Waarom is de dwerguil niet gezien?

Gestart door birdingholland, februari 12, 2008, 16:10:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

birdingholland

Tja, zal ik schrijven, zal ik niet...

Lang nagedacht, toch besloten het te doen, in de wetenschap dat ik waarschijnlijk wel wat lange tenen en zere benen tegenkom in mijn schrijven.

Een aantal opties is de revue al gepasseerd. Tenzij er echt kwaadwillenden aan de gang geweest zijn, weet niemand wat daadwerkelijk de reden voor het niet kunnen terugvinden van de uil is.

Wat mij blijft storen aan dit soort discussies is het oratio pro domo gehalte, anders gezegd: iedereen lijkt maar te roepen wat hem in beste in zijn straatje lijkt te liggen.
Een fotograaf die beweert (en daar waarschijnlijk ook nog serieus in is) dat het flitsen van een vogel overeenkomt met een bliksemflits, mensen die een vogel nog niet gezien hebben, die kunnen vertellen waarom tapen echt werkelijk waar geen nadelig effect heeft, twitchers die vol blijven houden dat een vogel geen last heeft van een meute opgewonden en soms behoorlijk opdringerige vogelaars etc.

Gisterochtend ben ik zelf (ook twitcher) wezen kijken. Ondanks de "het-ging-allemaal-best-goed" en "zo-erg-was-het-niet" stukjes die ik gelezen heb, vond ik dat helemaal niet. Ondanks het feit dat de vogel zich op momenten ogenschijnlijk niet veel aantrok van de vele vogelaars in de buurt, ben ik ervan overtuigd dat hij niet geheel vrijwillig uit zijn holletje is gevlogen, maar zich niet op zijn gemak voelde door de immer oprukkende fotografen. De opmerking dat de vogel toen zelfs tussen de mensen door vloog en daarom geen last van de mensen had, raakt natuurlijk kant noch wal...

Ik heb gisteren geen schokkende taferelen gezien die de vogel geen andere keus lieten dan meteen voorgoed te verdwijnen, lang leve de sociale controle.
Toch is de vogel nu weg.

Ik had niet de indruk dat dit een vogel was die hier toevallig één of twee nachtjes sliep en nu toevallig weg is. Mijn indruk was een vogel die hier al langer zat en hier nog wel even zou blijven zitten. Een broedgeval hier ter plekke leek mij helemaal niet onmogelijk heb ik aan verschillende mensen gezegd.
Toch is de vogel nu weg.

Het is in mijn ogen ook niet uitgesloten dat de vogel inderdaad in een ander deel van hetzelfde bos zit te wachten tot het op de oorspronkelijke plek wat rustiger geworden is. Wat ik niet begrijp is dat mensen dit wel een logische en plausibele verklaring vinden, maar daar niet aan kunnen verbinden dat vogels wel degelijk last kunnen hebben van een massale twitch...
Waarom is het toch zo moeilijk voor veel mensen om gewoon op de paden te blijven en van daaraf de vogels te zien? De uil was bepaald niet lastig te vinden in de kale boompjes, of zelfs maar matig te zien. Waarom altijd dat dichterbij lopen dan? Omdat men denkt dat als je het maar rustig doet de vogel er geen last van zal hebben?
Toch is de vogel nu weg.

Er zijn nog veel meer punten die ik wil aandragen in deze discussie, maar om het stukje niet al te lang te laten worden, laat ik het voor dit moment even hierbij.

Voor mensen die erop willen reageren: graag, maar kom aub niet met van die "ja-maar" of "meester, jantje deed het ook" argumenten.
Ik bedoel niet deze of gene persoonlijk aan te vallen en heb dat volgens mij ook niet gedaan. Wat ik wel bedoel is te proberen een wat grotere blik op dit soort situaties (want die komen er geheid weer, een snoeiharde soort vraagt nu eenmaal om gestresste vogelaars, mezelf niet uitgezonderd) te krijgen.

Als (met nadruk ALS) de vogel inderdaad verjaagd is door een overschot aan aandacht, lijkt het me voor iedereen van belang dit een volgende keer te voorkomen en een discussie hier kan daar een eerste stap voor zijn.

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

P1234

Hoi Pieter,

Mijn vraag aan jou, dit gelezen hebbend, is heel concreet: blijf jij nu bij de volgende twitch thuis, om het welzijn van de vogel in kwestie? Ik denk eerlijk gezegd van niet. Er zijn gisteren, naar je zelf ook aangeeft, geen rare dingen gebeurd. Er was sociale controle en bij de volgende twitch zijn we er allemaal weer. Waar moet deze discussie dan toe leiden? Hij is al zo vaak gevoerd.....
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

BramtK

Pieter schrijft volgens mij iets anders dan jij leest, Peter:

CiteerGisterochtend ben ik zelf (ook twitcher) wezen kijken. Ondanks de "het-ging-allemaal-best-goed" en "zo-erg-was-het-niet" stukjes die ik gelezen heb, vond ik dat helemaal niet.
Of begrijp ik je verkeerd!?

Overigens, ik ben (nog) niet wezen kijken, maar wat is het jou waard Peter, om zo'n vogel te zien? Moet ik je antwoord zo begrijpen dat een eventuele verstoring op de koop toe moet worden genomen?

Het is maar een discussie he!?

Bram

ps. wat een opluchting om zo'n kritische noot eens van iemand anders (dan mijzelf) te horen :)
Groeten,

Bram ter Keurs

Weia

Citeerslotje!
Snap ik niet. Wat bedoel je?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankw

Citeer
Citeerslotje!
Snap ik niet. Wat bedoel je?
ik denk topic op slot?

peter66

#6
De discussie is inderdaad van alle tijden. Ieder voor zich heeft een reden voor hoe hij handelt en kan dat verdedigen. De één gaat wel en neemt de omstandigheden daamee voor lief, de ander gaat niet om welke reden dan ook en baalt toch dat hij dit bijzondere beestje niet te zien krijgt. Niets mis mee.

Vandaag is hij nog niet gezien. Om direct het gebeuren van de afgelopen dagen, hier direct aan te koppelen gaat mij in eerste instantie te ver. Het nadeel van vogels is dat ze vleugels hebben en zich daarmee makkelijk over grotere afstanden kunnen verplaatsen. Kleine vogels hebben daarbij nog een nadeel ; je ziet ze makkelijk over het hoofd en als ze dan ook nog de onhebbelijke eigenschap hebben spechtenholen te kraken ben je een gelukkig iemand als je een zeldzaam vogeltje in je gezichtsveld krijgt.

Enige naslag leert, dat er ten oosten van de plek van waarneming een redelijk aantal broedparen aanwezig is, waarbij men geen idee heeft of die er al lang was of in korte tijd ontstaan.

Kortom, dit kleine vogeltje dat moeiteloos "verdwijnt" in spechtenholen, in vlucht lijkt op een specht, kan gewoon nabij zijn en wachten op rustiger tijden.
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

Ben Wielstra

Ik denk dat 'slotje' hint op het sluiten van de discussie. Ook denk ik dat het als een grap bedoeld is, ik moest in ieder geval wel even gniffelen.

Ik denk dat het goed is dat er over dit etisch beladen onderwerp gediscussieerd wordt en blijft. Pieter heeft zich hier al vaker voor in gezet. Top!

Het is mooi om te lezen hoe iedereen zich in het uiltje kan inleven en precies weet hoe het uiltje zich voelt bij alles wat er gebeurd.

Maar goed, als ie nog teruggevonden wordt ga ik zaterdag ook een kijkje nemen en zo niet dan misschien toch nog.

Joey Kuipers

#8
Slimme oplossing:

Vind je een Zeldzame soort... De locatie van het beestje blijft aankomende 2 dagen GEHEIM.
Zo wordt het niet overrompeld, het is gezien, het bestaat... het wordt genoteerd.

( Natuurlijk in voorbehoud met wat het is...

Dit uiltje zou een goede oplossing zijn geweest voor 2 dagen Geheim. Zo kunnen de eerste waarnemers ( mischien wel in swm een andere organisatie ) er achter komen WAT de vogel er doet. Wellicht was deze uil de eerste broedvogel in jaren...

Door middel van een kleinschallig onderzoek, in rust en vrede... hadden we daar achter kunnen komen. )
Mooiste ontdekking tot op heden wat half vogel-nederland op zijn kop zette:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=123475&recent=1

Groet, Joey Kuipers

Certhia

#9
Mijn inziens snijdt Pieter hier een paar goede dingen aan. De geschiedenis lijkt zich namelijk weer te herhalen. (ik herinner mij een Withalsvlieg die twee dagen naar vrijgeven ook weg was en of dit door het twitchen kwam laat ik hierbij in t midden maar het leverde toendertijd een zelfde discussie op en t zet toch zeker aan tot denken)

Verder  begreep ik van andere vogelaars die ' smiddags zijn geweest dat in tegenstelling tot 's ochtends (toen ik er ook was en iedereen nog op t pad stond en de dwerguil op redelijke afstand in t perceel zat) iedereen onder de boom stond waar de vogel in zat. Dus wat dat betreft ben ik t zeker met Pieter eens, uiteindelijk weet men toch geen afstand te houden. Dit is en blijft een terugkerend fenomeen en juist daarom moet de discussie open blijven. Als er niet over gepraat wordt verandert er zeker niks.


Groeten
Marc van der Aa

Joey Kuipers

Niet praten is inderdaad geen verandering... Die tijd is nu aangebroken.

dat mensen dit graag willen zien, snap ik, ik was in mijn nopjes... maar we blijven kinderen...

de regel : MET DE OOGJES KIJKEN, NIET MET DE HANDEN, verliezen we jammer genoeg uit het oog bij zoiets... we willen net dat beetje meer...  
Mooiste ontdekking tot op heden wat half vogel-nederland op zijn kop zette:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=123475&recent=1

Groet, Joey Kuipers

hiskodevries

oplossing.
Bij de eerstvolgende megatwitch kaartjes kopen via ticketservice.nl
Het terrein is alleen te betreden voor mensen met een geldig toegangsbewijs.
controle vind plaats door de bevoegde instanties (terrein eigenaar ?) die de kosten gedekt ziet door de ticket verkoop.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

egilio

Citeeroplossing.
Bij de eerstvolgende megatwitch kaartjes kopen via ticketservice.nl
Het terrein is alleen te betreden voor mensen met een geldig toegangsbewijs.
controle vind plaats door de bevoegde instanties (terrein eigenaar ?) die de kosten gedekt ziet door de ticket verkoop.
En wat wil je daarmee bereiken?
Dat bij een bepaalde hoeveelheid verkochte kaartjes het niet meer uitmaakt dat een vogel verjaagd wordt omdat ie genoeg op heeft gebracht?

Of zou je een max aantal kaartjes per dag willen verkopen? En dan vliegt de vogel naar het perceel ernaast waar mensen zonder kaartjes een mooie voerplek hebben gemaakt...

Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

carel

Ben er vanmorgen geweest van 7.45 uur tot 12.45 uur
geen uil te bekennen

wel een iemand die met een stokje tegen de boom aan stond te tikken in de hoop dat hij/zij daarmee uit het holletje zou vliegen
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

frankw

die had je meteen ff aan moeten pakken zeg ik! :spam:  :censored:  

P1234

#15
Het enige wat ik jammer vind, is dat ik nog steeds niet van Pieter weet of hij de volgende keer thuis blijft. Als hij nou vond dat er gisteren dingen zijn gebeurd die niet door de beugel konden (wat ik niet heb gezien); ik heb hem gisteren niet gehoord.

Ik ben niet van plan om mijn gedrag te veranderen, omdat ik oprecht van mening ben dat bij de meeste twitchen geen vogels worden verstoord. Soms gebeurt dat wel, en ik ben er ook van overtuigd dat vogels daar een goede oplossing voor hebben. Ze gaan dan ergens anders zitten. Alle WP soorten hebben namelijk de eigenschap dat ze kunnen vliegen (behalve de Reuzenalk, maar die is al eerder over de kling gejaagd). Of ze blijven hangen en raken gewend aan de aanwezigheid van lieden met camera's en telescopen (Blauwstaart)

Misschien zie ik het verkeerd, maar elke keer wordt deze discussie weer opnieuw aangezwengeld, en vrijwel altijd zie ik dat degenen die de discussie hebben aangezwengeld zelf de vogel hebben gezien. Zij zijn er dus ook geweest. Als ze het niet okee vinden wat er tijdens een twitch gebeurt; niet komen. In die zin ben ik benieuwd of Pieter zijn conclusies gaat trekken, maar ik denk het niet. En wat mij betreft hoeft het ook niet.

Er is immers maar één manier om zeker te weten dat een vogel niet wordt verstoord, en dat is niet twitchen. Of nog beter; niet gaan vogelen. Want ook de aanwezigheid van vogelaars in de Ezumakeeg-Noord zal de steltjes die vooraan zitten op hun zenuwen werken. En ook het checken van een groepje mezen leidt tot onrust. Afkijken van ganzen doen we vanuit de auto, om ze niet te verontrusten. Dat geeft weer CO2 uitstoot. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Bij de volgende twitch ben ik er gewoon weer.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

JohanvantBosch

#16
Citeer
Citeeroplossing.
Bij de eerstvolgende megatwitch kaartjes kopen via ticketservice.nl
Het terrein is alleen te betreden voor mensen met een geldig toegangsbewijs.
controle vind plaats door de bevoegde instanties (terrein eigenaar ?) die de kosten gedekt ziet door de ticket verkoop.
En wat wil je daarmee bereiken?
Dat bij een bepaalde hoeveelheid verkochte kaartjes het niet meer uitmaakt dat een vogel verjaagd wordt omdat ie genoeg op heeft gebracht?

Of zou je een max aantal kaartjes per dag willen verkopen? En dan vliegt de vogel naar het perceel ernaast waar mensen zonder kaartjes een mooie voerplek hebben gemaakt...


- Excursies organiseren, waarbij maximaal een bepaald aantal mensen tegelijk bij de vogel is en maximaal een bepaald aantal minuten kan kijken...? Groepje van 10, 5 minuten kijken, daarna weer achteraan de rij aansluiten als je dat wilt.
Kan werken volgens mij. Iedereen betaalt bovendien 5 euro of zo en dat gaat naar de terreinbeherende instantie. Ook in nl hebben we dat al vaker gedaan, maar dan was het terrein volgens mij niet vrij toegankelijk.
In Engeland wordt het vaker zo gedaan.
- Bovendien: niet van de paden en bekken dicht zou ook al een stuk helpen.
- Net als 1 fotograaf uitkiezen die dan eventueel wel het gebied in mag om de vogel te documenteren. Documenteren lijkt me bij zo'n vogel als dit belangrijker dan dat het nu de allermooiste plaatjes worden. Als je mooie plaatjes wilt schieten van zo'n soort, dan moet je dus naar het buitenland....
- Accepteren dat de vogel al goed is gefotografeerd en dat niet iedereen zo nodig zijn eigen plaatje hoeft te schieten, lijkt me in dat verband ook een stap in de goede richting.

Gerard Troost

Dat deze vogel weg is heeft naar mijn idee niets te maken met de vogelaars van gisteren.
Ik ken een steenuil die zeker door half Nederland is gezien (die van de Blikken bij Groede). Die vogel gaat toch ook niet weg?

CiteerAccepteren dat de vogel al goed is gefotografeerd en dat niet iedereen zo nodig zijn eigen plaatje hoeft te schieten, lijkt me in dat verband ook een stap in de goede richting.

Daar ben ik het wel mee eens. Er zijn mensen die uren en uren onder de boom blijven staan. Waar is dat voor nodig. Maak een paar plaatjes (waarom 1000+?) en ga lekker weer het bos in om vogels te kijken (of vlinders, ik had mijn eerste Dagvlinder van het jaar op 500mtr van de plek)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Christian

Even tussen haakjes, waarom zou je ergens niet op af mogen gaan als je vindt dat anderen het niet juist aanpakken? Dan laat je je hobby dus verzieken door een stelletje %$@$!&*&^. Lijkt mij niet de bedoeling.  
Christian Brinkman

Guus Peterse

Ik vind eerlijk gezegd de discussie wat vaag. Er lopen twee zaken door elkaar: die over het twitchen op zich en die over het gedrag bij het twitchen. Al vanaf de opening van deze discussie worden die twee niet helder gescheiden. Het lijkt me goed om dat wel te doen.
Over fout gedrag bij twitchen kunnen we kort zijn: daar is iedereen tegen, ook wie niet tegen is zal dat hier nooit toegeven.
Wat betreft het twitchen zelf:
Ten eerste: als je je netjes gedraagt kan niemand jou iets verwijten en als er 200 mensen zijn die zich netjes gedragen kan geen van die 200 mensen dus iets verweten worden. En iemand die er zelf bij was kan al helemaal niet iemand anders verwijten dat die er ook was.
Verder is het allemaal speculatief. Het zou kunnen dat er soms verstoring optreedt maar dat weet je nooit zeker. Gisteren leek het daar, toen ik er was, niet op. Maar toen renden er ook geen mensen het bos in en bleef iedereen redelijk op afstand.
Het zou ook zomaar kunnen dat een massale twitch juist door de grote sociale controle helpt voorkomen dat mensen zich fout gaan gedragen. Heeft in dit, en in de meeste andere gevallen niet 100% gewerkt maar toch: als er weinig mensen zijn zouden die wellicht eerder geneigd kunnen zijn het bos in te hollen als de vogel daarin verdwijnt.
Dit lijkt misschien ook wel weer zo'n voorbeeld van iemand die zijn eigen straatje schoon schrijft, maar ik kan echt niet inzien wat er fout aan is als je rustig bij een zeldzame vogel gaat kijken, gewoon om van dat beestje te genieten, en intussen je best doet het beestje niet, of niet meer dan minimaal en onvermijdelijk is, te verstoren. Als we dat niet meer willen accepteren, moeten we allemaal stoppen met vogelen, stoppen met wandelen in de natuur, stoppen met naar buiten gaan, stoppen met leven zelfs want we verstoren altijd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

laatvlieger

#20
Citeeroplossing.
Bij de eerstvolgende megatwitch kaartjes kopen via ticketservice.nl
Het terrein is alleen te betreden voor mensen met een geldig toegangsbewijs.
controle vind plaats door de bevoegde instanties (terrein eigenaar ?) die de kosten gedekt ziet door de ticket verkoop.
Ik mag toch hopen dat het niet zover komt! Ik probeer mij altijd zoveel mogelijk aan de regels te houden en in ieder geval zoveel mogelijk na te denken over de gevolgen van mijn acties. Zo'n actie zou voelen alsof ik gestraft wordt voor het misplaatste gedrag van anderen. Men moet gewoon mensen aanspreken op hun gedrag! En ook eens bij zichzelf ter rade gaan. Fotografen kunnen dat geld nog weer terugverdienen met goede foto's. Gewone liefhebbers betalen alleen maar in zo'n geval. Ik vind zo'n actie zeer onrechtvaardig. En bovendien wat is een megatwitch en wat niet? En kan een organisatie wel zomaar mensen verplichten te betalen?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Peter Verhelst

#21
Ik ken ook twitchacties die geen natuur verstorend karakter, maar wel verkeer verstorend :P ......

Een beetje lol mag nog wel hoor na deze super soort! Al die negatieve discussies! 't Is geen eend  :P !

Sjoerd v Wierst

Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

Peter Verhelst

CiteerJe bedoelt die steppekievit?
Onder andere... bij de kroonboszanger waren het ook hectische taferelen. Maar dat vind ik de humor van zulke acties...

laatvlieger

#24
Dan terug naar het topic. Verstoren van een geval gebeurt inderdaad altijd wel als je gaat kijken, zeker bij een megasoort valt te verwachten dat er een hoge opkomst is van mensen. Af en toe zal een soort daardoor verstoort worden, vaak zal het zo zijn dat een soort gewoon weer verder doortrekt ( en dat eventuele verstoring geen rol speelt). De reden van vertrek zal vaak lastig zijn om aan te wijzen.

Echter je kunt er best wel een beetje je best voor doen, dat een vogel enigszins zijn normale gedrag kan blijven vertonen. Daarmee verstoor je de vogel zo min mogelijk en vergroot je tegelijkertijd de kans dat meer mensen van een soort kunnen genieten. Wat ook de reden van het vertrek van de dwerguil is, ik baal ontzettend dat ik hem niet gezien heb en op zo'n moment denk je natuurlijk wel dat de oorzaak ligt bij enkele dwazen die weer te dicht bij moesten komen. Emotie speelt daarbij misschien een nog iets te grote rol, zeg ik er eerlijk bij.

Het tapen van vogels zou in bepaalde gevallen misschien best moeten kunnen en de eventuele schade zou best wel eens heel wat minder kunnen zijn dan dat er veelal geschetst wordt. Maar op het moment dat er eenmaal is aangetoond dat een vogel ergens zit, dan hoeft er op dat moment toch niet getaped te worden? Ik kan me nog wel het klein waterhoen herinneren, waarbij de vogel even 10 min zijn snavel hield. Een aantal mensen besloot toen om meteen te gaan tapen. Echt belachelijk, de vogel riep daarna misschien nog 10 keer en vertrok toen vervolgens steeds dieper het riet in om daarna zijn bek te houden... Of dat door de tape komt is uiteraard niet aan te tonen. Opmerkelijk is het wel. Wacht gewoon een uur of twee, voordat je tot tapen overgaat.    

Ik begrijp best dat iedere fotograaf de beste foto's wil hebben, maar als er al goede bewijsfoto's zijn, dan moet je als fotograaf beseffen dat je pech hebt. Als je een dwaalgast goed wilt platen dan moet je maar naar het land van herkomst gaan. Of gaan digiscopen. Door steeds dichter op een vogel te gaan zitten, verstoor je een vogel in zijn natuurlijke gedrag. 50 vogelaars op 100m zal een stuk minder bedreigend zijn (of bijvoorbeeld minder hinderlijk bij het foerageren) dan 50 vogelaars op 5m.  Behalve dat afstand voor een vogel prettiger is, is het ook voor eventuele vogelaars die nog naar een soort willen komen kijken prettiger.

Ook lijkt mij de setting van een twitch belangrijk. Misschien dat je zou kunnen aantonen dat een enkel flitslicht nauwelijks schadelijk of verstorend werkt op een vogel, maar is die situatie dan te vergelijken met 30 flitslichten en het gedrang van 100 nerveuze mensen?

Ik heb nu al meerdere keren opmerkingen gehoord die in de trant waren van "ach, zo loopt het nu eenmaal bij twitches". "Wat heeft het voor zin om politieagentje te spelen" "Je bent toch niet zo naïef dat je ervan uitgaat dat het wel rustig verloopt".
Waarom zo reageren? Het kan echt wel anders hoor! Het heeft ook niks te maken met politieagentje te willen spelen, het gaat gewoon om een beetje denkwerk en elkaar aanspreken op elkaars gedrag. Dat moet toch gewoon lukken lijkt me?
en als er dan af en toe een soort weer vertrekt, dan is dat jammer. Dan hebben we in ider geval ons best gedaan om een en ander enigszins netjes te laten verlopen. Bij een mogelijk slecht verlopen twitch verliezen twitchers heel veel goodwill en dat is zorgelijk!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Kees van Bochove

Citeer- Accepteren dat de vogel al goed is gefotografeerd en dat niet iedereen zo nodig zijn eigen plaatje hoeft te schieten, lijkt me in dat verband ook een stap in de goede richting.

voor sommige vogelaars is dat moeilijk hoor :P
ze heten niet allemaal johan;)
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Hans Bossenbroek

Het wordt tijd voor een sociologisch onderzoek naar dit verschijnsel. Zijn we gelijk uitgepraat.

P1234

CiteerHet wordt tijd voor een sociologisch onderzoek naar dit verschijnsel. Zijn we gelijk uitgepraat.
Of we gaan met z'n allen vliegtuigen spotten. Die zijn minder verstoringsgevoelig ;)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

birdingholland

Ik zal op twee reacties reageren, helaas met veel quote-unquote, maar zo worden de punten in ieder geval het duidelijkst naar voren gebracht:

CiteerHet enige wat ik jammer vind, is dat ik nog steeds niet van Pieter weet of hij de volgende keer thuis blijft. Als hij nou vond dat er gisteren dingen zijn gebeurd die niet door de beugel konden (wat ik niet heb gezien); ik heb hem gisteren niet gehoord.
Waarschijnlijk is de inhoud van mijn mail iets aan je voorbij gegaan. Ik heb niet aangegeven dat twitchen fout is, dat twitchers fout zijn of zelfs maar dat fotografen fout zijn.
Wat ik heb aangegeven is dat er foute twitchers en foute fotografen zijn die zich niet (niet in het veld, maar zeker niet op een forum) WILLEN laten aanspreken op hun gedrag en dat zulke mensen het gaan verpesten (of al hebben verpest) voor andere vogelaars en fotografen.
Dat je mij gisteren in dit verband niet gehoord hebt, kan maar één ding betekenen: jij was er op een ander moment dan ik...

CiteerIk ben niet van plan om mijn gedrag te veranderen, omdat ik oprecht van mening ben dat bij de meeste twitchen geen vogels worden verstoord. Soms gebeurt dat wel, en ik ben er ook van overtuigd dat vogels daar een goede oplossing voor hebben. Ze gaan dan ergens anders zitten. Alle WP soorten hebben namelijk de eigenschap dat ze kunnen vliegen (behalve de Reuzenalk, maar die is al eerder over de kling gejaagd). Of ze blijven hangen en raken gewend aan de aanwezigheid van lieden met camera's en telescopen (Blauwstaart)
Ik ben ook niet van plan mijn gedrag te veranderen. Om de voor jou zo belangrijke vraag te beantwoorden: de volgende keer ben ik er waarschijnlijk weer. Ik ben er overigens NIET van overtuigd dat bij de meeste twitchen geen vogels worden verstoord. Die zin kun je op twee manieren opvatten: a) ik vind dat er meestal wel verstoring plaatsvind, of b) ik WEET niet of er verstoring plaatsvindt, maar pretendeer dat ook niet te weten (dit in tegenstelling tot de mensen die zeggen dat er geen of weinig verstoring is, maar het in ieder geval zeker WETEN). Antwoord B is het antwoord dat ik bedoeld heb te geven.

CiteerMisschien zie ik het verkeerd, maar elke keer wordt deze discussie weer opnieuw aangezwengeld, en vrijwel altijd zie ik dat degenen die de discussie hebben aangezwengeld zelf de vogel hebben gezien. Zij zijn er dus ook geweest. Als ze het niet okee vinden wat er tijdens een twitch gebeurt; niet komen. In die zin ben ik benieuwd of Pieter zijn conclusies gaat trekken, maar ik denk het niet. En wat mij betreft hoeft het ook niet.

Dit is net zo'n manke redenering als iemand die tegen iedereen die zegt geen vlees te eten, zegt dat ze wel leren schoenen aanhebben. Ik heb met nadruk NIET gezegd dat twitchers of fotografen per definitie fout bezig zijn. Dat probeer jij me nu wel in de mond te leggen. Als er bij een twitch geen "ethisch geweten" is, (ik ben overigens gisteren niet de enige geweest die wel wat gezegd/gedaan heeft in dit kader overigens) denk je dat het dan beter gaat? Ik geef toe dat het wel makkelijker zal gaan...

CiteerEr is immers maar één manier om zeker te weten dat een vogel niet wordt verstoord, en dat is niet twitchen. Of nog beter; niet gaan vogelen. Want ook de aanwezigheid van vogelaars in de Ezumakeeg-Noord zal de steltjes die vooraan zitten op hun zenuwen werken. En ook het checken van een groepje mezen leidt tot onrust. Afkijken van ganzen doen we vanuit de auto, om ze niet te verontrusten. Dat geeft weer CO2 uitstoot. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ook dat is onjuist. Ook wandelaars kunnen (onwetend) een vogel verstoren. Vind ik een wereld van verschil met onverschillige twitchers en fotografen die een soort willens en wetens verstoren, "omdat er toch wel verstoring plaatsvindt". Ten eerste zit er een enorme tegenspraak in je redenering (eerder vind je dat er geen verstoring is, nu is er wel verstoring), ten tweede heb ik het persoonlijk niet zo op zo'n soort van redeneren. Want inderdaad, als iedereen zo redeneert, zal er nooit iets veranderen....
Overigens zet ik de motor uit als ik ganzen afkijk. Scheelt weer uitstoot, maar geeft ook een stabieler scoopbeeld.

(als het lijkt alsof ik Peter wil afbranden: dat is per se niet mijn bedoeling, ik ben blij met zijn inbreng, al verschillen we van mening en heb ik die verschillen soms wat scherper aangezet dat ik ze daadwerkelijk bedoel, dit om die verschillen te onderstrepen.)

Uit de mail van Guus Peterse:
CiteerVerder is het allemaal speculatief. Het zou kunnen dat er soms verstoring optreedt maar dat weet je nooit zeker. Gisteren leek het daar, toen ik er was, niet op. Maar toen renden er ook geen mensen het bos in en bleef iedereen redelijk op afstand.

Dat was een beetje het punt wat ik probeerde te maken. Het verschil is dat ik wel DENK dat er (toen ik er was) sprake was van enige verstoring en jij DENKT dat dat niet zo was. Een verschil van inzicht, niks mis mee. Overigens merk ik wel op dat Guus één van de weinigen is van het "kamp" (bij gebrek aan een beter woord) van de niet-verstoringsdenkers, die niet pretendeert te WETEN wat er in de uil is omgegaan. Die manier van redeneren maakt deze discussie alleen maar beter, want daarmee wordt er niet meteen van uitgegaan dat je weet hoe de vork in de steel zit, want het is inderdaad ook allemaal speculatief.

Zoals gezegd, ook ik ben twitcher en ik was ook fotograaf. Ik ben niet tegen twitchen en niet tegen fotograferen. Bij een volgende mogelijkheid zal ik er weer zijn, net als vele anderen met mij. Verschil tussen mij en anderen zit misschien wel in het feit dat ik bereid ben een soort te missen als ik weet dat ik een soort alleen kan zien als dat kan door ernstige verstoring. Uiteraard zal ik daar niet blij mee zijn, maar ik zal wel mijn verantwoording nemen en met een soort minder huiswaarts keren.


JGVO

Ik ben gister ook even een kijkje gaan wagen.. En heb genoten!
Ik heb me eerlijk gezegd wel enigzins gestoord aan een aantal (met name fotograven). Ik fotografeer zelf ook graag en begrijp niet waarom je : als je rustig kunt fotograferen van een meter of tien met ze alle op 5 meter moet gaan staan. Ben je alleen jah dan kun je is wat proberen maar met z'n alle..

Het lijkt wel een plaatselijke drijfjacht af en toe.. Mensen die geluidjes gaan maken en gaan roepen om de aandacht van het beestje te trekken om hem er mooi op te krijgen.. nee ik dacht dat fotograveren  wachten was. Wachten op het juiste moment. Schijnbbaar raakt het geduld van de hedendaagse fotograaf een beetje op.

En als ik lees in het forum dat er vandaag idd iemand met een stok op een boom aan het kloppen is om te kijken of het beestje eruit komt. Jah dan vraag ik me echt af waar je mee bezig bent.

Een paar klopjes met een stok op het hoofdje van deze persoon zijn dan ook wel op zn plaats!

Het was een leuke soort en zeker de moeite waard.. Jammer van vandaag!

Johan


Johan van Onna