Wisenten in Nederland

Gestart door Freek Verkerk, juni 24, 2018, 11:34:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

In Nederland lopen ook Wisenten rond en het schijnen er steeds meer te worden. Ze lopen wel allemaal in afgeschermde gebieden dus nog niet in de echt vrije natuur, maar toch leuk om het te volgen. Hierbij de eerste link en de vraag: zou het leuk zijn als we er nog meer hadden, en bijvoorbeeld de Heckrunderen en en schotse hooglanders gaan vervangen door de echte wilde koeien? https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=user-mailing&msg=24438
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Citaat van: Freek Verkerk op juni 24, 2018, 11:34:13 AM

In Nederland lopen ook Wisenten rond en het schijnen er steeds meer te worden. Ze lopen wel allemaal in afgeschermde gebieden dus nog niet in de echt vrije natuur,...

Waar zou jij ze dan willen laten lopen in Nederland?  Wat is vrije natuur en wat afgeschermd gebied?
Herman van der Meer

Freek Verkerk

Citaat van: HPM op juni 24, 2018, 12:40:11 PM
Citaat van: Freek Verkerk op juni 24, 2018, 11:34:13 AM

In Nederland lopen ook Wisenten rond en het schijnen er steeds meer te worden. Ze lopen wel allemaal in afgeschermde gebieden dus nog niet in de echt vrije natuur,...

Waar zou jij ze dan willen laten lopen in Nederland?  Wat is vrije natuur en wat afgeschermd gebied?
Ik zou ze willen laten rondlopen in de grotere natuurgebieden van Nederland. Ik denk bijvoorbeeld aan de Oostvaardersplassen, Maar ook bijvoorbeeld 10gemeten, Schiermonnikoog, Vlieland en alle gebieden waar nu edelherten rondlopen, Schotse Hooglanders en Koniks. De Nederlandse kuddes groeien natuurlijk maar met een beperkt aantal dieren, maar op termijn zie ik die doorgroeimogelijkheden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Citaat van: Freek Verkerk op juli 17, 2018, 11:58:23 AM
Citaat van: HPM op juni 24, 2018, 12:40:11 PM
Citaat van: Freek Verkerk op juni 24, 2018, 11:34:13 AM

In Nederland lopen ook Wisenten rond en het schijnen er steeds meer te worden. Ze lopen wel allemaal in afgeschermde gebieden dus nog niet in de echt vrije natuur,...

Waar zou jij ze dan willen laten lopen in Nederland?  Wat is vrije natuur en wat afgeschermd gebied?
Ik zou ze willen laten rondlopen in de grotere natuurgebieden van Nederland. Ik denk bijvoorbeeld aan de Oostvaardersplassen, Maar ook bijvoorbeeld 10gemeten, Schiermonnikoog, Vlieland en alle gebieden waar nu edelherten rondlopen, Schotse Hooglanders en Koniks. De Nederlandse kuddes groeien natuurlijk maar met een beperkt aantal dieren, maar op termijn zie ik die doorgroeimogelijkheden.

Ze lopen nu al in natuurgebieden van minstens 200 hectare, en die zijn niet meer afgeschermd dan de gebieden die jij noemt.
Ik vind het wel grappig dat je de Oostvaardersplassen noemt. Daar kunnen vast nog wel een paar beesten bij.
Herman van der Meer

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Freek Verkerk

#5
Citaat van: HPM op juli 17, 2018, 12:23:36 PM
Citaat van: Freek Verkerk op juli 17, 2018, 11:58:23 AM
Citaat van: HPM op juni 24, 2018, 12:40:11 PM
Citaat van: Freek Verkerk op juni 24, 2018, 11:34:13 AM

In Nederland lopen ook Wisenten rond en het schijnen er steeds meer te worden. Ze lopen wel allemaal in afgeschermde gebieden dus nog niet in de echt vrije natuur,...

Waar zou jij ze dan willen laten lopen in Nederland?  Wat is vrije natuur en wat afgeschermd gebied?
Ik zou ze willen laten rondlopen in de grotere natuurgebieden van Nederland. Ik denk bijvoorbeeld aan de Oostvaardersplassen, Maar ook bijvoorbeeld 10gemeten, Schiermonnikoog, Vlieland en alle gebieden waar nu edelherten rondlopen, Schotse Hooglanders en Koniks. De Nederlandse kuddes groeien natuurlijk maar met een beperkt aantal dieren, maar op termijn zie ik die doorgroeimogelijkheden.

Ze lopen nu al in natuurgebieden van minstens 200 hectare, en die zijn niet meer afgeschermd dan de gebieden die jij noemt.
Ik vind het wel grappig dat je de Oostvaardersplassen noemt. Daar kunnen vast nog wel een paar beesten bij.
Ik denk dat nu er wat edelherten de Oostvaardersplassen verlaten, dat er inderdaad wel plaats is. Bovendien is het gebied afgesloten voor mensen. Het voordeel is dat er dan ook geen mensen zich bedreigd voelen in dit natuurgebied.  En hoe meer soorten hoe diverser het gebied wordt. Bovendien vind ik een Wisent natuurlijker dan een Heckrund.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Hierbij wat links naar videos op Youtube over de Wisenten in Nederland.

In Nederland lopen tegenwoordig in verschillende gebieden Wisenten. Om te beginnen in de Kennemerduinen. Ook wel het Kraansvlak genoemd.

In 2007 werden hier de eerste wisenten losgelaten, kennelijk geimporteerd uit Polen.
https://www.youtube.com/watch?v=-z-ln-5esZQ

Deze video is van 2013.
https://www.youtube.com/watch?v=OKtQQPeEkHE

En nog een bijdrage van de vroege vogels van 2013: https://www.youtube.com/watch?v=o1FJHxzPMzA.

Hier iets uit 2017 https://www.youtube.com/watch?v=BIG3rg5hQfo er zijn kennelijk koniks en Schotse Hooglanders bijgekomen. Ik zie ook nog wel plaats voor Mouflons en Edelhert. En de schotse hooglanders hoeven niet als er al Wisenten zijn. De Wisentkudde kan groter worden.


2018
https://www.youtube.com/watch?v=zxkBy9sbvB8
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

Citaat van: Freek Verkerk op december 21, 2018, 11:27:37 AM
Ik denk dat nu er wat edelherten de Oostvaardersplassen verlaten, dat er inderdaad wel plaats is.

Verlaten? Je bedoelt dat ze naar de hertenhemel zijn geschoten en bij de poelier zijn beland?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Freek Verkerk

Citaat van: egilio op juli 01, 2019, 21:55:15 PM
Citaat van: Freek Verkerk op december 21, 2018, 11:27:37 AM
Ik denk dat nu er wat edelherten de Oostvaardersplassen verlaten, dat er inderdaad wel plaats is.

Verlaten? Je bedoelt dat ze naar de hertenhemel zijn geschoten en bij de poelier zijn beland?
Ja precies. Het gebied heeft voedsel voor een beperkt aantal dieren. En dan kun je de dieren het onderling laten uitvechten wie dat gaat overleven, of je kunt ingrijpen: wat er nu gebeurt, het afschieten van met name edelherten. We kunnen nu wel ongeveer de draagkracht van het gebied inschatten en hoe je daar gebruik van maakt is de keuze van de beheerders. We hebben kennelijk doelstellingen om het aantal wisenten in Nederland te vergroten, en er zijn geen (bij mij bekende) doelstellingen mbt het aantal edelherten. Dus lijkt het voor de hand te liggen om die nutteloze dieren (edelherten) te vervangen door Wisenten of ook Koniks, waarvan men wel wil dat daarvan de aantallen toenemen, om hen weer in andere Natuurgebieden uit te zetten. Maar van Koniks weet ik eigenlijk ook niet wat ze ermee willen. Ook gewoon naar de Poelier heb ik de indruk.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ronris

Citaat van: Freek Verkerk op juli 03, 2019, 20:45:03 PM
Citaat van: egilio op juli 01, 2019, 21:55:15 PM
Citaat van: Freek Verkerk op december 21, 2018, 11:27:37 AM
Ik denk dat nu er wat edelherten de Oostvaardersplassen verlaten, dat er inderdaad wel plaats is.

Verlaten? Je bedoelt dat ze naar de hertenhemel zijn geschoten en bij de poelier zijn beland?
Ja precies. Het gebied heeft voedsel voor een beperkt aantal dieren. En dan kun je de dieren het onderling laten uitvechten wie dat gaat overleven, of je kunt ingrijpen: wat er nu gebeurt, het afschieten van met name edelherten. We kunnen nu wel ongeveer de draagkracht van het gebied inschatten en hoe je daar gebruik van maakt is de keuze van de beheerders. We hebben kennelijk doelstellingen om het aantal wisenten in Nederland te vergroten, en er zijn geen (bij mij bekende) doelstellingen mbt het aantal edelherten. Dus lijkt het voor de hand te liggen om die nutteloze dieren (edelherten) te vervangen door Wisenten of ook Koniks, waarvan men wel wil dat daarvan de aantallen toenemen, om hen weer in andere Natuurgebieden uit te zetten. Maar van Koniks weet ik eigenlijk ook niet wat ze ermee willen. Ook gewoon naar de Poelier heb ik de indruk.
Wat zijn die doelstellingen dan om het aantal wisenten te vergroten. graag ook even een onderbouwde argumentatie over het begrip""nutteloze" beschermde diersoorten zoals edelhert.

egilio

Citaat van: Freek Verkerk op juli 03, 2019, 20:45:03 PM
Citaat van: egilio op juli 01, 2019, 21:55:15 PM
Citaat van: Freek Verkerk op december 21, 2018, 11:27:37 AM
Ik denk dat nu er wat edelherten de Oostvaardersplassen verlaten, dat er inderdaad wel plaats is.

Verlaten? Je bedoelt dat ze naar de hertenhemel zijn geschoten en bij de poelier zijn beland?
Ja precies. Het gebied heeft voedsel voor een beperkt aantal dieren. En dan kun je de dieren het onderling laten uitvechten wie dat gaat overleven, of je kunt ingrijpen: wat er nu gebeurt, het afschieten van met name edelherten. We kunnen nu wel ongeveer de draagkracht van het gebied inschatten en hoe je daar gebruik van maakt is de keuze van de beheerders. We hebben kennelijk doelstellingen om het aantal wisenten in Nederland te vergroten, en er zijn geen (bij mij bekende) doelstellingen mbt het aantal edelherten. Dus lijkt het voor de hand te liggen om die nutteloze dieren (edelherten) te vervangen door Wisenten of ook Koniks, waarvan men wel wil dat daarvan de aantallen toenemen, om hen weer in andere Natuurgebieden uit te zetten. Maar van Koniks weet ik eigenlijk ook niet wat ze ermee willen. Ook gewoon naar de Poelier heb ik de indruk.

Dat er geen doelstelling is om een bepaald aantal te bereiken wilt niet zeggen dat ze nutteloos zijn. En om 'afschieten' gelijk te stellen met 'verlaten' is op z'n zachtst gezegd nogal ongelukkig gekozen.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Freek Verkerk

#11
Er komt en vierde gebied in Nederland voor wisenten. https://www.ark.eu/nieuws/2019/vierde-wisentgebied-nederland?fbclid=IwAR34HYUNcV9IUrvzoxKwKgoCYj_EcVRzVxuIyHXzoqrHgekfc8FCG8kEKdI

Op de Slikken van de Heen: Op de Slikken van de Heen:    zo te zien een gebied van 2 km bij 1 km.
In het gebied komen de grazers : Wisenten, runderen en Koniks. Wat mij betreft kan er dan ook overwogen worden om nog andere dieren toe te voegen zoals, Herten (edelhert en damhert en eventueel enkele Elanden) en mouflons. Uiteindelijk over 3 jaar, komt de wolf hier natuurlijk ook en dan zal er zich vanzelf een natuurlijk evenwicht instellen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

hans parlevliet

2 bij 1 km, wisenten, koniks, runderen en diverse hertensoorten? Hoe zie je dát voor je?
mvg
Hans

ronris

Citaat van: hans parlevliet op december 23, 2019, 16:16:16 PM
2 bij 1 km, wisenten, koniks, runderen en diverse hertensoorten? Hoe zie je dát voor je?
Sorry maar van waar deze info?? Slikken van de Heen is 598 ha groot. Doelt u op het ingerasterde wengebied misschien??? 

hans parlevliet

Citaat van: Freek Verkerk

Op de Slikken van de Heen: Op de Slikken van de Heen:    zo te zien een gebied van 2 km bij 1 km.
Ziehier
mvg
Hans

Freek Verkerk

#15
Citaat van: ronris op december 23, 2019, 19:02:41 PM
Citaat van: hans parlevliet op december 23, 2019, 16:16:16 PM
2 bij 1 km, wisenten, koniks, runderen en diverse hertensoorten? Hoe zie je dát voor je?
Sorry maar van waar deze info?? Slikken van de Heen is 598 ha groot. Doelt u op het ingerasterde wengebied misschien???
Ik heb op Google maps gekeken. 598 ha is nog steeds een aardig gebied. Vroeger heb ik geleerd dat er op 1 ha 1 koe past, dus 598 ha zou voldoende moeten zijn voor 598 koeien, maar het zal geen optimaal gebied zijn, dus bv 50 dieren in totaal? 10 wisenten, 10 konics, 10 koeien, 10 damherten en 10 moeflons, zoiets? En dan elk jaar de aanwinst vangen en elders uitzetten of naar de poelier brengen. Beetje divers gebied van maken lijkt me leuk voor de natuurliefhebbers.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

ook met een hele lage begrazingsdruk moet je uitkijken, want de grazers hebben een duidelijke voorkeur voor bepaalde planten. Sommige plantensoorten kunnen in een gebied uitgeroeid worden, ver voordat de grazers zelf voedselgebrek krijgen ... M.a.w. die regel van 1 koe per hectare is leuk voor een landbouwgebied, maar volstrekt waardeloos voor natuurbeheer. In natuurgebieden moet je het hebben van gedegen inventarisaries van flora EN fauna en is begrazing maatwerk.

Ik ben ervan overtuigd dat een constante begrazingsdruk een grote fout is. Wat je moet hebben is periodes van begrazing, afgewisseld door (vele jaren van) herstel met minimale of geen begrazing. En dan niet overal in een gebied tegelijk dezelfde fase (dus op een paar plekken begrazing, en tegelijkertijd elders herstel). Op die manier behoud je alle successiestadia tegelijkertijd, zodat je soorten behoud die van specifieke stadia afhankelijk zijn.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

Citaat van: tekenaar op december 30, 2019, 16:17:44 PM
ook met een hele lage begrazingsdruk moet je uitkijken, want de grazers hebben een duidelijke voorkeur voor bepaalde planten. Sommige plantensoorten kunnen in een gebied uitgeroeid worden, ver voordat de grazers zelf voedselgebrek krijgen ... M.a.w. die regel van 1 koe per hectare is leuk voor een landbouwgebied, maar volstrekt waardeloos voor natuurbeheer. In natuurgebieden moet je het hebben van gedegen inventarisaries van flora EN fauna en is begrazing maatwerk.

Ik ben ervan overtuigd dat een constante begrazingsdruk een grote fout is. Wat je moet hebben is periodes van begrazing, afgewisseld door (vele jaren van) herstel met minimale of geen begrazing. En dan niet overal in een gebied tegelijk dezelfde fase (dus op een paar plekken begrazing, en tegelijkertijd elders herstel). Op die manier behoud je alle successiestadia tegelijkertijd, zodat je soorten behoud die van specifieke stadia afhankelijk zijn.
Mee eens. Hetzelfde principe geldt voor wolven en mouflons. Wolven hebben een voorkeur voor mouflons en die zijn al lang uitgeroeid voordat de wolven voedselgebrek krijgen. Daarom is het ook belangrijk dat de begrazingsdruk niet te hoog is. Dat voorkom je door meer richting een natuurlijk evenwicht te werken en ook predatoren te introduceren. Elke grazer heeft weer andere predatoren. Als we klein beginnen, dan hebben we de kleine grazer (muizen, hazen, konijnen, ganzen en eenden) met de kleinere predatoren als roofvogels, marters, vossen en dassen) (Zitten hier trouwens ook dassen??). De middelgrote grazers: Mouflons, ree, damhert, gems met als predator de wolf (komt binnenkort op eigen kracht). En de grote grazers (Eland, Wisent, Konik, Edelhert en Oerrund)  met als predator de mens en in mindere mate de wolf. Dit gebied kan gebruikt worden om jaarlijks grote grazers te leveren voor het rewilden van andere natuurgebieden. Met name Wisenten worden uitgezet in Rewildingsgebieden in Oost en Zuid Europa, maar nu ook in Zeeland. Geweldig.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op december 23, 2019, 11:13:27 AM
Er komt en vierde gebied in Nederland voor wisenten. https://www.ark.eu/nieuws/2019/vierde-wisentgebied-nederland?fbclid=IwAR34HYUNcV9IUrvzoxKwKgoCYj_EcVRzVxuIyHXzoqrHgekfc8FCG8kEKdI

Op de Slikken van de Heen: Op de Slikken van de Heen:    zo te zien een gebied van 2 km bij 1 km.
In het gebied komen de grazers : Wisenten, runderen en Koniks. Wat mij betreft kan er dan ook overwogen worden om nog andere dieren toe te voegen zoals, Herten (edelhert en damhert en eventueel enkele Elanden) en mouflons. Uiteindelijk over 3 jaar, komt de wolf hier natuurlijk ook en dan zal er zich vanzelf een natuurlijk evenwicht instellen.

Er loopt nu een stier die vanuit het Kraansvlak komt.

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=user-mailing&msg=26098
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk