Libellen in de Midi-Pyrénées (FR)

Gestart door Hugo van der Slot, februari 12, 2008, 19:12:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hugo van der Slot

Ik ga begin Juni 2008 naar Frankrijk, en zit in de Midi-Pyrénées op de kruising van  de Lot (dep 46), Aveyron (dep 12), Tarn-et-garonne (dep 82) en de Tarn (dep 81) (zie ook foto) en ben benieuwd of er nog mensen onder jullie zijn die een paar leuke tips voor mij hebben in de buurt daar. Ik ga voor de Libellen en dagvlinders, vogel tips zijn ook altijd welkom natuurlijk.  
Groet,

Hugo van der Slot

www.hugovanderslot.nl

frankneijts

In elk geval moet je daar letten op Macromia (Prachtlibel) Hugo! Die is langs de Tarn, stroomafwaarts van Millau, redelijk algemeen voor zover ik heb begrepen uit een verslagje dat ik ergens las (zal proberen 't terug te vinden). Dus waarom (ook) niet langs de Aveyron en Viaur waar jij volgens mijn inschatting van je kaartje, vlakbij (of bovenop..) zit? Ook Gevorkte, Gele en Beekrombout, Kleine (nominaat) en Grote Tanglibel zijn in dept. Aveyron en Lot volgens de Franse atlas algemeen. Uiteraard afhankelijk van biotoop en vliegtijd en wat dat betreft is begin juni aan de vroege kant voor enkele soorten. Wat vogels betreft kan ik je wel privé een lijstje sturen als je dat wilt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Kees van Bochove

ik heb de schemerlibel langs de tarn gezien. was best algemeen, maar echt een heel tof beest!
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Hugo van der Slot

CiteerIn elk geval moet je daar letten op Macromia (Prachtlibel) Hugo! Die is langs de Tarn, stroomafwaarts van Millau, redelijk algemeen voor zover ik heb begrepen uit een verslagje dat ik ergens las (zal proberen 't terug te vinden). Dus waarom (ook) niet langs de Aveyron en Viaur waar jij volgens mijn inschatting van je kaartje, vlakbij (of bovenop..) zit? Ook Gevorkte, Gele en Beekrombout, Kleine (nominaat) en Grote Tanglibel zijn in dept. Aveyron en Lot volgens de Franse atlas algemeen. Uiteraard afhankelijk van biotoop en vliegtijd en wat dat betreft is begin juni aan de vroege kant voor enkele soorten. Wat vogels betreft kan ik je wel privé een lijstje sturen als je dat wilt.
Hoi Frank, ik zit inderdaad boven op de Aveyron (100meter, ik zit in MILHARS) en Viaur is ook vlakbij even als de Tarn, dus qua rivieren gaat dat wel goed komen.  Misschien ben ik iets te vroeg voor de prachtlibel maar wie weet. De rombouten zouden moeten kunnen en de grote tang misschien ook al, hoewel misschien ben ik er net iets te vroeg. Ik ben er van 7 tm 23 juni dus wie weet gaat het lukken. Voor zover alvast bedankt voor je info. In je vogellijstje heb ik wel interesse Frank, dus als je die kunt mailen heel graag. Mocht je het verslagje nog kunnen vinden van de libellen dan zie ik dat ook graag.

Voor de Schemerlibel ben ik waarschijnlijk wel iets te vroeg, maar we gaan het gewoon proberen Gouda, ook jij bedankt voor de info.
Groet,

Hugo van der Slot

www.hugovanderslot.nl

Platbuik

#4
Op deze webpagina van de NVL staan oude Nieuwsbrieven. In 1998/3 en 1999/1 staat een tweedelig, interessant verslag van 'Franse libellen'.
In 2000/2 nog een klein stukje over de streek rond Figeac, niet ver van de Tarn-regio.
Veel plezier, en laat eens horen wat je gedaan/gezien hebt!
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

frankneijts

Citeer
CiteerIn elk geval moet je daar letten op Macromia (Prachtlibel) Hugo! Die is langs de Tarn, stroomafwaarts van Millau, redelijk algemeen voor zover ik heb begrepen uit een verslagje dat ik ergens las (zal proberen 't terug te vinden). Dus waarom (ook) niet langs de Aveyron en Viaur waar jij volgens mijn inschatting van je kaartje, vlakbij (of bovenop..) zit? Ook Gevorkte, Gele en Beekrombout, Kleine (nominaat) en Grote Tanglibel zijn in dept. Aveyron en Lot volgens de Franse atlas algemeen. Uiteraard afhankelijk van biotoop en vliegtijd en wat dat betreft is begin juni aan de vroege kant voor enkele soorten. Wat vogels betreft kan ik je wel privé een lijstje sturen als je dat wilt.
Hoi Frank, ik zit inderdaad boven op de Aveyron (100meter, ik zit in MILHARS) en Viaur is ook vlakbij even als de Tarn, dus qua rivieren gaat dat wel goed komen.  Misschien ben ik iets te vroeg voor de prachtlibel maar wie weet. De rombouten zouden moeten kunnen en de grote tang misschien ook al, hoewel misschien ben ik er net iets te vroeg. Ik ben er van 7 tm 23 juni dus wie weet gaat het lukken. Voor zover alvast bedankt voor je info. In je vogellijstje heb ik wel interesse Frank, dus als je die kunt mailen heel graag. Mocht je het verslagje nog kunnen vinden van de libellen dan zie ik dat ook graag.

Voor de Schemerlibel ben ik waarschijnlijk wel iets te vroeg, maar we gaan het gewoon proberen Gouda, ook jij bedankt voor de info.
Hier nog wat sites Hugo, helaas in 't Frans maar misschien is dat niet zo'n probleem.
http://www.inra.fr/internet/Hebergement/OP...es/msplend3.htm (ook elders op deze site info over andere soorten!)
http://www.amaryllidaceae.org/Odonata/liens/
http://www.libellules.org/fra/fra_index.php (klik op 'observatoire' en vervolgens de famile, hierna de soort: goede verspredingskaartjes!)

't Lijkt erop dat die Prachtlibellen toch al vanaf begin juni beginnen uit te sluipen, dus met een beetje mazzel.....
(Dat vogellijstje moet ik nog effe maken, volgt op je prive-adres).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Hugo van der Slot

#6
CiteerHier nog wat sites Hugo, helaas in 't Frans maar misschien is dat niet zo'n probleem.
Hoi Frank,

Ik ken wel een Frans :P  maar spreek of schrijf het voor geen meter. Die franse sites zien er goed uit en ik haal er wel "wat"uit wat mij handig lijkt.

voor zover iedereen alvast bedankt voor jullie bijdrage en ik laat i.i.g. nog even weten hoe alles verlopen is tijdens mijn vakantie. Waarschijnlijk via een PDF file (die ik jullie op verzoek kan toesturen) maar dat is weer voor latere zorg.
Groet,

Hugo van der Slot

www.hugovanderslot.nl