Net als bij de discussie over de herkomst van de clip van de Tafeleend, krijgt ook deze discussie weer de (soms waarneming.nl wel een beetje eigen) hoge graad van luchtfietserij. Er wordt maar lukraak, vaak met ongepaste stelligheid en met een grote graad van veroordeling hypotheses op het forum geslingerd, die vaak kant nog wal raken maar in ieder geval nooit te verifieren zijn. Ook hier begint weer een welles-nietes spelletje waar je gerust nog maanden mee door kunt gaan, maar die met een cirkeltje steeds bij het zelfde antwoord uit zal komen: we weten niet waarom het beestje weg is (zelfs de mensen die menen ogen van uilen te kunnen lezen hebben me in ieder geval niet overtuigd), punt uit.
Wat nu inmiddels ook wel duidelijk is, is dat sommige mensen zich niet altijd aan de gedragsregels hebben gehouden, en dat sommige andere mensen (en wellicht ook de vogel) zich daaraan terecht storen.
Misschien is het een goed idee om de discussie zo langzamerhand te sluiten met de conclusie dat wanneer "goede" vogelaars tijdens een twitch worden geconfronteerd met "slechte", ze daar op het moment zelf wat van zeggen. Iedereen die naar een vogel toe gaat is in een bepaalde mate verantwoordelijk voor het welzijn van die vogel, en hoort dat in het veld ook het woord bij de daad te voegen (ik zeg dit overigens zonder te pretenderen dat ik zelf altijd een feilloos schoon blazoen heb).
Verder zou ik tenslotte willen voorstellen dat mensen die nooit bij een twitch zijn, maar daar wel een (daarmee dus ongefundeerde) mening over hebben, ergens anders een eigen forum oprichten, dit om te voorkomen dat we dit voorjaar bij de Zwarte Leeuwerik weer in dezelfde discussie belanden.