Kleine varkenskers vs. Grove varkenskers

Gestart door nielseimers, maart 24, 2017, 11:11:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

nielseimers

Kleine varkenskers vs. Grove varkenskers:
In bloei- en vruchtstadium zijn Kleine varkenskers (Coronopus dydimus) en Grove varkenskers (Coronopus squamatus) vrij gemakkelijk te onderscheiden, maar vegetatief valt dit niet altijd mee. Er is grote overlap in bladvorm tussen de twee soorten, wat het beschrijven er van niet gemakkelijk maakt.





















Kleine varkenskersGrove varkenskers
BloemsteelLanger dan bloemenKorter dan bloemen
Vruchtvorm2-3 mm lang, aan de top ingesneden1.5 mm lang, aan de top afgerond tot toegespitst
VruchtwandMet het blote oog glad, met loepje licht geplooidZeer ruw door getande plooien
KroonbladenWit, 1-1.5 mm, iets langer dan kelkRoomwit, tot 0.5 mm, iets korter dan kelk of ontbrekend
GeurSterk naar Tuinkers ruikend en smakendGeen geur?
BladsteelMet groeve, met 1(-3) vaatbundelsZonder groeve, met 3 vaatbundels
BladMeestal zonder lange eindlob, 2e orde meestal kortMeestal met lange eindlob, 2e orde meestal lang
Beharing aan top van bladlobbenAanwezig (loep)Afwezig
BladkleurLichtgroen tot blauwgroenBlauwgroen tot lichtgroen

Opmerkingen:

  • De vegetatieve rozetten van o.a. Akkerkers, Steenkruidkers, Soliva pterosperma en Cotula australis kunnen ook sterk gelijken op Varkenskers.

Referenties:

  • Heukels' Flora (23e druk, 2005)
  • The Vegetative Key to the British Flora
Tekst: Niels Eimers (2017).

dirder

Kan er ook wat meer aandacht besteed worden aan rozetten van Grove en Kleine varkenskers? Naar mijn ervaring is dat enorm moeilijk op zicht (wegens de enorm grote variatie bij de twee soorten). Dus ben ik ook benieuwd hoe dat allemaal beoordeeld wordt. Zijn er trucjes? 
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

Ik vroeg mij hetzelfde af, ik zag validaties voorbij komen van vegetatieve waarnemingen. Met behulp van de literatuur die ik bezit, heb ik geprobeerd een overzicht te maken van de vegetatieve kenmerken, maar kan nog steeds weinig betrouwbaars vinden om de twee soorten te onderscheiden. Ik ben er van uit gegaan dat dit een habitus ding is (wat je met veel ervaring met beide soorten op doet), dus laat ik de validatie over aan de andere admins.

Is er iemand die de soorten vegetatief meent te kunnen onderscheiden en zou diegene dat kunnen toelichten?

RutgerB

Ik zou zeggen dat Kleine fijner gedeeld blad heeft en Grove grover. Grove is ook blauwiger. De Belgische flora spreekt ook over beharing. Grove varkenskers is altijd kaal.

Een tijdje geleden had ik het moeilijker met het onderscheid tussen Kleine varkenskers en Steenkruidkers. In sommige opvattingen trouwens beide Lepidium.

wim van wijngaarden

Ik heb er zelf in het veld weinig moeite mee, en bovendien: de Kleine stinkt, de Grote niet. Die geur hecht niet aan foto's (gelukkig maar), maar wordt helaas zelden bij de waarneming vermeld. Alleen ogv foto's waag ik me niet aan.
mvg wim
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

Willemien Troelstra

Er zijn exemplaren die op de foto typisch zijn; het helpt erg als je de grote van de bladeren en slippen kunt inschatten doordat er iets anders op de foto staat. Ook weeg ik mee of de ondergrond er kleiig/dichtgeslagen uitziet/het een typisch kleigebied is. Dan is de kans op Grove groter.
Ik vermoed dat ik er diverse heb goedgekeurd, deels met een Blauwe vink.
Maar er blijven inderdaad exemplaren over waarvan ik het niet zou durven zeggen met de foto.
groet, Willemien Troelstra

dirder

Citaat van: Willemien Troelstra op januari 31, 2018, 22:45:09 PM
Er zijn exemplaren die op de foto typisch zijn; het helpt erg als je de grote van de bladeren en slippen kunt inschatten doordat er iets anders op de foto staat. Ook weeg ik mee of de ondergrond er kleiig/dichtgeslagen uitziet/het een typisch kleigebied is. Dan is de kans op Grove groter.
Ik vermoed dat ik er diverse heb goedgekeurd, deels met een Blauwe vink.
Maar er blijven inderdaad exemplaren over waarvan ik het niet zou durven zeggen met de foto.

Volgens mij is het allemaal veel ingewikkelder dan de meeste mensen denken. Kleur is wel doorgaans levendiger groen bij Kleine varkenskers zoals Rutger aangeeft. Hier enkele foto's van mezelf https://waarnemingen.be/user/photos/40312?groep=0&sex=0&z=0&q=kleine+varkenskers&from=2013-02-01&to=2018-02-01&maand=0&jaar=0&seasons=0&exo_not=0&exo_only=0&sure=0&stars=0&hidden=0&prov=0&validatie=B&sort=date&type_foto=0&tag=0 en https://waarnemingen.be/user/photos/40312?groep=0&sex=0&z=0&q=grove+varkenskers&from=2013-02-01&to=2018-02-01&maand=0&jaar=0&seasons=0&exo_not=0&exo_only=0&sure=0&stars=0&hidden=0&prov=0&validatie=B&sort=date&type_foto=0&tag=0 .
Groeten, Dirk Derdeyn.

Nathalie De Somer

#7
De haartjes op het uiteinde van de bladlobben zijn aanwezig bij Kleine en niet bij Grove. (ref VegKeytoBF). Steenkruidkers rozet is ook sterk gelijkend met Kleine varkenskers, maar daar ontwikkelen de bladlobben zich net anders.
mvg
Nathalie
Fotoreeks Kleine + Grove varkenskers: https://waarneming.nl/user/photos/96379?groep=0&sex=0&z=0&q=Varkenskers&from=2013-02-01&to=2018-02-01&maand=0&jaar=0&seasons=0&exo_not=0&exo_only=0&sure=0&stars=0&hidden=0&prov=0&validatie=B&sort=date&type_foto=0&tag=0

dirder

Citaat van: Nathalie De Somer op februari 01, 2018, 13:35:45 PM
De haartjes op het uiteinde van de bladlobben zijn aanwezig bij Kleine en niet bij Grove. (ref VegKeytoBF). Steenkruidkers rozet is ook sterk gelijkend met Kleine varkenskers, maar daar ontwikkelen de bladlobben zich net anders.
mvg
Nathalie
Fotoreeks Kleine + Grove varkenskers: https://waarneming.nl/user/photos/96379?groep=0&sex=0&z=0&q=Varkenskers&from=2013-02-01&to=2018-02-01&maand=0&jaar=0&seasons=0&exo_not=0&exo_only=0&sure=0&stars=0&hidden=0&prov=0&validatie=B&sort=date&type_foto=0&tag=0

Ook dat is niet iets dat je kan zien op foto's van rozetten, dus niet relevant. Ga ik wel eens op letten. Voor jonge planten lijkt die vegetatieve flora niet al te goed te werken overigens.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Nathalie De Somer

#9
Citaat van: dirder op februari 02, 2018, 18:46:41 PM
Ook dat is niet iets dat je kan zien op foto's van rozetten, dus niet relevant. Ga ik wel eens op letten.
Ik zou het niet zo snel als 'niet relevant' wegzetten, vooral als er nog op moet gelet worden. De haarpuntjes zijn goed te zien op rozetten, maar ik heb intussen een geoefend oog voor dit kenmerk.
Citaat van: dirder op februari 02, 2018, 18:46:41 PM
Voor jonge planten lijkt die vegetatieve flora niet al te goed te werken overigens.
Tot nu toe goede ervaring. Heb je een voorbeeld waar het niet voor je werkte?

Vriendelijke groet
Nathalie

dirder

Citaat van: Nathalie De Somer op februari 02, 2018, 19:37:34 PM
Citaat van: dirder op februari 02, 2018, 18:46:41 PM
Ook dat is niet iets dat je kan zien op foto's van rozetten, dus niet relevant. Ga ik wel eens op letten.
Ik zou het niet zo snel als 'niet relevant' wegzetten, vooral als er nog op moet gelet worden. De haarpuntjes zijn goed te zien op rozetten, maar ik heb intussen een geoefend oog voor dit kenmerk.
Citaat van: dirder op februari 02, 2018, 18:46:41 PM
Voor jonge planten lijkt die vegetatieve flora niet al te goed te werken overigens.
Tot nu toe goede ervaring. Heb je een voorbeeld waar het niet voor je werkte?

Vriendelijke groet
Nathalie

Het ging erover hoe je die rozetten vanop foto kunt herkennen/valideren.
Waarom de vegetieve flora niet goed werkt: bij rozetten kan je niet vaststellen of het blad tegenoverstaand al dan niet verspreid staat, dus, als je niet weet waar je mee te maken hebt, ben je al klaar. Voorts zijn er nog tal van problemen bijvoorbeeld in verband met melksap (ontbreekt vaak in die toestand) etc...
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

Ik heb deze discussie afgesplitst van het topic Lastige soortgroepen & veelgemaakte fouten. Dan blijft dat topic overzichtelijk. De discussie leek me waardevol en heb ik dus niet willen verwijderen. Die heeft hier een nieuwe plek gekregen.

Nathalie De Somer

Dankjewel Niels.
Bij Kleine varkenskers ontwikkelt zich ook beharing op de ronde bladsteel, terwijl Grove kaal blijft, de bladeren iets vlezig zijn en de bladsteel aan de bovenzijde is afgeplat.

vriendelijke groet
Nathalie