DAMPENDE COMPOSTHOPEN GEZOCHT

Gestart door marcel123, januari 13, 2006, 09:17:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

CiteerDAMPENDE COMPOSTHOPEN GEZOCHT
Een composthoop krioelt van leven. Niet alleen in aantal individuen, maar ook in aantal soorten. Hoe ouder een composthoop, des te meer soorten. Speciaal op de warme plekjes in een composthoop bevindt zich een heel eigen levensgemeenschap. Er leven op zo'n plek, vaak minder dan 10 dm3, zo'n 20 keversoorten, de compostmier en de kleine oorworm. De laatste twee zijn nog maar weinig keren in Nederland waargenomen. Waarschijnlijk omdat er maar weinig mensen zijn die in composthopen veldbiologie bedrijven.
Sterven deze dieren nu uit omdat composthopen steeds meer uit ons milieu verdwijnen? Of zijn er nog warme composthopen, bijvoorbeeld in uw tuin of die van de buurman of –vrouw?
Als u een dergelijke composthoop weet, zou ik daar graag (met u als u dat leuk vindt!) eens een kijkje willen nemen.
Peter Boer

Van de website knnv alkmaar

huysse

Ik heb er wel een.
Het stikt hier ook van allerlei verschilende soorten mieren (niet in de compost voor zover ik weet), daar kan dan misschien ook naar gekeken worden? (op het moment hele kleintjes minietjes in de keuken)
En ik zou het ook wel leuk vinden als iemand me kan vertellen wat voor sprinkhanen e.d. er hier zitten.(lang grasland)
Ik zorg voor broodjes.

Marijke

Cees Veenema

#2
De VAM in Wijster misschien ?
Ik heb zelf een koude composthoop gebouwd in de afgelopen 25 jaar zonder er in te roeren. Kwam bij het weghalen van wat veldkeien wel een Paddennest tegen.
Zondermeer een interresant onderwerp.
Groet,

Cees

robin

CiteerIk heb er wel een.
Het stikt hier ook van allerlei verschilende soorten mieren (niet in de compost voor zover ik weet), daar kan dan misschien ook naar gekeken worden? (op het moment hele kleintjes minietjes in de keuken)
En ik zou het ook wel leuk vinden als iemand me kan vertellen wat voor sprinkhanen e.d. er hier zitten.(lang grasland)
Ik zorg voor broodjes.

Marijke
als je een beetje in de buurt woont wil ik best je composthoop een keer doorsnuffelen(omgeving ook wel hoor) ik ben vooral geinteresseerd in kevers maar sprinkhanen hebben ook interesse. enne broodjes heb ik zelf :P  
groeten robin kraaij

huysse


robin

ik woon in ede en heb een ovkaart. hoe ziet de composthoop en omgeving eruit?
groeten robin kraaij

huysse

Een simpele hoop van van alles en nog wat, deels op stenen ondergrond, aan de "warme kant"van een schuur.
Voldoet denk ik niet aan alle tuinierseisen. Erg veel wormen.

Marijke