Ik heb nog contact opgenomen met de heer Lommers, mede-auteur van het artikel ‘Nieuwe en interessante Nederlandse bladwespen van het genus Pristiphora (Hymenoptera: Tenthredinidae: Nematinae)’, afgelopen jaar uitgegeven bij de Nederlandse Entomologische Vereniging. Zijn reactie:
Mooie foto's, Gerard, maar een lastige vraag.
Want het is niet eens duidelijk hoeveel soorten bladwespen op Thalictrum flavum = poelruit leven.
In onze contreien wordt Pristiphora brevis genoemd en in bijv. België, Duitsland en Engeland ook P. thalictri. Geen van beide is ooit in ons land gemeld. Dus het gaat in ieder geval om een nieuwe inlandse soort.
Heel recent genetisch (DNA) onderzoek (van Prous cs) heeft ook geen duidelijkheid gebracht: de vijf "soorten" in NW Europa vormen samen wel één duidelijke groep. Echter, de genetische verschillen tussen de soorten binnen die groep blijken niet te sporen met de (gebruikelijke) soortskenmerken, zoals vorm en tanding van zaag (legboor).
Jouw beesten zijn dus zeer waarschijnlijk of P. brevis of P. thalictri. Meer durf ik niet te zeggen.
Als je geinteresseerd bent kan ik je wel de (engelse) artikelen opsturen, maar ik denk dat je er niet wijzer van wordt. Hierbij eentje van een van de weinigen die ook beesten opgekweekt heeft, want dat is toch de enige manier om helderheid te krijgen, welke larve bij welke adult hoort. (Dat is echt niet moeilijk!) Helaas komt in dit verhaal de poelruit niet ter sprake.