Op zoek naar een betaalbare camera voor het fotograferen van nachtvlinders

Gestart door Daniël_Muilwijk, juni 18, 2018, 21:53:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Daniël_Muilwijk

Ik ben een absolute 'noob' op het gebied van camera's, vandaar dat ik jullie hulp inschakel. Ik vang regelmatig nachtvlinders met mijn vlinderlichtval en wil die beesten graag fotograferen om ze vervolgens te determineren. Nu heb ik de volgende wensen voor een camera:

- Niet te duur. Ik hoop voor 200 euro klaar te zijn, maar misschien is dat niet realistisch.
- Ook microvlinders moeten goed gefotografeerd kunnen worden. De kleinste micro's zijn zo'n beetje een halve centimeter lang en het zou fijn zijn als ik daar ook wat details in naar boven kan brengen.
- Soms vang ik met een laken en de camera moet ook goede foto's kunnen maken in het bijzijn van een lamp die best fel bij schijnt.
- Vaak vang ik de vlinders uit mijn val weg en doe ze in potjes. Als ze vervolgens rusten in het deksel, draai ik voorzichtig het potje los en fotografeer ze terwijl ze in het witte deksel zitten. Als je de flits dan aanzet weerkaatst het licht aardig in het deksel en mijn huidige camera heeft moeite de foto dan niet over te belichten. Hopelijk kan een nieuwe camera dat beter aan.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen  :duim:
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

hiskodevries

Daniel, het flitsprobleem zal ook bij duurdere camera`s optreden, tenzij je camera genoeg instellingen heeft om dat te compenseren.
De camera die je zoekt moet in elk geval voldoende dichtbij kunnen komen om het object  goed op de plaat te krijgen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Daniël_Muilwijk

Is er een specifiek camera-type die goed is in het van dichtbij fotograferen?
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

marcel234

Je kan ook mensen die dit soort fotos https://waarneming.nl/foto/view/17062997 https://waarneming.nl/waarneming/view/157652686?_popup=1 een mail sturen en vragen met wat voor camera ze die fotos maken. Waarschijnlijk kom je dan wel boven je budget van 200 euro uit.

Daniël_Muilwijk

Dat zijn inderdaad wel erg mooie foto's, maar dat zal m'n budget helaas te boven zijn. De foto's mogen ook best iets minder mooi worden, als de vlinders maar te determineren zijn.

Ik zit nu te kijken in de richting van een Canon Powershot, maar ik hoor graag de ervaring/adviezen van anderen.
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Frank van de Putte

#5
Een goedkope variant van een spiegelreflexcamera met dure macrolenzen is een compact/bridgecamera met een voorzetlensje wat je daar op kan schroeven.
Dat gebruik ik zelf al jaren en er zijn er meer hier. Ik heb zelf een Panasonic met een Raynoxlensje (vergroting 2,5x).
Daarmee kun je beestjes van 5mm redelijk beeldvullend op de foto zetten.

Maar 200 euro is dan wel wat weinig, een beetje bridgecamera is 250-300, en zon'n voorzetlensje is iets van 70 euro.


Dat belichtingsprobleem zul je handmatig aan moeten passen, maar dat is vooral een kwestie van uitproberen. Ik maak ook veel foto's van kleine beestjes in een schaaltje en op een gegeven moment weet je wel ongeveer wat de beste instellingen zijn. (ben zelf een camera-leek) Zie bv; https://waarneming.nl/user/photos/21030
Groetjes,

Frank van de Putte

Jacob Molenaar

Citaat van: Daniël_Muilwijk op juni 21, 2018, 00:15:27 AM
Dat zijn inderdaad wel erg mooie foto's, maar dat zal m'n budget helaas te boven zijn. De foto's mogen ook best iets minder mooi worden, als de vlinders maar te determineren zijn.

Ik zit nu te kijken in de richting van een Canon Powershot, maar ik hoor graag de ervaring/adviezen van anderen.
Canon Powershot werkt prima voor macro!
Heb zelf de Powershot sx60hs, wellicht is die nog iets boven je budget, maar bijvoorbeeld de sx50hs (weliswaar wat ouder) is ook prima geschikt (spreek uit ervaring ;)).
Wellicht kun je hier eens kijken?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Daniël_Muilwijk

Bedankt voor de tips allebei!

Op welke eigenschappen moet ik precies letten? Uiteindelijk wil ik de beesten van heel dichtbij fotograferen, dus ik wil dat ik vanaf heel dichtbij kan scherp stellen, maar waar moet ik dan op letten?
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Frank van de Putte

Met de meeste compactcamera's kun je al vanaf 1cm scherpstellen, maar het probleem is dan dat je camera al het licht weg neemt en het beestje dus in de schaduw zit.
En flitsen heeft dan ook geen zin, want het flitslicht gaat over het beestje heen.

Ik maak de meeste foto's van kleine beestjes op zo'n 10cm afstand, uit de hand, met flits, en dus met zo'n voorzetlensje.

Ik zou gewoon een beetje degelijke bridge-camera kopen van de bekende merken (Canon, Panasonic, Sony e.d), dat kun je je geen buil aan vallen volgens mij, het zijn meestal leuke, degelijke  "allround" camera's. En wil je de kleinere micro's wat beter op de foto zetten dan koop je een voorzetlensje.
Groetjes,

Frank van de Putte

Daniël_Muilwijk

Moet ik dan verder nog letten op hoeveel keer de camera kan inzoomen, of is dat niet zo belangrijk voor macrofotografie?
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Frank van de Putte

Nee dat is niet zo belangrijk, want je moet er rekening mee houden dat de brandpuntsafstand groter wordt als je inzoomt.
Je kunt niet meer scherpstellen op korte afstand bij de maximale zoom, dan moet je eerder denken aan 1 meter...

Maar daar komt het grote voordeel van zo'n voorzetlensje, de brandpuntsafstand wordt sterk verkort, en dan kun je ineens wel op 10cm scherpstellen :blink:
Zelf zou ik niet direct kiezen voor 50+ zoom, omdat je snel geneigd bent om zover mogelijk in te zoomen, bij een vogeltje bijvoorbeeld, maar dat levert vaak matige plaatjes op.


Groetjes,

Frank van de Putte

Daniël_Muilwijk

Een voorzetlens zal ik dan wellicht later nog aanschaffen, maar niet direct. In principe passen deze op elke camera, toch? (of in ieder geval de camera's die hiervoor genoemd zijn) Zo ja, dan heb ik nu denk ik genoeg informatie om m'n keuze te kunnen maken  :duim:
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Frank van de Putte

Citaat van: Daniël_Muilwijk op juni 21, 2018, 22:48:31 PM
In principe passen deze op elke camera, toch? (of in ieder geval de camera's die hiervoor genoemd zijn)

Het voorzetlensje wat ik heb (Raynox) wordt standaard geleverd met een soort klik-bevestiging, dat past op meerdere lens-maten.
Maar dat kan wel snel losschieten, beter is een verloopringetje, dan kan je het lensje vastschroeven (~10 euro) 
Groetjes,

Frank van de Putte

Platbuik

Citaat van: marcel234 op juni 20, 2018, 23:12:30 PM
Je kan ook mensen die dit soort fotos https://waarneming.nl/foto/view/17062997 https://waarneming.nl/waarneming/view/157652686?_popup=1 een mail sturen en vragen met wat voor camera ze die fotos maken. Waarschijnlijk kom je dan wel boven je budget van 200 euro uit.

De antwoorden staan IN de foto's, resp.:

Make   Canon
Model   Canon EOS 7D

Orientation   Normal
Software   http://www.idimager.com
Creator   @mvwijk
Copyright   muvanwijk@zonnet.nl
Exposure Time   0.017s (1/60)
Aperture   ƒ/5.6
Exposure   aperture priority (semi-auto)
ISO equivalent   200
Exposure Bias   none
Metering Mode   Matrix
Flash Fired   No (enforced)
Focal Length   100.0mm
ModelID   -2147483056
Lens   EF100mm f/2.8L Macro IS USM
User Comment   
Color Space   sRGB
White Balance   Manual
LensModel   EF100mm f/2.8L Macro IS USM
Date   2018-06-02 16:15:18 (no TZ)


en

Make   NIKON CORPORATION
Model   NIKON D850

Orientation   Normal
Software   Adobe Photoshop Lightroom 6.0 (Macintosh)
Exposure Time   0.0080s (1/125)
Aperture   ƒ/13.0
Exposure   Manual
ISO equivalent   64
Exposure Bias   +0.67EV
Metering Mode   Spot
Flash Fired   Yes (Auto, return light detected)
Focal Length   105.0mm 105mm=35mm equivalent
Color Space   sRGB
Exposure Mode   Manual
White Balance   Auto
Focal Length (35mm)   105
LensModel   105.0 mm f/2.8
Date   2018-06-01 00:35:12 (no TZ)
Lens   105.0 mm f/2.8

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Daniël_Muilwijk

Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Platbuik

Uit mijn eigen foto's pulk ik het met IrfanView (er zijn ook andere).

Voor foto's op het web is dit handig: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/wxif/

(Beiden Windows).
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Bart van Hoogstraten

Als je je voor € 200,- geen buil wil vallen moet je de Sony Cybershot DSC HX 60 hebben. Ik heb daar mijn mooiste nachtvlinderfoto's mee gemaakt. Hij is betrouwbaar, zuinig met stroom, past in je borst- of achterzak en de interne flitser communiceert goed op de automaat. Hij heeft een speciale macro-stand maar met de flitser kun je niet al te dichtbij komen want dan werpt de lens een schaduw over het object. Resultaten met erg kleine microotjes vallen wel een beetje tegen. Let op waar je hem koopt: de een geeft vijf jaar garantie en de ander twee (Dat was mijn pech toen na drie jaar het flitsertje het begaf (Ik had slechts twee jaar garantie) https://www.kieskeurig.nl/digitale_camera/product/1843867-sony-cyber-shot-dsc-hx60/prijzen
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Daniël_Muilwijk

Bedankt allebei!

Het valt me op dat veel nachtvlinderaars hun flitser afplakken met wat tap wat halfdoorlatend is. Doen meer mensen dat? Is dat een argument om laatstgenoemde camera niet te nemen?
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Daniël_Muilwijk op september 21, 2018, 19:56:52 PM
Bedankt allebei!

Het valt me op dat veel nachtvlinderaars hun flitser afplakken met wat tap wat halfdoorlatend is. Doen meer mensen dat? Is dat een argument om laatstgenoemde camera niet te nemen?

Je bedoelt die Sony Cybershot? Die communiceert erg goed met zijn ingebouwde flitser. Ik heb daar nooit problemen met over- of onderbelichting mee gehad. Klik maar eens op deze foto.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jacob Molenaar

Een gemiddelde telefoon heeft een prima ingebouwde flitser icm een behoorlijk camera (verschilt wel per telefoon natuurlijk), en daar heb je geen last van het probleem met flitsers.
Maar je wilt blijkbaar meer?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Daniël_Muilwijk

Citaat van: Jacob Molenaar op september 22, 2018, 15:34:15 PM
Maar je wilt blijkbaar meer?
Ik wil vooral iets wat redelijke, te determineren foto's maakt onder enigszins aparte omstandigheden: foto's van nachtvlinders die variëren van redelijk groot tot behoorlijk klein (zeg slechts 5mm) onder aparte lichtomstandigheden; soms zitten de beesten vol in het licht van de lamp waarmee we de vlinders lokken met een wit doek als achtergrond, soms zitten ze verscholen tussen de takken waar het behoorlijk donker is. Ik hoef geen perfecte foto's; het gaat me om het determineren, niet zozeer om de mooie plaatjes. Een camera die zich snel aan kan passen aan de wisselende lichtomstandigheden en die ook de micro's op de foto kan krijgen is het doel. En dat is iets waar de camera in mijn telefoon absoluut geen raad mee weet.
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Frank van de Putte

Uiteindelijk denk ik dat je toch zelf moet leren hoe je het beste met lichtomstandigheden moet omgaan, en wat het beste resultaat geeft.
Dat blijft bij elke camera toch even zoeken in het begin, dus gewoon wat spelen met belichting e.d.
Ik denk niet dat daar 1 camera of merk voor te noemen is, een goede fotograaf kan ook met een goedkope camera nog wel mooie foto's maken..
Groetjes,

Frank van de Putte

Marion5

Nog even een late reactie...

Maar voor donkere plekjes schijn ik altijd bij met een LEDzaklamp, daar kwam ik zelf
pas achter na een paar jaar. En dat helpt enorm.

Willemien Troelstra

Kun je je probleem met de witte deksel binnenkant misschien beperken door die grijs te maken? Of gaan de vlindertjes daar dan niet op zitten?
groet, Willemien Troelstra

janvriend

Goedemiddag, ik ben net nieuw op dit forum en zag deze vraag als eerste en toevallig stond ik 3 weken voor dezelfde vraag. Ik ben gaan googlen en kwam deze site tegen: https://knibble.nl/compactcamera#prijs/175-225 met mijn voorkeuren kwam ik tot de juiste keuze. Wellicht ook handig voor jou. Succes met het maken van de keuze!