hoe zo goed mogelijk hommelnest verplaatsen?

Gestart door jeanette, juni 15, 2018, 10:05:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

https://vroegevogels.bnnvara.nl/community/forum/post/hommelnest-in-het-riet/13925


Deze vraag kwam op het forum van  Vroege Vogels; zijn er mensen die hier  eventueel ervaring mee hebben  en er een adequaat antwoord op kunnen geven?

Alvast dank voor het meedenken en reageren...zou mooi zijn als het nest verplaatst zou kunnen worden  ipv  te vernietigen.

vr.gr. jeanette

wilde

#1
Kijk op mijn website, waar ik vrij uitvoerig heb beschreven hoe je een hommelnest kunt verplaatsen:
www.ahw.me/indexhommel.html

Het is overigens op dit tijdstip van het jaar niet zo verschrikkelijk om vroeg gestarte nesten op te ruimen. Bij mij vliegen er voor 2 boomhommelnestkasten al een dag of 10 mannetjes voor. Die wachten op de nieuwe koningen om er mee te paren. Ik zag al jonge koninginnen, die nog terugkeerden naar het nest. Dat doen ze dikwijls. Ik heb ook nog een aardhommel in een kast, maar die is nog niet zo ver.
Alle hommels zijn dit jaar door het koude voorjaar laat gestart.

Als men om de hommels te sparen ze nog enkele weken geeft, zijn de nieuwe koninginnen wel klaar van de gewone voorjaarssoorten: boomhommel, aardhommel, weidehommel en steenhommel.

Op de link naar hommelnest.nl  staat naast enkele waarheden ook veel onzin. Het is een link die naar commerciĆ«le bestrijders stuurt. Er staat dat hommelnestkasten niet verhuisd kunnen worden, omdat de hommels dan dood gaan. Dat is aperte onzin. Hommels oriĆ«nteren zich net als honingbijen op de nestplaats. Beide soorten kunnen goed worden verplaatst als er een flinke afstand wordt aangehouden. Ga uit van minstens 3 km en bij honingbijen liever nog 5 km. Dan vliegen ze niet terug naar de oude plek, maar blijven ze op de nieuwe, waar ze zich weer even moeten 'invliegen'. Als men mijn instructies volgt kan men het zelf uitvoeren, maar dat kost zoals hier in een rietberg veel tijd. Daar is geen ongediertebestrijder bij nodig. Het nest moet eerst opgezocht worden en overgezet in een kistje of stevige kartonnen doos. Bij karton moet die doos wel regenvrij staan. De doos wordt voorzien van een gaatje van krap 2 cm doorsnede midden op een zijkant. Er kan wat vulling van droog gras/mos-maaisel in worden aangebracht waarop het nest wordt gelegd. Er overheen een laagje van het zelfde materiaal. De doos kan per dag 50 cm worden verplaatst in alle richtingen, meer niet. Bij grotere afstand raken de werksters het nest kwijt.

De geringe afstand van verplaatsten per het grootste probleem, want dat duurt lang voordat het echt uit de slag staat.
Je kunt ook opteren voor verplaatsing van de doos naar 5 km verderop op een overdekte plaats, nadat ze de ingang van de doos gebruiken. Dat moet 's avonds laat gebeuren als het donker is. Maak het vlieggat van de doos niet groter dan een gewone kurk van een wijnfles en dan zo, dat die er moeilijk in past, dus klem zit. Als de rest van de doos dicht geplakt zit, is het een kleine handeling om zonder de hommels te verstoren de kurk 's avonds in het gat te plaatsen. Eventueel met plakband wat vast zetten. Dan reizen met de doos en op de bestemde verre plek neerzetten. Even wachten tot de rust in de doos is weergekeerd. De kurk eruit en wegwezen. Fluitje van een cent. Je moet dus wel veel dingen voorbereiden. In plaats van een kurk kan je ook een stokje met wat oude lappen omwinden tot het past. Plak het af met tape. Een prop gras voldoet ook, maar die is moeilijker klem te zetten.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

jeanette

Hartelijk bedankt Albert;  ik hoop dat ze er notie van nemen.

vr.gr. jeanette