Waarom is de dwerguil niet gezien?

Gestart door birdingholland, februari 12, 2008, 16:10:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Citeersoms waarneming.nl wel een beetje eigen
hoho, mensen die in dit forum posten hoeven geen enkele relatie met Waarneming.nl te hebben.
CiteerVerder zou ik tenslotte willen voorstellen dat mensen die nooit bij een twitch zijn, maar daar wel een (daarmee dus ongefundeerde) mening over hebben, ergens anders een eigen forum oprichten
Waarom zou dat moeten, iedereen mag toch een mening hebben ?
Het leuke van dit forum is juist het gemeleerde gezelschap, waardoor discussie kan ontstaan.
Zolang mensen zich aan de forum regels houden is het prima http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?act=boardrules
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hans Peterse

De laatste post van Martijn Bot kan ik (en ik denk de meesten) alleen maar onderschrijven. Maar één kanttekeningetje: als je daar als bescheiden nieuwkomer in de rijen staat en een paar (vermoedelijk) oude rotten (waarbij 'oude' overigens niet op leeftijd slaat) gaan het terrein in alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, dan is 'er iets van zeggen' nog niet zo makkelijk.

Hans Peterse

BramtK

Beste Martijn,

Inderdaad een bekende discussie en een voorspelbaar verloop. Ik zou echter graag wat meer horen dan 'laten we elkaar de volgende keer aanspreken als het fout gaat'. Dat is namelijk de put dempen als het kalf al verdronken is en bovendien, die intentie is eerder uitgesproken en het is toch opnieuw niet helemaal verlopen zoals we zouden wensen. Vrijblijvendheid genoeg lijkt me. Wat gaat er nu eigenlijk gebeuren?

Nog een laatste punt, als we niet willen dat twitchers worden bestempeld als fout, zonder ze dan niet af van mensen die ook het volste recht hebben om een mening te hebben en te ventileren over de Nederlandse avifauna en de wijze waarop we daar (naar hun mening) mee om moeten gaan. Die Dwerguil is niet het exclusieve bezit van twitchers.

Onder die laatste mensen schaar ik mezelf ook, al ben ik vaak zat bij een twitch geweest.

Bram

ps. Voor wat betreft de optie vangen, ik neem aan dat een ieder heeft geleerd om het kenteken van een auto te noteren als je die 's avonds het bos in ziet gaan, zeker wanneer in dat bos iets bijzonders te vinden is.
Groeten,

Bram ter Keurs

Dorine

Zelf ben ik nog nooit bij een twitch geweest.
Dat het erg druk is geweest kan ik me wel voorstellen hoor,
het was, geloof ik, pas de derde keer dat een dwerguil in ons land is gezien en
dat trekt uiteraard heel veel kijkers, logisch.
Dan zijn er altijd wel een paar die zich niet aan de gedragregels houden,
dat heb je overal, niet alleen bij vogelaars.
Echter het was wel één in het wild levende vogel die normaal gesproken geen drukte gewend is.
Het zeer zeldzame van zijn aanwezigheid bracht drukte in het Leenderbos, heel logisch.
Maar alle drukte om die uil heen kan best verstorend werken.
Dit is geen verwijt richting degene die zijn gaan kijken maar gewoon een simpele gedachte.

Een uil kan iets op grotere afstand heel goed zien, beter als dat wat hij in zijn poten heeft.
Een uil moet nu eenmaal met zijn hoofd draaien om alles wat ie hoort in de gaten te kunnen houden.
Hoe meer geluiden een uil hoort, hoe meer hij met zijn kop zal draaien.
En dat deed ie best veel, tenminste als ik de filmpjes bekijk.


Dorine van Asten
peregrines.nl

Martijn Bot

@ Hisko: Ik zeg ook niet dat iedereen een relatie heeft met wn.nl, maar zij die posten bepalen wel het niveau van het forum. En dat forum is af en toe bedenkelijk qua niveau (soms ook niet, overigens, dit is ook niet bedoeld als kritiek op wn.nl en iedereen die zich voor de site inzet)
En nuurlijk mag iedereen een mening hebben, maar sommige discussies zijn gevoerd, de standpunten zijn duidelijk, het is bekend. Ik ga ook niet op een forum van vliegtuigspotters mijn mening geven. Het zal best mogen, maar ik heb het nog nooit gedaan en kan er dus niets gefundeerds van zeggen. Mensen die niets van twitchen weten zouden zich dat ook best eens kunnen realiseren.
@Hans: Oude rotten hebben niet meer rechten dan nieuwkomers. Verantwoordelijkheid voor de natuur is van ons allen. Ik begrijp dat dat best moeilijk kan zijn, overigens...
@Bram: Ik vrees dat veranderingen toch echt vanuit de vogelwereld zelf zullen moeten komen. Er is geen betere controle dan controle van elkaar, gelijkgezinden. Als we dat toch zouden kunnen bereiken, daar kan geen autoriteit tegenop.

Ellen Luijks

Groetjes

Ellen

Gert Veurink

ja maar...
het is toch ook heel leuk om met modder te gooien? Het voorziet duidelijk aan een behoefte.
Kunnen we het aan het eind goedmaken met een groepshug en dan later dit jaar met z'n allen een avonddikbek optrappen!
groet!
Gert Veurink



jankees

#157
Ben overigens erg blij dat de discussie hier een stuk vriendelijker verloopt dan sommige discussies op birdpix. Zegt ook wel iets over het niveau van de mensen die hier komen (zoals  mijn hoog niveau  :gap:)

JohanvantBosch

Citeerja maar...
het is toch ook heel leuk om met modder te gooien? Het voorziet duidelijk aan een behoefte.
Kunnen we het aan het eind goedmaken met een groepshug en dan later dit jaar met z'n allen een avonddikbek optrappen!
Zullen we een nieuw forum opstarten? Moddergooien.nl?  :P  :grin:  

P1234

Citeerja maar...
het is toch ook heel leuk om met modder te gooien? Het voorziet duidelijk aan een behoefte.
Kunnen we het aan het eind goedmaken met een groepshug en dan later dit jaar met z'n allen een avonddikbek optrappen!
Neeeeeeeee... niet optrappen. dan begint al het gedonder weer opnieuw :lol:

Maar deze discussie heeft veel goeds opgeleverd, waaronder een heuse DBA ordedienst met een pascifistische tak!!! Bij de volgende soort doen we de groepshug wel. Ik hoop alleen dat het pad breed genoeg is.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

frankw

licht de grens van de twitchpolitie nu bij 2 meter of 100kg? in het laatste geval kan ik ook bij de knokploeg  :D  B)  Ik Twitch alleen niet zo heel veel :rolleyes:  

Bas vd Burg

't zal me een groepshug worden zeg! 300+ vogelaars die en masse elkaar omhelzen enzo............ vogelaars hebben nu al een bepaalde naam, laat staan als die groepshug doorgaat  :gap:

Goed, nu de locatie voor de groepshug, het parkeerterrein Noordduinen in Katwijk is er groot genoeg voor, nu nog een leuke kwikstaart/leeuwerik daar rond laten lopen en dan gaat het helemaal goedkomen  :lol:  
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ben Wielstra

Werd er niet pas een Zwarte Leeuwerik beloofd hier?

P1234

CiteerWerd er niet pas een Zwarte Leeuwerik beloofd hier?
Daar heb ik wel een groepshug voor over!!!!!!
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

birdingholland

Even voor mijn beeldvorming, als beoogd lid van de pacifistische ordedienst:

Als die groephug nou zodanig veel mensen omvat dat men van het parkeerterrein te veel richting de vogel dreigt te gaan huggen en de vogel daarbij misschien wel, maar misschien ook wel niet verstoort, is het dan de bedoeling dat ik er met Jan en Jaap voor ga liggen?

Groeten,

hiskodevries

#165
klaar.

EDIT Johan:
Binnen de Admingroep van waarneming.nl zijn we van mening dat we het onderwerp nu beter even kunnen laten rusten
Over een paar weken eens verder brainstormen hoe we met z'n allen in de toekomst kunnen zorgen dat de regels wel nageleefd worden.
Iets waar waarneming.nl, Dutch Birding en Birdpix en terreinbeherende instanties misschien samen een bijdrage kunnen leveren.

Het topic dat door Pieter was gestart, staan al wat ideeen. Heb je zelf ook ideeen over hoe we dingen in de toekomst in goede banen kunnen leiden, mail ze even persoonlijk aan mij of aan info@waarneming.nl.
We zullen er dan binnenkort op terugkomen.  
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0