Hoofdmenu

hoeveel?

Gestart door huysse, juni 06, 2018, 15:45:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Kan iemand zeggen hoeveel jonge kieviten op deze foto staan?

groet,
Marijke

Jacob Molenaar

Ik tel er ten minste drie, maar wellicht zie ik er over het hoofd?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Rob Koelman

Citaat van: Jacob Molenaar op juni 06, 2018, 17:58:29 PMIk tel er ten minste drie, maar wellicht zie ik er over het hoofd?

Ik ga voor vier...
Met vriendelijke groet, Rob

huysse

Ik dacht 2 bij de wilgentak vooraan.
Een precies recht achter de linkse hiervan en een links van de stronk?

Rob Koelman

Hieronder mijn kandidaten:

Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Ik zie maar 1 echt zeker jong en dat is de vogel het meest rechts onder. De andere kandidaten van Rob lijken bedrieglijk veel op jongen door de kleine kuif maar hun vleugels tonen geen vlekken. Dat kan aan de foto liggen maar sluit niet uit dat het adulte vrouwtjes zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

huysse

Heb je bij kieviten geen oudere jongeren met nog wel een kortere kuif maar geen vlekken?
Ik heb ze vandaag nog eens bekeken en die kuif lijkt toch echt veel korter.

groet,
Marijke

Oenanthe

Citaat van: huysse op juni 07, 2018, 19:17:11 PM
Heb je bij kieviten geen oudere jongeren met nog wel een kortere kuif maar geen vlekken?
groet,
Marijke
Jazeker, maar nu nog niet. De eerste jonge kieviten vliegen pas sinds ruwweg eind mei. Pas maanden later gaan ze ruien en de laatste resten gevlekte veren van het jeugdkleed vervangen door ongevlekte. Maar daar is het nu nog te vroeg voor.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

huysse

Nou ja, het was leuk geweest als het wat meer waren geweest.
Sinds de regering bedacht heeft dat boeren minder mais mogen hebben is het maisland hiernaast grasland en zoeken de kieviten het verderop.
Hopelijk vinden ze dan wel een geschikte plek om te broeden.

met dank,
Marijke


Oenanthe

Citaat van: huysse op juni 11, 2018, 09:42:05 AM
Sinds de regering bedacht heeft dat boeren minder mais mogen hebben is het maisland hiernaast grasland en zoeken de kieviten het verderop.
Hopelijk vinden ze dan wel een geschikte plek om te broeden.

met dank,
Marijke
Van regeringsmaatregelen om de maisteelt te verminderen is mij niets bekend Marijke. Waar heb je dat nieuws vandaan?

Het merendeel van de kieviten in Nederland broedt op grasland. Omzetten van maisland in grasland hoeft dus niet direct te betekenen dat kieviten hun broedterrein kwijt zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op juni 12, 2018, 09:14:12 AM
...
Het merendeel van de kieviten in Nederland broedt op grasland.  ...

Het broeden op bouwland is ook maar een recente ontwikkeling.
Herman van der Meer

huysse

Van regeringsmaatregelen om de maisteelt te verminderen is mij niets bekend Marijke. Waar heb je dat nieuws vandaan?

Van de buurman en mijn interpretatie is waarschijnlijk wat te kort door de bocht. Ik neem aan dat het met de mestwetgeving te maken heeft.

Het merendeel van de kieviten in Nederland broedt op grasland. Omzetten van maisland in grasland hoeft dus niet direct te betekenen dat kieviten hun broedterrein kwijt zijn.

Ik had het over de situatie hier(" het grasland hiernaast"), dus zeer lokaal.

groet,
Marijke