Welke telescoop?

Gestart door ChrisB, juni 19, 2018, 15:06:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

ChrisB

Hallo allemaal, ik ben sinds een paar maanden met veel plezier aan het vogelen en gebruik daarvoor een Meopta Meopro 8x42. Nu ben ik daarover erg tevreden, maar merk ook dat ik wat bereik mis. Op Texel heb ik een excursie gehad en daar had de gids een telescoop en dat lijkt mij ook wel wat. Maar ja, er is zoveel keuze en daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met wat tips.

Ik zat te denken aan een niet te grote en zware telescoop voor een bedrag van rond de €1000 (excl. statief) en heb de volgende kandidaten op mijn shortlist:

Opticron MM4 60 GA ED met SDLv2 15-45x
Nikon ED50 met 13-40x
Kowa TSN-663m 20-60x

Ik heb al door de Opticron gekeken en dat beviel wel, maar ik weet natuurlijk niet precies waar ik op moet letten. Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar de Opticron. Hebben jullie tips of andere modellen die ik echt eens moet bekijken? Ik hoor het graag! Alvast bedankt!

SlechtValk

Beste Chris,

Ik heb geen ervaring met de genoemde telescopen, maar ik heb wel een (algemeen) advies.

Ga vooral de kijkers die je overweegt goed uitproberen...
Ik weet niet waar je woont, maar ga vooral bij een verkoper even goed uitproberen (en ga vooral niet over één nacht ijs...)... ik zelf woon dicht bij de winkel van de Vogelbescherming, die hebben een ruim assortiment dat je in de winkel kan uitproberen (waaronder ook de huismerk Havik 82 die in dezelfde prijsklasse zit... zou ik in elk geval ook vergelijken/overwegen.) ik ben zeker 10 keer bij de winkel langs gegaan alvorens tot aankoop over te gaan.

Waar moet je op letten bij het testen... vergelijk natuurlijk het beeld, zie je kleurverschillen (met name aan de rand zie je soms blauwe/rode waas langs het bekeken object), vormverschillen (vaak zit er met name aan de rand van een kijkerbeeld een kromming) neem een recht voorwerp in beeld en kijk hoe krom dat wordt wanneer je hem aan de rand van het beeld ziet, hoe rechter hoe beter).
En alle kijkers doen het goed bij goed licht, probeer vooral te testen in minder goede omstandigheden (Bewolkt, regenachtig etc) juist dan zie je de verschillen. Tot slot moet de kijker natuurlijk goed te hanteren zijn... grijp je intuïtief naar de goede stelschroef om scherp te stellen of in te zoomen of grijp je mis?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HT

Ik zou ook overwegen even door te sparen en een tweedehands topmerk te kopen. Merken als Swarovski hebben zo'n lange levensduur dat je er tientallen jaren mee verder kan.
Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

Rob Koelman

Citaat van: HT op juni 21, 2018, 12:05:25 PMIk zou ook overwegen even door te sparen en een tweedehands topmerk te kopen. Merken als Swarovski hebben zo'n lange levensduur dat je er tientallen jaren mee verder kan.

Helaas zijn gangbare modellen van topmerk telescopen tweedehands weinig goedkoper dan nieuwe. Je kunt dan net zo goed voor een geheel nieuwe sparen.

Blijft natuurlijk opletten op aanbiedingen. Heel soms worden er gangbare modellen van topmerk telescopen voor een zacht prijsje aangeboden. Die zijn dan echter vrijwel altijd binnen zeer korte tijd verkocht. In deze gevallen natuurlijk ook altijd even om aankoopbewijzen e.d. vragen, i.v.m. mogelijk gestolen spullen...
Met vriendelijke groet, Rob

HT

Scheelt wel degelijk hoor Rob. ATS80 tweedehands scheelt al snel 500-600 euro.
Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

Wilfred

Als je zin hebt in die Opticron zou ik daar gerust voor gaan.
Ik heb er goede dingen over gelezen op het Engelse Birdforum, een land overigens waar Opticron veel bekender is dan hier en waar het merk goed staat aangeschreven.

ChrisB

Bedankt voor alle adviezen! Ik wil het geheel graag compact houden, dus de Havik valt vanwege formaat en gewicht af. Ik zal in ieder geval wat andere telescopen bekijken in verschillende winkels.

Tweedehands zie ik ook niet zo zitten. Ik ben echt een leek en ben dan veel te benauwd dat ik een miskoop doe, omdat ik niet weet waar op te letten.

Doorsparen kan natuurlijk altijd, maar ik heb mijn budget gesteld op rond de €1000 en wil daar bij blijven. Anders blijf ik bezig.  ;)

HT

Ik spreek uit ervaring, doorsparen ga je geen spijt van krijgen ;)

Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

frankaroos

Citaat van: ChrisB op juni 19, 2018, 15:06:35 PM

<snipped>

Ik zat te denken aan een niet te grote en zware telescoop voor een bedrag van rond de €1000 (excl. statief) en heb de volgende kandidaten op mijn shortlist:

Opticron MM4 60 GA ED met SDLv2 15-45x
Nikon ED50 met 13-40x
Kowa TSN-663m 20-60x

Ik heb al door de Opticron gekeken en dat beviel wel, maar ik weet natuurlijk niet precies waar ik op moet letten. Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar de Opticron. Hebben jullie tips of andere modellen die ik echt eens moet bekijken? Ik hoor het graag! Alvast bedankt!

Ik zou er zeker op letten tijdens je zoektocht of de prijs incl. oculair is. Een nieuwe Kowa TSN-663m voor ca. € 1000 is een koopje. Ik denk echter, dat de prijs excl. oculair is.

ChrisB

De Kowa is inderdaad alleen body zie ik nu en €1400 met oculair. Dat gaat helaas boven budget. Ik krijg de indruk dat er buiten de Opticron en Nikon ED50 geen kwaliteits telescopen te vinden zijn binnen mijn budget. Een prijsklasse hoger is er ruim voldoende om uit te kiezen.

Ik vind telescopen sowieso een lastig product om informatie over te vinden. Hoe doen jullie dat?

Wilfred

#10
Als je het geduld op kunt brengen dan is er in het middenformaat zeker wel een tweedehands topper te scoren onder de 1000 euro. Misschien net niet van Swarovski maar een Zeiss, Leica, Kowa of Nikon met 60-65 mm objectief moet kunnen. (edit: ik bedoel van de wat oudere generatie, niet de allerlaatste modellen). Er komen op Marktplaats regelmatig juweeltjes voorbij, kwestie van wachten en elke dag op de loer liggen. Over het algemeen is tweedehands optiek wel betrouwbaar immers "ons type mens" is over het algemeen zuinig op zijn spullen en eerlijk.

Als je niet wil wachten zou ik gerust die Opticron aanschaffen. Trek anders nog eens wat info na op internet over dit model.

Wat betreft de Nikon ED50: daar ben ik zelf bezitter en grote fan van (zie ook mijn oudere bijdrages op dit forum over de ED50). Maar dan heb je het niet meer over het middenformaat maar over een klein formaat telescoop. Grootste voordeel: licht, compact en daarmee ideaal voor struin- en wandeltochten. Het beeld is messcherp met een natuurlijke kleurweergave en mooi contrast. Enigste nadeeltje: in de schemer of zware bewolking verlies je sneller resolutie tov grotere modellen maar dat punt ligt niet zo zwart-wit als het lijkt en in de praktijk heb je maar hoogst zelden serieus last van die beperking (tenzij je een echte schemer vogelaar bent.) Ik heb ook de grote ED82 maar die ligt bijna het hele jaar in de kast. De ED50 gaat altijd mee, elke weekend weer.
 
Er zijn helaas nauwelijks winkels waar al die merken naast elkaar staan en te testen zijn.Vaak zijn winkels gericht op 1 of 2 merken m.b.t. telescopen. Op internet zijn wel volop gebruikservaringen en revieuws te vinden, met name op het engelse Birdforum maar zeker ook op dit forum.

frankaroos

#11
Citaat van: ChrisB op juni 22, 2018, 14:04:39 PM
De Kowa is inderdaad alleen body zie ik nu en €1400 met oculair. Dat gaat helaas boven budget. Ik krijg de indruk dat er buiten de Opticron en Nikon ED50 geen kwaliteits telescopen te vinden zijn binnen mijn budget. Een prijsklasse hoger is er ruim voldoende om uit te kiezen.

Ik vind telescopen sowieso een lastig product om informatie over te vinden. Hoe doen jullie dat?

Een overweging waard is wellicht de volgende scoop met een goede prijs-prestatieverhouding: Pentax PF-65EDA II + XF Zoom. Ze staan te koop bij een bekende web aanbieder van fotospullen en kijkers voor € 849 incl. zoom objectief.

Pentax is optisch top. De genoemde scope is compact maar toch 65mm objectief. Heeft Extra low Dispersion (ED) glas. Heeft een 1.25" insteekmaat voor oculairs; alle verkrijgbare astronomische oculairs van de voor de astronomie gestandaardiseerde 1.25" fitting passen er op. Dus je kan er later bijv. een wide angle niet-zoom oculair opzetten van any merk, dat aan de astronomische standaard voldoet. Op een of andere manier is deze scoop (onterecht) onder de radar gebleven.

Een collega vogelaar heeft er een en ik ben altijd verrast door het lichte en scherpe beeld. (Hij heeft er zelf een  oculair opgezet van de XW serie (wide angle) van Pentax).

Het is dat ik al een telescoop heb, anders kocht ik zeker deze.

N.B. Altijd in levende lijve uitproberen indien mogelijk.

ChrisB

Bedankt voor alle reacties! Ik heb een keuze gemaakt en de Opticron MM4 60 GA ED gekocht! Erg blij mee!

Ik kon geen geduld opbrengen om op een goede tweedehands te wachten. Samen met een Benro Carbon statief een mooie lichte combinatie.