Tekeningen van mij Update 8/4/2008

Gestart door joost_gabriels, februari 13, 2008, 18:37:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

joost_gabriels

hoi ik ben weet terug van weg geweest en gister avond dacht ik laat ik een vogels gaan tekenen een is al af ik ga zo straks met een andre bezig tip & tricks zijn altijd welkom ;)
ik ben er best trots op ik heb hem van een voorbeeld natgetekent maar neit overgetrokken !!! en zeg maar wat voor een vogel het is wat jij denkt
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

eline1234

Een hop, duidelijk!
wat helpt om de kleur wat egaler te maken: kleur met n niet te scherp potlood, en veeg er daarna (voorzichtig!) overheen met een vingertop of propje keukenpapier.
Het wordt nog 'echter' als je de buitenlijntjes heel dun tekent, zodat ze niet opvallen.

Succes, ben benieuwd!

Eline

joost_gabriels

Ja het moet een hop voorstellen alleen ik ben neit echt te vreden over poot,snavel,oog. Kleuren was ook zo van ik wil hem kleuren maar ja beetje overhaast wou hem eer eigelijk niet kleuren maar dat vond ik ook weer zo saai en heb niet echt goede kleur potloden ik heb van die versleten pruts dingen die al 1000 keer zijn gevallen. Die gebruik ik ook namelijk voor school.
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

Rinie van Reenen

#3
Ha Joost,

Dat is ook een leuke manier om met vogels bezig te zijn! Duidelijke Hop hoor!
Poot vind ik juist heel aardig gelukt (behalve de achterteen misschien).
Nog een kleine tip: bij de keel kun je misschien beter iets meer naar binnen tekenen, daar wordt de vogel slanker van. En als je van plan bent vaker te tekenen (zou ik zéker doen!), dan is het misschien goed om over goede potloden na te denken: dat maakt het tekenplezier nog groter.
Succes met je volgende vogel!
Groet, Rinie van Reenen

joost_gabriels

Bedankt ja ik ben binnenkort jarig :D. Dus ik weet meteen waar ik voor ga vragen want ik weet echt neit wat ik wou vragen maar nu wel meer.  alleen waar hij/zij op zit moest een steen voorstellen dus kan iemand meer een tip geven over een steen beter na maken want dat lukt me niet echt  
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

vuurvlinder

Probeer eens wat te spelen met schaduw effecten. Als je delen van de steen donker maakt en andere vlakken licht, krijg je meer diepte in de tekening. :duim:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

joost_gabriels

#6

gemaakt vandaag nog niet helemaal af de achterkant enz moet nog wat mee gebeuren wat is het moeilijk om goedekopen en goede kleur potloden te kopen 36 kleur potloden voor 15 euro :o

en geoefent op s'navels en stenen het lukt wel beter  
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

joost_gabriels

mijn ouders kwamen thuis en ik zo vragen hebben we kleurtjes ? hun zo ja ik zo jeeuh dus ik heb de ekster ingekleurt :D en de achtergrond gemaakt
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

Imperator

CiteerEen hop, duidelijk!
wat helpt om de kleur wat egaler te maken: kleur met n niet te scherp potlood, en veeg er daarna (voorzichtig!) overheen met een vingertop of propje keukenpapier.
Het wordt nog 'echter' als je de buitenlijntjes heel dun tekent, zodat ze niet opvallen.

Succes, ben benieuwd!
Ziet er leuk uit, Joost. Probeer eens wat Eline zei.. :)  
vriendelijke groet,

Trees

Ted van der Knaap

#9
Citeer
gemaakt vandaag nog niet helemaal af de achterkant enz moet nog wat mee gebeuren wat is het moeilijk om goedekopen en goede kleur potloden te kopen 36 kleur potloden voor 15 euro :o

en geoefent op s'navels en stenen het lukt wel beter
..gaaf Joost..  

..ook al had je de namen van de vogels er niet bij gezet had ik ze denk wel allemaal geweten..

..veel plezier met je hobby..


-edit-  knap dat je bij het eksteroog een stipje wit hebt gelaten, zo komt de glans
         van het oog mooi in beeld en maakt de vogel sprekender
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

joost_gabriels

CiteerZiet er leuk uit, Joost. Probeer eens wat Eline zei.. :)
dat ga ik zeker met binnenkort proberen :D. de volgende tekening zullen jullie vast wel zien :D
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

vuurvlinder

De steen ziet er ook al veel beter uit. :duim:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

redmar_woudstra

Wat ik zelf regelmatig doe is de punt van een oud potlood "verslijpen". Je slijpt dan alleen de stift en de korreltjes kun je uitwrijven over een vlak, zodat het egaal wordt en niet streperig (wat je toch altijd gebeurt). Ook is met misschien leuk om wat zachtere potloden (3b, 5b). Ik vind het zelf altijd het leukst alleen potlood (en geen kleurpotlood) te gebruiken. Met verschillende hardheden kan je mooi kleurverschillen maken. Maar smaken verschillen!
groet,
Redmar

Rinie van Reenen

't Gaat mooi zo, Joost! Bij die Ekster zijn de buitenste lijnen al veel minder dik dan bij de Hop, dus dat gaat de goede kant op.
Bij de nieuwe stenen die je getekend hebt, is vooral de tweede beter gelukt.
Leuk werk he, tekenen! Dan leer je goed vogels kennen, want je leert goed kijken naar de verschillen. Probeer bijvoorbeeld eens een paar koppen naast elkaar te tekenen van vogels die op elkaar lijken. Je hebt nu al een Knobbelzwaan getekend. Als je dan ook de kop van een Kleine en de kop van een Wilde Zwaan tekent, dan kun je die de volgende keer als je gaat vogelen ook uit elkaar houden!
Groet, Rinie van Reenen

Robert

welk soort??
gemaakt met ikea© potlootje. :angel:

Groeten Robert

Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

joost_gabriels

klapekster  :duim:  heel mooi ik had hem al gezien :) oog is mooi :P die lukken niet echt bij mij maar ach
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

tekenaar

#16
Ik heb niet zoveel tips anders dan

- heel veel oefenen

- vooral niet opgeven

- veel naar foto's kijken en naar andermans werk

- af en toe verschillend materiaal uitproberen

Volgens mij heeft jou scanner er moeite mee: als ik naar de grote tekening va de klapekster kijk valt me op dat de randen van het papier veel donkerder zijn gescant dan het midden. Dat is jammer, maar het is erg lastig om een goede scanner te vinden omdat ze best wat geld kosten en je ze in de winkel vaak niet mag uitproberen. Een alternatief is wat kleinere tekeningen maken waardoor je alleen het "midden van de scanner" gebruikt, wat het beste resultaat geeft.

Ik werk zelf liever met wat zwaardere kwaliteit papier (200 gram), dan kreukelt het minder snel als je een en ander uitgumt (en gummen doe ik!). Dit is in wat grotere kantoorwinkels en hobbywinkels te koop. Ik koop pakketten van een paar honderd vellen: dat is een stuk goedkoper als "per stuk kopen" en het is "psychologisch" beter om niet het idee te hebben dat je zuinig aan moet doen met papier. (niet milieuvriendelijk, overigens) Ik ben begonnen met "schetsblokken" en heb nog een hele stapel volgetekende schetsblokken liggen.

Overtrekken is geen schande, maar geeft wel een probleem met copyright: je kopieert immers een afbeelding (foto) die door een ander is gemaakt. Ik gebruik overgetrokken foto's wel als basis, maar maak hiervoor zelf de foto's (dan heb ik zelf het copyright op de foto's  :P ). Soms vraag ik of ik een foto van iemand anders als basis voor een tekening mag gebruiken, en meestal is de reactie: "prima hoor". Beter vragen en toestemming krijgen als achteraf gezeur krijgen omdat iemand zijn foto herkent in een tekening (gendt overigens voor natekenen net zo goed als voor overtrekken). Zolang je je tekeningen alleen voor jezelf houdt maakt dit allemaal niets uit, maar als je ze aan anderen laat zien (b.v. op internet) moet je het netjes doen. In zo'n geval stuur ik vaak een copie van de tekening op naar degene die de foto heeft gemaakt, als bedankje. Uiteindelijk pas ik toch ook weer allerlij stukjes en beetjes aan in de tekening waardoor het resultaat niet meer een "overgetrokken tekening" is, maar door deze "overgetrokken basis" lukt het sneller om verhoudingen goed te krijgen. Ik trek NOOIT een tekening van een ander over, dan zou ik namelijk ook de fouten van een ander overnemen, en ik voeg daar mijn eigen fouten aan toe waardoor het resultaat echt hopeloos wordt.

Wat mij ook veel heeft geholpen is kijken naar de "anatomie" van dieren. Bij vogels kijken naar hoe de verschillende typen veren aan zo'n beest zitten. Eens een dode vogel oppakken en de vleugels open en dicht vouwen. Zien hoe armpennen en handpennen over elkaar schuiven en zo. Dat soort dingen (wel handen wassen na afloop  :P  ).

p.s. heb je dit "verborgen deel" van waarneming.nl al ontdekt?
http://waarneming.nl/grafiek_overzicht.php
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

joost_gabriels

:o nee nog niet ik ga ze allebij toevoegen nu voel ik me wel wat slecht :P maar ik ben pas een beginner en de andre zijn meschien al jaren bezig. maar ik ga ze posten hoor :) ( de ekster en hop
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

Rinie van Reenen

Citeer:o nee nog niet ik ga ze allebij toevoegen nu voel ik me wel wat slecht :P maar ik ben pas een beginner en de andre zijn meschien al jaren bezig. maar ik ga ze posten hoor :) ( de ekster en hop
Tuurlijk kun je die posten!
Als Rembrandt meegedaan had, zouden die anderen zich ook maar beginnelingen gevoeld hebben, hoor! 't Is juist leuk als er allerlei soorten tekeningen in staan.
Groet, Rinie van Reenen

joost_gabriels


Meisje niet helemaal gelukt maar ach ze lijkt best op haar echte haar zeg maar oops dat was niet helemaal nederlands maar er is weer een update eht is even stil geweest. Heb het beetje druk met school
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

Christian

#20
Leuk Joost!
Tip (alhoewel ik niet weet of je dat al hebt gedaan): Teken eerst een ovaal met een kruis erin, dit helpt je met het plaatsen van de ogen in het gezicht.

[Edit: Vond dit filmpjenog, misschien wel handig?]
Christian Brinkman

Esther

Citeergemaakt vandaag nog niet helemaal af de achterkant enz moet nog wat mee gebeuren wat is het moeilijk om goedekopen en goede kleur potloden te kopen 36 kleur potloden voor 15 euro :o
Joost fantastische tekeningen, doorgaan!! Ik ga eerdaags opruimen in huis en ik heb vast voor jou goede potloden over en nog wel wat meer tekenmaterialen, varierend van bijenwaskrijt tot houtskool en conté etc.)
(Mijn zoon is verhuisd en er ligt nog best veel gewoon maar te liggen aan materiaal) Ik zal het allemaal bij elkaar in een doos stoppen voor je en dan komt het jouw kant wel op. Ik vind het leuk om je tekeningen te zien en ja doet het prachtig!

Groet Esther

joost_gabriels

ja ik had dat kruis wel gemaakt maar was een beetje mislukt  
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels