Geelpoot of stormmeeuw ?

Gestart door JanF, februari 13, 2008, 22:02:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

JanF

Meeuwen zijn voor mij ook alles behalve alledaags. Ik kom er niet met zekerheid uit.



met vr. groeten
Jan van de Fliert

JanF

#1
Die snavels had ik wel vergeleken. Die vlek lijkt bijna rond te lopen en heb begrepen dat dat bij een 2e jaars stormmeeuw ook zo is. Zo'n rode vlek als op de ondersnavel van een volwassen geelpoot lijkt dit zeker niet, maar de vogel zelf lijkt wel een volwassen exemplaar te zijn. Vandaar m'n twijfel.


edit - Vreemd, ik reageerde hier op een antwoord van Ies Meulmeester, maar dat berichtje schijnt opeens verdwenen   :wacko:  
met vr. groeten
Jan van de Fliert

Ies Meulmeester

#2
Let eerst eens op de grote, Stormmeeuw is erg rank en klein gebouwd met een klein rond kopje en Geelpoot komt toch een stuk forser over..

Een aantal punten(vergelijk met jouw en mijn foto):
1. Let op de vorm van de snavel is anders, veel forser, flinke rode gony's hoek.
2. Lichtere iris met bloedrode oogrand
3. In deze tijd van jaar een witte kop
4. Pootkleur, bij Stormmeeuw zit er vaak een wat groentint in.
5. Grote witte tong op P10(buitenste handpen, Geelpootmeeuw heeft nooit zo'n grote witte tong)

Heb voor het gemak maar even een fototje van een Geelpootmeeuw toegevoegd(3 november 2007, Westkapelle), hopelijk is dat wat duidelijker

Thijs Udo

Stormmeeuwen zijn lief: klein snaveltje, grote ronde kop, met een groot zwart oog erin.
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=79998

JanF

CiteerLet eerst eens op de grote, Stormmeeuw is erg rank en klein gebouwd met een klein rond kopje en Geelpoot komt toch een stuk forser over..

Een aantal punten(vergelijk met jouw en mijn foto):
1. Let op de vorm van de snavel is anders, veel forser, flinke rode gony's hoek.
2. Lichtere iris met bloedrode oogrand
3. In deze tijd van jaar een witte kop
4. Pootkleur, bij Stormmeeuw zit er vaak een wat groentint in.
5. Grote witte tong op P10(buitenste handpen, Geelpootmeeuw heeft nooit zo'n grote witte tong)

Heb voor het gemak maar even een fototje van een Geelpootmeeuw toegevoegd(3 november 2007, Westkapelle), hopelijk is dat wat duidelijker
Begrijp ik het dan goed dat mijn waarneming een stormmeeuw is, en de door jou geplaatste foto een geelpoot ?  
met vr. groeten
Jan van de Fliert

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

JanF

Dan gaan we hem als Stormmeeuw invoeren.
Bedankt voor de hulp  :duim:  
met vr. groeten
Jan van de Fliert

gjcaspers

CiteerStormmeeuwen zijn lief: klein snaveltje, grote ronde kop, met een groot zwart oog erin.
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=79998
Stormmeeuwen zijn alleen "lief" als je referentiekader de grote meeuwen is. Als je referentiekader daarentegen de Kokmeeuw is (wat voor de mensen in het binnenland het geval is), hebben Stormmeeuwen juist een "dikke nek" en zijn dus niet lief.
Groet,
Gert-Jan Caspers