Ervaringen voor het maken van mooie fotos

Gestart door CKemper, juni 12, 2018, 12:09:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

CKemper

Beste mede-vogelaars,

Zelf ben ik nu een kleine 2 weken actief aan het rondkijken en ga ik er opuit om onze geverderde vriendjes vast te leggen. Mijn camera is niet de beste, Sony alpha 200 van zo'n kleine 10 jaar oud, maar met deze moet het goed mogelijk zijn om mooie plaatjes te maken!

Toch gaat het niet echt goed. Afgelopen zondag om 7:15 was ik aanwezig in het duin en heb ik zo'n 250 foto's genomen maar deze kwamen geen van alle in de buurt van de foto's die ik hier voorbij zie komen! Dus ik trek de stoute schoenen aan en zou willen vragen hoe doen jullie dat nou?!

Op de eerste plaats het vastleggen van de vogels. Met name de kleine mezen, mussen en vinken. Ik merk dat ikzelf heel veel geluk moet hebben en hopen dat het beestje langer als 10 seconde op zijn plek blijft zitten om een acceptabele foto te kunnen nemen. Om er thuis achter te komen dat determinatie niet goed gaat omdat het beestje er niet goed op staat...
Gaan jullie zitten en wachten of blijven jullie rond lopen en hopen op een leuk plaatje? En wordt er dan echt "jacht" gemaakt?

Ten tweede: De camera en instellingen. Als techneut vind ik het belangrijk dat het materiaal goed en goed ingesteld is dus wil ik alles weten over jullie instellingen!

Mijn hardware: Sony alpha200 met Tamron AF 70-300 1:4-5.6 tele-macro lens.
Er staat een nieuwe camera op het lijstje, zodra ik mijn vrouw ervan kan overtuigen...

Ik kijk uit naar jullie bevindingen  :blink:

MvG, CKemper


mgieskens

Beste CKemper,

Over natuur- en vogelfotografie zijn hele boeken vol geschreven. Dat vat je hier niet zomaar eventjes samen in een paar regels.
En er valt ook op het Internet wel het nodige aan "gratis" tips en workshops te vinden.
Buiten deze tips speelt ervaring en oefening een grote rol. Ook met fotografie in het algemeen.

De genoemde hardware is op zich niks mis mee voor een beginner. Je kunt er best leuke plaatjes mee maken, maar verwacht er geen wonderen. Ik heb zelf jarenlang met een 300mm lens gewerkt en laat tegenwoordig mijn 600mm vaak thuis liggen, omdat ik geen zin heb ik gesjouw en uit de hand fotograferen met een 600mm zwaar en niet erg praktisch is. Maar zelfs met een 600mm lens blijft een klein vogeltje in de verte een (iets groter) klein vogeltje in de verte.
Ik ken wel een aantal mensen die schitterende vogelfoto's maken. Die werken dan ook meestal vanuit een schuiltent/-hut met een statief en apparatuur die doorgaans een veelvoud kost van wat ik heb. De tekenbeten krijgen ze er gratis bij  ;D

Verwacht dan ook niet dat je zo maar even het duin in kunt lopen en 250 top platen  kunt schieten. Zelfs de Pro's lukt dat niet. En zelfs voor zover het ze wel lukt, krijg jij alleen die paar goed gelukte foto's te zien en niet de vele (vaak veel meer) mislukte.
Begin met ervaring op te doen in het park, de tuin en de voederplaats. Hier krijg je ook de kleinere vogels redelijk dichtbij en ook de grotere vogels zijn goed oefenmateriaal.
Haal je camera van stand A(utomaat) af (leuk voor vakantie kiekjes) en leer wat sluitertijd, diafragma en iso (gevoeligheid) met elkaar te maken hebben.
Stel de camera in op T(ime), sluitertijd 1/125s of zelfs 1/300s als je genoeg licht hebt. Niet alleen beweeg je zelf  met de camera, ook vogels blijven zelden stil zitten.
ISO 100 bij héél veel licht, tot max ISO 800 bij weinig licht. De camera kan wel hoger, maar je krijgt dan erg veel pixel ruis

De vogel zal evengoed niet altijd beeldvullend in beeld komen (meer niet dan wel). Dat is niet erg. Thuis op de computer de foto's gewoon bijsnijden tot de vogel wel beeldvullend is. De maximale upload grootte op waarneming.nl is 800x800 pixels, grotere plaatjes worden automatisch geschaald. Maar ook 600x600 is vaak nog steeds goed bruikbaar voor determinatie.

Ik zie dat jouw camera ook 'raw'-formaat aankan. Dat is een verhaal apart, maar biedt je wel meer mogelijkheden om achteraf op de computer correcties te doen aan belichting, contrast, witbalans, etc.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Roy Schroor

Daarnaast is het natuurlijk niet altijd handig om doelbewust achter de vogels aan te lopen: je kunt ze verstoren en vervolgens zullen ze zich ook niet meer laten zien voor een plaatje. Blijf rustig staan en let goed op, na een tijdje komen de vogels meestal zelf wel dichterbij. Hoe meer je observeert, hoe meer je leert over het gedrag van je doelsoort en hoe beter je zult kunnen inschatten wat wel en niet handig of verstandig is om te doen. Veel plezier ermee!  :duim:
Met vriendelijke groet,
Roy