Is te zien om welk lvhbeestje het hier gaat?

Gestart door Anser, juni 23, 2018, 07:08:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Anser

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/158846903
Lieveheersbeestje onbekend - Coccinellidae spec. gezien op 2018-06-22 Holten - De Borkeld - Elsenerveld en -veen
Foto's:




Toelichting:
Op stam van douglasden.
bij voorbaat dank jan wessels

------------einde kopiëren----------------------------

Gerrian

Volgens mij van een viervleklieveheersbeestje (Exochomus quadripustulatus), maar 100% zeker ben ik hier niet van. Ik durf het zwart lieveheersbeestje niet uit te sluiten, maar heb daarvan nog te weinig poppen gezien om zeker te zijn van de verschillen. Vandaar dat veel waarnemingen van poppen vooralsnog ongevalideerd blijven.

Anser

Gerrian, Bedankt voor de informatie.
Gr. Jan.

Arp

Je kunt de sclerietplaatjes van de oude larvenhuid op pronotum en mesonotum nog duidelijk genoeg herkennen voor Exo.qua. volgens mij :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

En al aangepast en goedgekeurd, zie ik. Daar kan ik het wel mee eens zijn.

Mijn punt is vooral dat ik zelf vind dat ik van veel soorten nog te weinig poppen heb gezien om te durven uitsluiten er verwarring met een andere soort kan zijn. Ik wil meer uitkweken, maar dan moet je wel larven vinden. Tot nu toe slechts één zwart lhb larve gevonden. Dus schuif ik van veel soorten de waarnemingen van poppen maar voor me uit tot later als ik er zelf genoeg heb gezien om zeker te zijn van de determinatie. Zo blijft er nog veel te wensen/leren over.

Arp

Tuurlijk - zo blijf ik ook nog van de (meeste) Coccinella/Hippodamia-poppen, of Adalia (onderling) af ... ik ben er nog lang niet uit  :rolleye: :rolleyes:  :wacko:

De zwarte heb ik ook pas twee keer uit kunnen kweken, maar de restanten van de larvenhuid kunnen (afhankelijk van de foto) toch duidelijk genoeg zijn vind ik, dus op basis daarvan durf ik het dan wel een keer  B)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)