Beste Chris,
Ik heb geen ervaring met de genoemde telescopen, maar ik heb wel een (algemeen) advies.
Ga vooral de kijkers die je overweegt goed uitproberen...
Ik weet niet waar je woont, maar ga vooral bij een
verkoper even goed uitproberen (en ga vooral niet over één nacht ijs...)... ik zelf woon dicht bij de winkel van de Vogelbescherming, die hebben een ruim assortiment dat je in de winkel kan uitproberen (waaronder ook de huismerk Havik 82 die in dezelfde prijsklasse zit... zou ik in elk geval ook vergelijken/overwegen.) ik ben zeker 10 keer bij de winkel langs gegaan alvorens tot aankoop over te gaan.
Waar moet je op letten bij het testen... vergelijk natuurlijk het beeld, zie je kleurverschillen (met name aan de rand zie je soms blauwe/rode waas langs het bekeken object), vormverschillen (vaak zit er met name aan de rand van een kijkerbeeld een kromming) neem een recht voorwerp in beeld en kijk hoe krom dat wordt wanneer je hem aan de rand van het beeld ziet, hoe rechter hoe beter).
En alle kijkers doen het goed bij goed licht, probeer vooral te testen in minder goede omstandigheden (Bewolkt, regenachtig etc) juist dan zie je de verschillen. Tot slot moet de kijker natuurlijk goed te hanteren zijn... grijp je intuïtief naar de goede stelschroef om scherp te stellen of in te zoomen of grijp je mis?