley

https://waarneming.nl/waarneming/view/159503945?_popup=1

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marion5

Hallo Shirley,

Mooi dat de kweek goed gelukt is, maar waarom zijn het nu twee waarnemingen?
Je kunt het beste in zo'n geval verder gaan met je 1e waarneming, de pop. En dan de foto's van de imago
toevoegen als bewijs.  En bij opmerkingen vermelden de datum waarop de pop is uitgekomen.
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=80190.0
Lees het stukje van John.
Zo gaat het dus ook als er een rups wordt uitgekweekt.

Groetjes,
Marion

shirley


Marion5

Goed aangepast  :duim:  Alleen nog even bij de drie vlinderfoto's het kleed aanpassen naar imago  :blink:
Vroeger wist ik dit ook niet en hebben andere waarnemers mij dit ook geleerd.

Shirley bedankt voor je medewerking :duim: :duim:

Groetjes,
Marion

shirley

Nog een keer proberen   :rolleye: