Hoofdmenu

Liggende Ereprijs?

Gestart door Mosmanneke, juni 14, 2018, 19:04:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mosmanneke

Op 20 mei 2018 fotografeerde ik op de Grevelingendam deze Ereprijs. Zou het Liggende Ereprijs kunnen zijn?
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Sipke Gonggrijp

Daar komt brede ereprijs voor, dit lijkt me dat ook. ;)

Mosmanneke

Deze stond er ook. Is dat weer een andere ereprijs?
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Rien Ondersteijn

Deze laatste lijkt me zéker Brede Ereprijs gezien de diep gekartelde bladeren,de vrij rechte stengel,de dubble bloemstengel  en de grootte van de bloemen.
Die eerste echte vind ik toch duidelijk anders :
-veel meer liggend en pas dan opstijgend
-Kleinere bloemen lijkt me[ weet je nog of er duidelijk verschil was in grootte tussen 1 en 2 ?
-Veel smallere bladen
-Veel ondieper gekarteld
-lijkt sterk een omgekrulde rand te hebben.
     ....?....
Misschien de moeite waard om er extra aandacht aan te schenken..? !
Groene groe[n]tjes.Rien.

Mosmanneke

De bladrand tussen beide soorten is in ieder geval anders. Er was inderdaad verschil tussen de grootte van de bloempjes. Ik dacht ook aan Liggende Ereprijs omdat er, vrij plat op de grond, een rond matje met stengels was gevormd. Het verschil in hoogte tussen beide planten was aanzienlijk.
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Mosmanneke

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Heeft al eerder op dit forum gestaan, maar omdat het een zeldzame plant schijnt te zijn kan iemand er misschien meer uitsluitsel over geven.
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/158990031
onzeker Liggende ereprijs - Veronica prostrata gezien op 2017-05-20 Plaat van Oude Tonge / Grevelingendam noord van N59
Foto's:


bij voorbaat dank Toine Rommers
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Rob Koelman

#6
Waarom stel je deze vraag nu opnieuw?

Is - zoals je zelf ook zegt - immers al eerder gesteld...

Op deze manier krijgen lezers eerdere reacties NIET te zien, terwijl die wel van belang zijn.

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=427766
Met vriendelijke groet, Rob

Willemien Troelstra

Aanvullend op Rob: Als je commentaar typt bij het oude topic, komt hij weer bovenaan de lijst en hebben we de eerdere reacties erbij. Dit mag van mij best (af en toe), liever dan een topic opnieuw starten.
groet, Willemien Troelstra

Mosmanneke

Dat is duidelijk. Maar kan iemand misschien uitsluitsel geven over deze plant?
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Rob Koelman

Citaat van: Mosmanneke op juni 26, 2018, 13:05:13 PMDat is duidelijk. Maar kan iemand misschien uitsluitsel geven over deze plant?

@ Mosmanneke: als je deze laatste vraag nou eens stelt in het oorspronkelijke topic, dan komt de vraag weer bovenaan de lijst te staan...

@ anderen: reacties dus graag via DIT topic: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=427766
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: Mosmanneke op juni 26, 2018, 13:05:13 PM... kan iemand misschien uitsluitsel geven over deze plant?
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Jammer dat Mos geen deel van een plant mee heeft genomen[tenminste dat vermoed ik] :
Goeie detailfoto's zouden uitkomst kunnen bieden-anders Leiden wel...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Mosmanneke

Inderdaad niets meegenomen. Als ik tijd heb zal ik nog eens gaan kijken daar en er meer aandacht aan besteden.
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Rien Ondersteijn

#13
Wacht niet te lang met teruggaan...Het hoogtepunt is zowat voorbij.
En bekijk eerst flink wat foto's van deze soort [bijv op deze site] om te letten op de verschillen en de belangrijke punten :
Bloemgrootte-bladrand-beharing-opstijgend of liggend-kale kelk of niet etc
Groene groe[n]tjes.Rien.

Hinko

mvgr, Hinko

WimV

Net gelezen in de zeer recente uitgekomen Flora Zeelandica (overigens een MUST!!) dat bij het bespreken van Brede ereprijs Ruud van der Meijden het in het overzicht van de zeldzame soorten uit 2003 en 2004 (Gorteria 32 1 -33) heeft over het voorkomen van Brede x Liggende ereprijs "als talrijk in alle tussenvormen op de Grevelingendam".....

Groetjes,
Wim

Rien Ondersteijn

#16
Mooi zeg om dat te lezen !
Maar als t de kruising zou zijn moeten beide moederplanten er toch ook staan[of gestaan hebben ?]
Ben ook best nieuwsgierig naar Flora Zeelandica.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op juni 27, 2018, 18:47:12 PMMaar als t de kruising zou zijn moeten beide moederplanten er toch ook staan[of gestaan hebben ?]

Tenzij het gaat om vruchtbare hybriden die daar ooit via inzaai terecht gekomen zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Mosmanneke

Interessant om te lezen. Bedankt allemaal.
Toine
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

marcel234

Citaat van: Rien Ondersteyn op juni 27, 2018, 18:47:12 PM
Ben ook best nieuwsgierig naar Flora Zeelandica.
Misschien heeft WimV ergens een recensie van het boek gepost.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

wim van wijngaarden

Er is een recentere recensie op Naturetoday, maar ik krijg die link niet gekopieerd via tablet in Frankrijk. Misschien iemand wel?
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

Rob Koelman

Citaat van: wim van wijngaarden op juli 01, 2018, 17:58:07 PMEr is een recentere recensie op Naturetoday, maar ik krijg die link niet gekopieerd via tablet in Frankrijk. Misschien iemand wel?

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=24443
Met vriendelijke groet, Rob

Nathalie De Somer

Hoe voeg ik een losse foto toe in dit forum - ik heb namelijk een mooie krantencolumn uit de lokale krant over de Ereprijs en Flora Zeelandica


Rien Ondersteijn

Als je reageert zie je onderaan 'bijlagen etc' dan verschijnt een venster 'kies bestand' en kun je je foto[v h krantenknipsel]opsturen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Nathalie De Somer

#25
Hier is dan de mooie column uit de lokale krant PZC (dank voor de tip Rien)

Rien Ondersteijn

Die Flora Zeelandica ia letterlijk en figuurlijk een zwaargewicht.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op juli 04, 2018, 18:09:27 PMDie Flora Zeelandica ia letterlijk en figuurlijk een zwaargewicht.

Minstens één boom per gedrukt exemplaar...  :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob

migratorius

Ik vind het wel geinig dat als je je de portokosten wil besparen hij af te halen is in het bepaald on-Zeeuwse Nijmegen...

JanHein

Rien Ondersteijn

#29
Da's zeker apart.Voor de meesten van ons zal opsturen toch wel goedkoper zijn...
En voor Toine [Mosmanneke] : Heb je deze Ereprijs nog 's bekeken ? En ingevoerd ? ?
Groene groe[n]tjes.Rien.