2 zwammen in de sneeuw

Gestart door Corryabbink, december 27, 2005, 23:10:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Hallo allemaal,

Hierbij foto's van 2 zwammen die ik gisteren vond.
Foto 1, 2 en 3 Deze zwammen zaten op een uit de boom (Berk of Populier) gewaaide tak. Ongeveer 5 cm groot met vrij grove poriƫn. Leerachtig buigzaam ik kon er een paar in het geheel aftrekken. Ik dacht dat het Wijdporiekurkzwam was.

Foto 4 en 5 Deze houtzwam zit op eik. Ik weet niet wat het is doet me wel een beetje aan tandzwam denken maar ziet er toch anders uit. Er worden her en der op de misschien nog net niet dode jonge eik strookjes gevormd van rond de 5 cm.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#2
foto 3
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Foto 4 en 5 doen me veel denken aan Langsporige korstvuurzwam.
Maar deze dacht ik laatst ook gevonden te hebben en toen bleek het om een ouder exemplaar van de Witte tandzwam te gaan.

Corryabbink

Hallo Arno,

Ik begrijp je volkomen dat is ook de reden dat ik ze erop zet. Mogelijk kijkt Dinant er nog naar als hij tenminste niet teveel geschrokken is. In ieder geval bedankt.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Die eerste komt me bekend voor:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...hl=golfbal&st=0
De tweede gok ik op Phellinus ferruginosus, gew korstvuurzwam.
Groet,
Tymo

Dinant Wanningen

hoi

Kan er ook niets anders van maken dan Witte tandzwam  Schizopora paradoxa misschien nog Schizopora radula het in eilandjes groeien is geloof ik kenmerkend ,zal nog eens in de boeken kijken.
Groet ,Dinant


Corryabbink

#9
Hallo Dinant,

Bedoel je de 1e ? of 2e? soort.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dinant Wanningen

Hoi,

kan er ook niet iets anders van maken dan Schizopora paradoxa of misschien Schizopora radula deze heeft geloof ik het kenmerk dat  die graag in eilandjes groeid  ,zal nog eens kijken in de boeken.
Groet ,Dinant


Dinant Wanningen

hoi,

de eerste de witte die in eilandjes groeien
Groet ,Dinant


Corryabbink

#12
Hallo Dinant,

Bedankt.
Vond het vreemde gevallen en ze deden me veel aan kurkzwam denken.

en Tymo ook bedankt natuurlijk.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Ik loop zojuist tegen deze foto aan. Nederlandse naam is Wijdporiekurkzwam oftewel Datronia mollis. Vind deze soort eigenlijk nog meer lijken dan witte tandzwam. Lijkt vooral op je 'telefoon'.
Misschien heb je er wat aan.

telefoon


Corryabbink

#14
Hallo Arno,

Bedankt voor het zoeken. Het kan nog een dubbelganger van de Witte zijn die ze S.radula noemen. Wou Dinant nog proberen uit te zoeken.

De foto die jij toonde lijkt inderdaad op de telefoonzwam. Die zwam is ook veel dikker. Ik heb er materiaal van verzameld maar omdat ik geen goede boeken had ligt het er nog. Foto's zijn niet altijd betrouwbaar dat zie je weer met de tandzwammen.
Binnenkort zal ik er nog eens naar kijken. In ieder geval heel erg bedankt voor het zoeken en de inbreng.
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dinant Wanningen

Hoi Corry,

Heb in de boeken gekeken maar kom er niet verder mee  ,wel dat bij S.radula de buisjes in het centrum van de zwam hoger zijn dan aan de randen dit is niet het geval met de zwammetjes op jouw foto.
Dat beroepsmycologen het er ook moeilijk hebben met het indelen van dit zwammetje kun je wel zien aan de vele familie namen Schizopora ,Hyphoderma ,Basidioradulum ,Rodulum.
Dus maar opbergen onder Schizopora paradoxa s.l.
Groet ,Dinant


Corryabbink

#16
Hallo Dinant,

Bedankt voor de moeite. De buisjes zijn inderdaad op andere plekken dan het centrum hoger.

Dat het een moeilijke zaak is ben ik onderhand wel achter. Anders zou er wel een goed paddestoelendetermineerwerk zeg maar paddestoelenflora bestaan.
Zo simpel is het dus niet allemaal.
Ik hoop er toch nog iets bij te leren al is het moeilijk.

Weet jij wat ik met die Korstvuurzwam van foto 4 en 5 aan moet? Is het zoals Tymo veronderstelde de Gewone korstvuurzwam?

Bedankt,

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dinant Wanningen

hoi Corry,

Zou het echt niet weten ,microscoop werk.
Groet ,Dinant