Tuinhommel

Gestart door huysse, februari 12, 2008, 12:21:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Deze hommel was kleiner dan de Aardhommel die ik gisteren zag.
Dacht eerst dat het een Akkerhommel was maar nu denk ik toch aan een Tuinhommel.
Of????
Kunnen alle hommelsoorten al zo vroeg vliegen?

groet,
Marijke

markmeijrink

Er zijn verschillende hommelsoorten die lichtgele banden hebben zoals op de foto zichtbaar is. Het is misschien leuk om eens een hommelboekje aan te schaffen JBU, en om hommels te determineren. Moet je ze natuurlijk wel vangen.

Mark

huysse

CiteerEr zijn verschillende hommelsoorten die lichtgele banden hebben zoals op de foto zichtbaar is. Het is misschien leuk om eens een hommelboekje aan te schaffen JBU, en om hommels te determineren. Moet je ze natuurlijk wel vangen.

Mark
Bedankt voor het advies Mark maar eerlijk gezegd: zover was ik zelf ook al.
En de hommelboekjes zijn uitverkocht.

Ik hoopte dat iemand aan de hand van de kleur geel (alhoewel er ook nog geel stuifmeel opzit) en de plaats van de tweede (achterste?) band iets durfde te zeggen.

groet,
Marijke

markmeijrink

Uitverkocht! :censored:  Ook bij vermandel heb er vorige maand nog 1 besteld? www.vermandel.nl  

Mark

xenion

De Tuinhommel heeft de middelste gele band verder naar voren liggen dan de Aardhommel, en heeft een opvallend lange snuit. Zie bijvoorbeeld hier. Beide vind ik lastig te zien op deze foto.
Groeten,
Martin

blerf

de kleuren wijzen naar aardhommel: iets meer oranje-achtig. die van tuinhommel zijn echt geel.

dus zonder zekerheid ga ik voor aardhommel
Groet,
Jeroen

Ivo Raemakers

Op het eerste gezicht zou ik zeggen dat het een weidehommel is: relatief klein en een erg brede gele band op de voorrand van thorax.
Tuinhommel valt inderdaad af, want dan had aan de achterrand van het borststuk een 2e gele band zichtbaar moeten zijn en die ontbreekt.

Hoewel op de foto niet zichtbaar, had in het geval van een weidehommel de oranje achterlijfspunt eigenlijk wel op moeten vallen (en daar wordt geen melding van gemaakt). Was de achterlijfspunt echt wit dan moet het toch iets uit de aardhommel-groep worden.
Groet Ivo

huysse

Nee, het beeld is verre van volledig, dat realiseerde ik me al wel!
Iedereen toch bedankt, de opmerkingen dragen zeker bij tot meer hommelkennis. Nu de praktijk nog!

Marijke