De waarde van waarnemingen

Gestart door wimtegels, februari 14, 2008, 17:19:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#31
CiteerBen het met alle punten eens. behalve dat de verspreidingskaartjes nietszeggend zijn. Alles wat je overigens terecht over waarnemingen zegt geldt ook voor veel verspreidingsatlassen. Volgens mij is er geen enkel vlakdekkend veldonderzoek in Nederland uitgevoerd.
Wim,
De mycologen hebben volgend op een standaardlijst van in Nederland waargenomen soorten en een op basis daarvan opgetelde Rode Lijst, in 1996 enkele verspreidingsatlassen uitgegeven, die een redelijke landelijke dekking vertoonden. Opvallend was daarbij, dat er wat betreft zeldzame en nieuwe soorten een aantal toplocaties waren. Zij bleken in de omgeving van concentraties van aldaar woonachtige mycologen te liggen en/of uit veelvuldig tijdens excursies bezochte terreinen te bestaan. Het Gooi en de kleibossen langs de Vecht en de Kromme Rijn vormden hiervan een goed voorbeeld en ik kon exact bepalen waar ik destijds woonde, omdat ik toen de enige actieve mycoloog op de Zuidhollandse eilanden was. Inmiddels is een commissie in het leven geroepen, die "witte vlekken" inventariseert en voorstellen voor de locaties van werkweken en excursies doet.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Dat is nu precies het verschijnsel dat ik bedoel.

Ineens leken we er bij mij in de buurt een explosieve uitbreiding van de vinpootsalamander te hebben.

In feite was dit geen uitbreiding, maar ze verschenen op de verspreidingskaart ten gevolge van een door mij georganiseerde reddingsaktie.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

mystacinus

jammer dat deze discussie gesloten lijkt, of een beetje uitgebrand. Waarnemingen helpen de verspreiding van een soort in beeld te brengen. Het is beter om te spreken over de bekende verspreiding van een soort, dan over De verspreiding van een soort. En vergeet nooit een verspreidingskaart te interpreteren in het licht van de onderzoeken die er hebben plaatsgevonden ... Dat maakt het interpreteren van verspreidingskaartjes zo boeiend en leuk!
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

wimtegels

Citaat van: mystacinus op augustus 15, 2009, 21:03:01 PM
jammer dat deze discussie gesloten lijkt, of een beetje uitgebrand. Waarnemingen helpen de verspreiding van een soort in beeld te brengen. Het is beter om te spreken over de bekende verspreiding van een soort, dan over De verspreiding van een soort. En vergeet nooit een verspreidingskaart te interpreteren in het licht van de onderzoeken die er hebben plaatsgevonden ... Dat maakt het interpreteren van verspreidingskaartjes zo boeiend en leuk!

Hoi mystacinus, en anderen ook natuurlijk.

Ook ik vind het jammer dat dit soort discussies verstommen.  In sommige gevallen ontaarden ze zelfs in een soort verbaal geweld.
Het schijnt moeilijk te zijn op internet discussies te voeren zonder in een soort welles nietes spelletje te ontaarden. Dit terwijl het samen nadenken en discussiƫren over waarnemingen en de interpretatie daarvan bij kan dragen aan ons inzicht in de natuur. Helemaal gevaarlijk wordt het als je er vraagtekens bij zet of het wel altijd gunstig is dat bepaalde zeldzame soorten ineens in aantal toenemen. Ecologie bestaat niet bij de gratie van een soort, maar juist door de samenhang van soorten. In pure natuur is dit variabel in tijd en plaats.
Ik heb bijna, of misschien wel helemaal, de moed opgegeven dit soort discussies op internet, dus ook op waarneming.nl te kunnen voeren.

Groetjes, Wim
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

mystacinus

hallo Wim

Discussie gewoon blijven voeren, en een beetje tussen de niet ter zake doende opmerkingen (via email gemaakt en en dan snel emotioneel geladen...) heen laveren en je punt blijven maken. Medestanders zijn altijd wel te vinden, tegenstanders ook, maar dat is inherent aan zo'n publiek forum.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen