Waarom is de dwerguil niet gezien?

Gestart door birdingholland, februari 12, 2008, 16:10:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

P1234

#30
CiteerVerschil tussen mij en anderen zit misschien wel in het feit dat ik bereid ben een soort te missen als ik weet dat ik een soort alleen kan zien als dat kan door ernstige verstoring. Uiteraard zal ik daar niet blij mee zijn, maar ik zal wel mijn verantwoording nemen en met een soort minder huiswaarts keren.
Hoi Pieter,

Ik heb niet het gevoel dat ik afgebrand word hoor, en ik kan wel wat hebben. Maar waar jij vindt dat mijn redeneringen soms wringen (en ook ik heb ze scherp aangezet), heb ik nog steeds een dubbel gevoel bij jouw visie. Want je gaat wel naar de volgende twitch zeg je zelf. Maar je neemt je verantwoordelijkheid als je een soort alleen kan zien door ernstige verstoring. Ik heb nog steeds niet duidelijk waar voor jou de grens ligt. En als die ligt bij ernstige verstoring (zoals je stelt), wanneer is daarvan dan sprake? Gaat het dan alleen om de vogel? Of ook om planten? Was er gisteren sprake van ernstige verstoring? Kan je dat van tevoren inschatten? Zo ja; hoe dan? Mag een klein beetje verstoring dan wel? En zo ja, waarom dan?

Natuurlijk ben ik met je eens dat er grenzen (moeten) zijn. Die verschillen kennelijk van persoon tot persoon. De Gedragsregels en het gezond verstand zijn de beste raadgevers. Als iedereen het hoofd een beetje koel houdt en zijn verantwoordelijkheid neemt valt het allemaal wel mee.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Edwin Russer

Citeerik herinner mij een Withalsvlieg die twee dagen naar vrijgeven ook weg was en of dit door het twitchen kwam laat ik hierbij in t midden maar het leverde toendertijd een zelfde discussie op en t zet toch zeker aan tot denken)

https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.cgi?...d0606&L=ebnnl#1

Voor de liefhebber.

Zie topics: geheimhouding, soort vandaag niet waargenomen en de withals.
Volgens mij in deze volgorde lezen.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

lexie

Met verbazing zag ik gisteren het aantal foto's en meldingen van deze vogel. Lijkt haast wel een bende jonge kinderen bij de Super die lopen te vechten om voetbalplaatjes.
Of de vogel nu wel of niet door  :censored: gedrag van een stel dwazen is weggejaagd doet er niet eens zo toe.
Laat dat beest met rust!!!!!

Wat ik wel weet is dat mocht ik ooit eens toevalligerwijs tegen een zeldzaam exemplaar oplopen dan zal ik never nooit de juiste lokatie prijsgeven.
Dat scheelt het beest en de hele omgeving een hoop trammelant.
Lex Vermeend

ArjenDrost †

CiteerWat ik wel weet is dat mocht ik ooit eens toevalligerwijs tegen een zeldzaam exemplaar oplopen dan zal ik never nooit de juiste lokatie prijsgeven.
Dat scheelt het beest en de hele omgeving een hoop trammelant.
Goh ja, die reactie hadden we hier nog gehad  ^_^

Dit lijkt me toch eigenlijk een discussie die we al een paar keer eerder gevoerd hebben en waar we ook niet uit gaan komen. Bij een echte zeldzaamheid (om de een of andere reden vaak bij Noordelijke soorten die niet echt schuw zijn) wil men graag dichtbij komen om hem goed te zien/goed te fotograferen. Sommige mensen ergeren zich daaraan en dan ontstaat deze discussie weer. Maar bij de volgende redelijk tamme Hazelhoen doen we het allemaal weer... Overigens niet echt (meer) mijn idee van natuurbeleving.

Gelukkig hebben vogels vleugels en zoeken ze als het ze te gek wordt vanzelf een ander plekje. Aan de andere kant, hij zal hier ook vliegend naartoe gekomen zijn, dus hij moest een keer vertrekken... Toevallig net nadat d'r een bult mensen door het gebied lopen.
Overigens, als deze vogel echt "weggepest" zou zijn, waarom bleef hij dan de hele dag zitten?

Groetjes, Arjen

laatvlieger

Citeer
Overigens, als deze vogel echt "weggepest" zou zijn, waarom bleef hij dan de hele dag zitten?

Groetjes, Arjen
Hypothese:
Misschien omdat de vogel niet zozeer bang is voor mensen maar zijn prooi wel. Als deze vogel een dag en schemer jager is en er lopen de hele dag mensen voor zijn voeten, dan komt hij mogelijk onvoldoende aan jagen toe en mislukt dat te vaak. Dan zal zo'n vogel genoodzaakt zijn om een ander plekje op te zoeken.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Niels Godijn

De vogel heeft vanaf dat hij werd teruggevonden 's ochtends vroeg tot iig 3 uur precies één keer geprobeert een prooi te bemachtigen, en dat slaagde. De muis werd overigens direct opgeborgen in z'n holletje

bertus2

De verklaring van wouter vind ik zeer aannemelijk. Het is naar mijn inziens zeer goed mogelijk dat de vogel nog niet eens zo veel last had van de drukte, (hij bleef immers mooi en rustig zitten) en maakte op mij een indruk dat het hem niets kon schelen zolang hij maar mooi hoog op de tak zat. De opdringerigheid vond ik reuze mee vallen, ieder bleef naar mijn inziens op gepaste afstand en als het beest er wel last van gehad dan was ie wel weggevlogen. Een feit is wel dat door zoveel activiteit van ons vogelaars op de grond de prooidieren wel afgeschrikt worden en daardoor een veilig onderkomen hebben gezocht.

Kortom het idee wat Wouter oppert lijkt mij een zeer aannemelijke verklaring waarom de uil vandaag niet op de bekende locatie is aangetroffen.

Vriendelijke groet Bert Haamberg
vriendelijke groet

Bert Haamberg

P1234

Ik weet het niet. De Hooghalense Sperweruil heeft, zo heb ik begrepen, met alle publieke belangstelling heel wat muizen bemachtigd. En Dwerguilen schakelen makkelijk over op zangvogels, en die waren er in overvloed.

Ik sluit trouwens helemaal niet uit dat de vogel nog gewoon in het gebied aanwezig is. Maar vind hem maar eens terug als hij een paar honderd meter verderop zit.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Guus Peterse

#38
CiteerHet verschil is dat ik wel DENK dat er (toen ik er was) sprake was van enige verstoring en jij DENKT dat dat niet zo was. Een verschil van inzicht, niks mis mee.
Ik denk niet dat het een verschil in inzicht was. Ik denk dat we er eenvoudigweg niet op hetzelfde moment waren. Want als jij het inderdaad hebt over duidelijk verwijtbaar gedrag, wat ik uit je laatste bijdrage begrijp, dan kan ik me niet voorstellen dat ik heb zien gebeuren wat jij bedoelt. Toen ik er was bleef iedereen netjes op afstand en holde echt niemand het bos in toen de vogel het bos in vloog (was ook geen reden voor, want we hadden allemaal ruim de tijd gehad om van de vogel te genieten), er werd niet getaped voor zover ik het horen kon en ook niet geflitst (nou ja wat wil je, midden op de dag en volop zon).
Maar natuurlijk, dat de aanwezigheid van tientallen met telescopen en telelenzen gewapende vogelaars op 20 meter afstand niet verstorend heeft gewerkt, kan niemand garanderen. Het zag er niet naar uit, maar dat zegt ook niet alles.

Overigens, in welk kamp ik thuishoor weet ik zelf niet eens. Mij indelen in het kamp van de niet-verstoringsdenkers gaat echter voorbij aan het onderscheid dat ik (en blijkbaar jij ook) wil maken. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat allerlei 'fout' gedrag van twitchers niet verstorend werkt. n ik beweer ook niet dat het niet heeft plaatsgevonden. Wat ik alleen maar wil zeggen is dat ik, toen ik er was, dergelijk gedrag niet heb opgemerkt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

CiteerDe verklaring van wouter vind ik zeer aannemelijk. Het is naar mijn inziens zeer goed mogelijk dat de vogel nog niet eens zo veel last had van de drukte, (hij bleef immers mooi en rustig zitten) en maakte op mij een indruk dat het hem niets kon schelen zolang hij maar mooi hoog op de tak zat. De opdringerigheid vond ik reuze mee vallen, ieder bleef naar mijn inziens op gepaste afstand en als het beest er wel last van gehad dan was ie wel weggevlogen. Een feit is wel dat door zoveel activiteit van ons vogelaars op de grond de prooidieren wel afgeschrikt worden en daardoor een veilig onderkomen hebben gezocht.

Kortom het idee wat Wouter oppert lijkt mij een zeer aannemelijke verklaring waarom de uil vandaag niet op de bekende locatie is aangetroffen.
Nee, ik kan het me niet voorstellen. Naast de opmerking van Niels: er lag een heel bos in zijn rug waar echt niemand was en zelfs als er een keertje een paar idioten dat bos in zijn gehold had-ie daar echt nog wel plek genoeg om te jagen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jvdlaan

Citeer
Citeer
Overigens, als deze vogel echt "weggepest" zou zijn, waarom bleef hij dan de hele dag zitten?

Groetjes, Arjen
Hypothese:
Misschien omdat de vogel niet zozeer bang is voor mensen maar zijn prooi wel. Als deze vogel een dag en schemer jager is en er lopen de hele dag mensen voor zijn voeten, dan komt hij mogelijk onvoldoende aan jagen toe en mislukt dat te vaak. Dan zal zo'n vogel genoodzaakt zijn om een ander plekje op te zoeken.
Wouter, je denkt toch niet dat een paar muizen zich ook maar iets van de waarnemers die op het pad stonden hebben  aangetrokken. Bovendien de vogel had meer dan genoeg eten. Zondagmiddag een muis, maandagmiddag nog een. En die stopte hij in zijn voorraadkast.
Verder is dit topic een beetje 'ontploft' en iedereen grijpt zijn kans om weer eens zijn eigenste mening over die verderfelijke twitchers en fotografen te spuien. En vooral door mensen die niet eens aanwezig waren.
Dat wil niet zeggen dat ik het niet eens ben met de starter van dit topic. Bij de waarneming hebben we van tevoren die ochtend nog onze bezorgdheid tegen mekaar geuit en hoopten dat iedereen op de paden zou blijven.
En wat ik hoorde van de waarnemers die na mij kwamen zijn er ook geen incidenten geweest. Alleen het feit dat de vogel tot donker bleef is m.i. genoeg bewijs.
En morgen zit de vogel er gewoon weer, dan wel overmorgen!

jan

duck

#41
Jammer hoor dat de vogel is weggejaagd uit zijn territorium en wellicht wel zijn BROEDGEBIED. Goed gedaan hoor. :duim:
Iemand die nu nog beweerd dat de vogel niet is verstoord met zo'n een grote groep soortenjagers vlak bij hem in de buurt snapt en leert hier niets van.

Bovendien als de vogel wel terug keert op de plek om bijvoorbeeld te broeden, laten jullie hem dan wel met rust? of gaan we er dan weer massaal voor zijn neus staan?
Of gaat jullie eigen belang boven die van de vogel?
Ik dacht altijd dat alle vogelaars ook voor vogelbescherming waren, heb ik me effe vergist.  :angry:
Mischien kan dit topic beter verplaatst worden naar natuurverstoord.nl
groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude

P1234

CiteerJammer hoor dat de vogel is weggejaagd uit zijn territorium en wellicht wel zijn BROEDGEBIED. Goed gedaan hoor. :duim:
Iemand die nu nog beweerd dat de vogel niet is verstoord met zo'n een grote groep soortenjagers vlak bij hem in de buurt snapt en leert hier niets van.

Bovendien als de vogel wel terug keert op de plek om bijvoorbeeld te broeden, laten jullie hem dan wel met rust? of gaan we er dan weer massaal voor zijn neus staan?
Of gaat jullie eigen belang boven die van de vogel?
Ik dacht altijd dat alle vogelaars ook voor vogelbescherming waren, heb ik me effe vergist.  :angry:
Hoi Marcel,

Hoe weet jij dat de vogel is verjaagd?
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

martinharskamp

De oplossing tegen verstoring is lang geleden al bedacht door Staatbosbeheer. Bij de ingangen van natuurgebieden staan bordjes met "vrij wandelen op wegen en paden"! Als er 100 man op die paden staan en blijven is er niets aan de hand, de vogel vliegt wel een stukje bij de paden vandaan.

Goed: http://waarneming.nl/foto_details.php?id=284667

Fout: http://waarneming.nl/foto_details.php?id=285129
Fout: http://waarneming.nl/foto_details.php?id=285128

Martin Harskamp

duck

Hoi Peter,
Waarom denk jij van niet?

groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude

Thijs Fijen

Ik was er zelf gisterenmiddag tot de schemering. Op een gegeven moment viel mij op dat de vogel erg schichtig was en continue de fotograven die letterlijk onder de boom stonden in de gaten hield. Toen de eerste flits werd gemaakt omdat de sluitertijd net iets te laag was of wellicht een foutje maakte de vogel letterlijk een sprongetje, even later werd er om de 5 seconden geflitst en iedere keer schrok de Dwerguil. Je kan mij niet vertellen dat dit geen overlast was. Ik stond toen zelf op het pad en heb er toen niks van gezegd... Achteraf denk ik natuurlijk dat ik dat wel had moeten doen.

Ja, ik heb wel in het bosje zelf gestaan, wel op een afstand waarvan ik denk dat het echt geen overlast kan bezorgen (niet dichterbij dan de ingang van het bosje)

Jammer dat er niks van de flitsen is gezegd, misschien was dat de oorzaak misschien ook niet... Wie zal het weten??
Thijs Fijen

Ies Meulmeester

#46
CiteerHoi Peter,
Waarom denk jij van niet?
Dat kan jij toch ook wel uitleggen Marcel of niet?  jij was er toch ook gisteren?

Of is het weer iets van de klepel en de klok....

jvdlaan

CiteerJammer hoor dat de vogel is weggejaagd uit zijn territorium en wellicht wel zijn BROEDGEBIED. Goed gedaan hoor. :duim:
Iemand die nu nog beweerd dat de vogel niet is verstoord met zo'n een grote groep soortenjagers vlak bij hem in de buurt snapt en leert hier niets van.

Bovendien als de vogel wel terug keert op de plek om bijvoorbeeld te broeden, laten jullie hem dan wel met rust? of gaan we er dan weer massaal voor zijn neus staan?
Of gaat jullie eigen belang boven die van de vogel?
Ik dacht altijd dat alle vogelaars ook voor vogelbescherming waren, heb ik me effe vergist.  :angry:
Kijk dat bedoel ik, geen enkele nuance. Mening al klaar: de vogel is weggejaagd!
En we nemen gelijk een voorschot, natuurlijk gaan we de vogel verstoren als hij op zijn eieren zit.

Voorstel: laten we stoppen met waarneming.nl. Immers vogelvangers profiteren er van. laten we stoppen met waarnemingen doorgeven, anders komen er twitchers en fotografen, laten we stoppen met tellen, want we verjagen alleen maar de vogels, laten we stoppen met ringen, de vogels raken er van in de stress. Stoppen dus!

Jan

GijsB

De vogel is in eens gekomen, dus waarom zou die dan niet ook in eens weer weg gegaan zijn. Het kan toch gewoon zijn dat de vogel weer werder is gegaan. Als die met rust gelaten zou zijn zou die ook weer zelf weer weg gaan lijkt me.  
Gijs

Rikstar

#49
persoonlijk ga ik voor de optie dat het beest gevangen is. Ik vind het gruwelijk om dat te denken maar ik vind het allemaal wel heel toevallig dat gisteravond nog de opmerking is gemaakt over die jeep en dat zo'n beestje hier heel kwetsbaar voor. De dwerguil was zeer tam en had makkelijk gevangen kunnen worden helemaal als hij in een hol zat.

Zelf heb ik helaas de dwerguil nog niet kunnen zien maar wat ik zo te horen en gelezen had, is dit uiltje zeker niet verstoord en trok het zich niet tot weinig aan van de mensen menigte.

Ik hoop echt dat hij terugkeerd, en een eerste broedgeval zou natuurlijk een hele gave droom zijn :D

wat ik net zie dat de uil zomaar weer weg kan zijn, kan natuurlijk altijd maar lijkt mij onwaarschijnlijk. Dit uiltje had al echt een territorium volgens mij en die is niet de één op de andere dag weer weg.  
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

P1234

CiteerHoi Peter,
Waarom denk jij van niet?
Laat ik het zo zeggen. Ik vind het knap dat jij het wel weet, want jij bent gisteren niet geweest. Ik heb de vogel twee en een half uur geobserveerd. In die tijd heb ik de vogel alleen dingen zien doen die uilen doen als ze op hun gemak zijn. Dat heet comfortgedrag. Tenen knabbelen, vleugels strekken, rusten, soms even alert en de lucht checken op roofvogels. Gedurende die tijd is de vogel geen enkele keer gaan vliegen door toedoen van een van de aanwezigen.

Is je vraag daarmee beantwoord?

Wat ik je mee wil geven is dit. Oordelen moet je pas doen als je de feiten kent.  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

duck

#51
Was er inderdaad niet bij ik kan niet overal tegelijk zijn!
Bovendien kan ik best meepraten over iets wat ik lees zoals van Thijs met het flitsen of van Pieter met te dicht bij komen.
Je mag toch wel mee praten over iets waar je geen getuigen van bent geweest, anders mag je nergens meer over meepraten op het forum.
Bovendien vindt ik het argument dat je hier geen vogels mee verstoord hetzelfde als een visser die beweerd dat het haakje in de vis zijn bek geen pijn doet, klopt ook niet.
groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude

duck

Hoi Peter,
Was je er ook nog toen Thijs er was, met de flitsende fotograven?
Noem je dat dan geen verstoring.
Ik hoef daar niet bij geweest te zijn om daar een oordeel over te hebben, dat kan ik na het lezen zo wel raden.
groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude

P1234

Citeer
Was je er ook nog toen Thijs er was, met de flitsende fotograven?
Noem je dat dan geen verstoring.
Nee. Toen was ik er niet. Ik weet niet of flitsen verstoring oplevert; daar ken ik het gedrag van uilen onvoldoende voor. Handig is het niet. Maar om daar nou de conclusie aan te verbinden vogel weg is OMDAT hij is verstoord, zoals jij doet, is met alle recpect onzin.  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

duck

Nee daar heb ik ook geen 100% zekerheid voor peter.
Maar het is wel erg aannemelijk, maar dat is wat anders.
Misschien toch wat te STELLIG geweest, sorry ;)
Maar het zou wel jammer zijn als de vogel is gevlogen.

groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude

Peter Verhelst

Citeer
Citeer
Was je er ook nog toen Thijs er was, met de flitsende fotograven?
Noem je dat dan geen verstoring.
Nee. Toen was ik er niet. Ik weet niet of flitsen verstoring oplevert; daar ken ik het gedrag van uilen onvoldoende voor. Handig is het niet. Maar om daar nou de conclusie aan te verbinden vogel weg is OMDAT hij is verstoord, zoals jij doet, is met alle recpect onzin.
Ik was er toen wel(andere peter). Ik heb 1 flitsende fotograaf gezien. Maar dat was zeker niet continue. Ik heb maar twee keer gezien dat de vogel z'n poten van de tak af deed. Dat was niet omdat die schrok maar omdat even achter z'n oren moest krabben.

Trouwens er werden gelijk opmerkingen over het flitsen gemaakt......

edwin de weerd

#56
Over vangen een jeep en al niet meer, er word zomaar wat bedacht zonder dat er ook maar iets van aantoonbaar bewijs is, denk nu allemaal eens na voordat je wat beweert.

Groet Edwin.

(pak willekeurig een paar vogelboeken uit de kast en je zult je verbazen bij hoeveel foto`s geflitst is (nee ik ben er ook geen voorstander van en zou het zelf ook erg irritant vinden steeds geflitst te worden en vind dan ook dat de verantwoordelijkheid bij de fotograven zelf ligt).

Wat is te dichtbij?
Gezien de grote hoeveelheid slechte plaatjes (slechts 1 superplaat op deze site naar mijn smaak) van een vogel die zich zo mooi liet bekijken was een wat grotere afstand misschien wel mooier geweest.

GijsB

Jullie moeten niet vergeten dat het terretorium van een vogel wel meer is dan alleen een paar bomen. Een terretorium kan zeker wel een aantal hectare zijn. Dan zie je hem niet zo 1,2,3. van wat ik op het kaartje heb gezien is het een redelijk groot bos. het kan best zijn dat de uit in een ander deel van het bos zit nu.  
Gijs

joostverhoeven

Ben het wat betreft flitsen zeker eens met Thijs, ik was aanwezig op de 1e avond dat hij gezien was en je zag de vogel wel degenlijk schrikken als er een flits kwam, een soort schok/tril effect gaf hij toen. Echter gister had hij overdag echt geen last van de aanwezige vogelaars. Hij deed idd alles wat met het eerdergenoemde comfortgedrag hoort. Dus niet flitsen lijkt me wel gepast.
Groeten,

Joost Verhoeven

guidomeeuwissen

Dag Pieter e.a.
Ik heb de grootste waardering voor de uiterst zorgvuldige en voorzichtige manier waarop Pieter deze topic geopend heeft. Zo met elkaar omgaan spreekt me wel aan.
Wat mij dan opvalt in deze hele discussie onder vogelliefhebbers is dat sommige schrijvers mensen indelen in twitchers, spotters, fotografen enz. en dan vaak in negatieve zin. Deze hokjesgeest veroorzaakt natuurlijk een hoop ellende en conflicten. Door mensen af te wijzen om het anders zijn, wat in wezen gebeurt in de discussie, ontstaat de agressie, ergernis, boosheid en noem maar op.
Het interesseert mij absoluut niet tot welke club iemand behoort, elk mens treedt je toch onbevangen tegemoet en laat je in zijn waarde?
Goed deze overbodige ballast opgeruimd.
Ik ben ook voorstander van het geruime afstand (20-100mtr) houden tijdens observatie van een dwaalgast. Leer het gedrag van een dwaalgast eerst goed kennen en dan kan er door een enkele fotograaf wellicht een foto gemaakt worden of zoals gezegd: ga digiscopen.
Onder de roestboom gaan staan, dat is smeken om het vertrek van zo'n uil.
Tapen loopt altijd uit de hand, in alle handboeken staat: doe het alleen in uiterste noodzaak en deskundig.
Zelf heb ik eens een Alpenheggenmus ontdekt op Terschelling(in 2000). Alleen kon ik de vogel op 3 mtr benaderen en de volgende dag stond een grote groep vogelaars de vogel te bewonderen op gepaste afstand en tot de late avond. De volgende dag was ie weg door een snelle weersomslag, ideaal trekweer en niet door alle gedoe.
De Haakbekken in Groningen zijn door 100-en vogelaars bekeken, aanvankelijk vanachter afzettingslint. Ze bleken uitzonderlijk mak, werden zelfs geaaid.
Als de Dwerguil terugkomt is hij makker als gedacht, maar tapen, posten onder de roestboom en flitsen is waarschijnlijk wat teveel van het slechte. Het is geen Haakbek.
Moet je voor een broedgeval niet met z'n twee zijn?
Op de goede afloop.
Guido Meeuwissen