Hoofdmenu

Vossenspoor?

Gestart door vastenhouw, februari 11, 2008, 08:30:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

vastenhouw

Hallo :)

Is dit het spoor van een vos?
Dit weekend gevonden op het Otterloose Zand ten zuiden van Otterlo.
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Rudmer Zwerver

Ik vind het een beetje moeilijk te zeggen maar ik denk toch eerder aan hond vanwege het plompe voorkomen.
Rudmer

vastenhouw

#2
Grappig.

De sporen vielen juist op omdat ze nogal fijn afstaken tegen de hondesporen op het zand, die ik helaas dan niet heb gefotografeerd...  :unsure:

De sporen waren zeker niet grof, maar leken op die van een kleine hond (zonder haast), vandaar dat ik aan een vos moest denken. Honden rennen nogal heen en weer, en deze sporen liepen zeer regematig en rustig door in een rechte lijn over de zandverstuiving.

Maar het kan natuurlijk ook een klein hondje zijn geweest... :duim:
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Rudmer Zwerver

#3
Ja ik weet niet hoor, het is niet zo goed te zien op de foto.

Vossenprenten kun je herkennen aan de voetkussen die in een kruis staan ten opzichte van elkaar (ruitvorm). Bij hondesporen staan de kussens meer naast elkaar, in een halve cirkel.

Daardoor maken vosseprenten een slanke indruk en hondeprenten een bollere.

Vergeet niet dat hondeprenten in alle maten komen.
Rudmer

vastenhouw

Hoi Rudmer,

Ik heb veld viel op dat de sporen ruitvormig waren, dus dan klopt het wel denk ik.

Bedankt voor het meedenken :duim:  
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

BramtK

Maar dan lijken ze toch nog steeds een beetje te rond voor Vos en juist passend voor een hond.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

grutto

Ik mis ook het "langwerpige" karakter van de vossenpoot afdruk.

Dit kan dan een klein hondje zijn geweest want over het algemeen worden de hondensporen juist extra groot in zand.

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

logico

als je een lijn kunt trekken van links naar rechts en andersom tussen de bovenste en onderste kussentjes zonder dat de lijn de kussentjes raken dan is het een vos.

Bij een hond kun je dat niet doen zonder de kussentjes te raken.
Met vriendelijke groet,
Patrick

wimtegels

Ik wil toch wel een kanttekening plaatsen wat betreft de hondensporen.

Honden geeft het in vele maten en variaties. Volgens mij kan een hondenspoor precies uitzien als een vossenspoor.

Een vossenspoor moet aan bepaalde kenmerken voldoen. Is dat niet zo, dan is het zeker geen vossenspoor. Voldoet het wel aan deze kenmerken, dan is de kans groter dat het een vos is. Maar het zou nog steeds van een hond kunnen zijn. Vaak moet je dan op zoek gaan naar meerdere aanwijzingen van aanwezigheid van de vos.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vastenhouw

Ook nog een kleine kanttekening wat betreft het spoor.

Honden worden uitgelaten en rennen vaak heen en weer. Dit was ook te zien aan de (grote) hondensporen op de zandverstuiving.
Dit spoor viel op omdat het in een rechte lijn de zandverstuiving kruistte over een honderdvijftig a tweehonderd meter. Dus van bos naar bos over de zandverstuiving.
Daarom leek het ook af te wijken van de aanwezige honden sporen, die lukraak heen en weer liepen.
Maar zoals gezegd, het zou ook zeker van een kleine hond kunnen zijn geweest.
 
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

wimtegels

Dit soort aanvullingen geven vaak de extra informatie die ik bedoel. Als je dan ook nog vosskeutels aantreft weet je het zeker.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

huysse

Een vossenspoor schijnt op een zigzagpatroon te lijken.
Dit spoor op zich gaat dan wel rechttoe-rechtaan.
(ik heb het idee dat ik me niet helemaal duidelijk uitdruk?)

groet,
Marijke

logico

Het ligt er puur aan wat een vos op een bepaald moment doet..
Ik heb veel vossen gezien die constant recht door liepen in één lijn.

Tijdens de jacht lopen ze veel vaker in een zigzag lijn.

Als je een duidelijke print hebt dan kun je het wel zien. vos of hond.
Met vriendelijke groet,
Patrick

huysse

#13
Ja natuurlijk ligt het er aan wat de vos op dat moment doet.
Wat ik bedoelde te zeggen is, dat wanneer een vos gewoon rustig aan de wandel is je dat zigzagpatroon zien kunt.
En zoals je op de foto kunt zien is er geen duidelijke print waar te nemen dus dan kan bovenstaande een hulpmiddel zijn.

marijke