Sminthurinus bimaculatus...? => S. trinotatus

Gestart door Rayan Majoor, juni 24, 2018, 12:11:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/158905904
onzeker Sminthurinus bimaculatus gezien op 2018-06-24 Barneveld - Centrum
Foto's:




















Toelichting:
Gevonden in een plastic bakje ingericht voor verpoppende rupsen (met aarde en plantaardig afval). In hetzelfde bakje liepen ook al een tijdje langwerpige springstaarten rond (Isotomurus palustris?).
bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

mberg

Hej Rayan,

Sminthurinus bimaculatus / trinotatus.

met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rayan Majoor

Bedankt voor de reactie! Ze lopen nog altijd gezellig in de bak rond... dus mocht er iemand naar willen kijken die dan misschien kan zien welke van de twee het is: de mogelijkheid is er. Zou leuk zijn als het inderdaad Sminthurinus bimaculatus is ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

mberg

Hej Rayan,

Kun je er een aantal voor me verzamelen op 70% alcohol? Dan kan ik ze determineren.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rayan Majoor

Ik heb er een paar op alcohol gezet (ik hoop dat het er genoeg zijn: ze waren niet meer zo talrijk als zondag en ik heb niet veel ervaring met springstaartjes :rolleyes:)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Citaat van: mberg op juni 25, 2018, 21:14:25 PM
Kun je er een aantal voor me verzamelen op 70% alcohol? Dan kan ik ze determineren.
Naar welk adres kan ik ze sturen...?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

mberg

Hej Rayan,

Zuideinde 56
1551 EK
Westzaan

Met groet en dank!

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rayan Majoor

Ik zal ze binnenkort opsturen (waarschijnlijk wordt dat volgende week). Alvast bedankt voor de hulp met de determinatie :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

mberg

Dag Rayan,

Ik heb je materiaal ontvangen en bekeken. Het blijkt Sminthurinus trinotatus te zijn. Materiaal is bewaard in mijn collectie.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl