EU wetgeving in de maak die Waarneming.nl onmogelijk kan maken.

Gestart door jhellingman, juni 07, 2018, 21:49:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

jhellingman

Normaal gesproken lijkt mij dit niet een forum om politiek zaken aan de orde te brengen, maar graag vraag ik toch even de aandacht voor het volgende:

Momenteel is er in de EU wetgeving in de maak die een ernstige bedreiging kan vormen voor Waarneming.nl. Het gaat hier om de nieuwe auteursrechtenrichtlijn, die een artikel bevat die sites waarop het publiek foto's of ander materiaal kan uploaden de-facto verplicht worden filters te installeren, zodat inbreuk op auteursrechten wordt voorkomen, en sites verplicht vooraf licentie te nemen op potentieel inbreukmakend materiaal. De voorstellen zijn draconisch, en kunnen het internet ernstige schade toebrengen. Ook voor Waarneming.nl kan het uploaden door een gebruiker van een enkele foto zonder toestemming van de auteursrechthebbende tot gevolg hebben dat zij aansprakelijk wordt gehouden voor hoge schadevergoedingen.

Het gaat met name om artikel 13 van de gelinkte voorstellen. (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:52016PC0593) waarin deze verplichtingen zijn opgenomen.

Een artikel over de gevaren van dit voorstel is te vinden bij Bits Of Freedom: https://www.bof.nl/2017/03/27/stop-de-censuurmachine/

Nu is de tijd om zorgen en bezwaren bij de parlementsleden in te dienen.

H.J. Tromp

Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

HPM

Het lijkt me dat dit helemaal niet van toepassing kan zijn op Waarneming cs omdat het fotomateriaal (normaal gesproken) allemaal eigen werk is en er dus geen andere rechthebbenden kunnen zijn.
Herman van der Meer

Melchior van Tweel

Citaat van: HPM op juni 07, 2018, 22:12:17 PM
Het lijkt me dat dit helemaal niet van toepassing kan zijn op Waarneming cs omdat het fotomateriaal (normaal gesproken) allemaal eigen werk is en er dus geen andere rechthebbenden kunnen zijn.
Lijkt me ook. Maar wat gebeurt er als iemand toch een plaatje van internet pikt en bij een waarneming (of op dit forum) zet?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

grunsven

Dat is de crux van dit verhaal. Als ik een foto van internet haal waar auteursrecht op zit en die upload op waarneming.nl heeft waarneming.nl straks ook een probleem.
Uiteraard is dat niet de bedoeling maar je kunt het ook niet voorkomen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

HPM

Citaat van: Melchior van Tweel op juni 08, 2018, 11:28:10 AM
Citaat van: HPM op juni 07, 2018, 22:12:17 PM
Het lijkt me dat dit helemaal niet van toepassing kan zijn op Waarneming cs omdat het fotomateriaal (normaal gesproken) allemaal eigen werk is en er dus geen andere rechthebbenden kunnen zijn.
Lijkt me ook. Maar wat gebeurt er als iemand toch een plaatje van internet pikt en bij een waarneming (of op dit forum) zet?

Dat gebeurt ook wel een enkele keer (dat we dat ontdekken) maar het lijkt me gek dat Waarneming daarom miljoenen foto's zou moeten gaan controleren. Dat lijkt me ook onmogelijk.

Eerste zin op de pagina van Bits of Freedom:
"De Europese Commissie wil dat internetbedrijven elke upload van je gaan filteren op basis van lijstjes van films, foto's en liedjes aangeleverd door auteursrechthebbenden."

Ik zou zeggen: laat ze maar komen met die lijstjes van rechthebbenden op de miljarden natuurfoto's die op internet zijn te vinden.
Herman van der Meer

Bep van Pelt-Verkuil

Alle foto's die ik upload zijn van mijzelf; er staan een copyright logo op. Ik doe zelf de upload. Daarmee geef ik toch toestemming tot publicatie.
Wat is dan het probleem?
Bep van Pelt

H.J. Tromp

Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

grunsven

Als iedereen doet wat de bedoeling is, is er niks aan de hand.
Maar als ik een foto van internet haal waar auteursrecht op zit en die upload op waarneming.nl heeft waarneming.nl straks ook een probleem.
Uiteraard is dat niet de bedoeling maar je kunt dat als waarneming.nl ook niet voorkomen.

Dit zal vast ook niet zo ingevoerd worden want dit is niet uitvoerbaar.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

hiskodevries

Citaat van: grunsven op juni 11, 2018, 14:52:30 PM
Als iedereen doet wat de bedoeling is, is er niks aan de hand.
Maar als ik een foto van internet haal waar auteursrecht op zit en die upload op waarneming.nl heeft waarneming.nl straks ook een probleem.
Uiteraard is dat niet de bedoeling maar je kunt dat als waarneming.nl ook niet voorkomen.

Dit zal vast ook niet zo ingevoerd worden want dit is niet uitvoerbaar.
Gelukkig hebben we veel oplettende gebruikers. In het verleden zijn die wel eens gemeld
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jhellingman

Citaat van: Bep van Pelt-Verkuil op juni 11, 2018, 10:36:42 AM
Alle foto's die ik upload zijn van mijzelf; er staan een copyright logo op. Ik doe zelf de upload. Daarmee geef ik toch toestemming tot publicatie.
Wat is dan het probleem?

Het probleem is niet dat jij die foto's niet zo mogen uploaden; het probleem is dat sites die dat uploaden toestaan direct aansprakelijk gaan worden voor auteursrechten inbreuk als er een keer een foto doorslipt die wel inbreuk maakt, en een kwaadwillende fotograaf daar werk van maakt. Helaas zijn er in het verleden al genoeg voorbeelden geweest van fotografen die actief op zoek gaan naar hun eigen foto's, om daarna een gepeperde rekeningen te sturen (1200 euro per foto is geen uitzondering, en dergelijke vorderingen zijn toegewezen door Nederlandse rechters). Het zou zelfs mogelijk zijn dat fotografen zelf stiekem zo'n upload bewerkstelligen met dat doel. Nu zijn fora nog tegen dit soort gedrag beschermd als zij dergelijke foto's maar weghalen op het moment dat zij er van op de hoogte worden gebracht en het gebruik van materiaal zonder toestemming niet aanmoedigen. Met het nieuwe artikel 13 moet je aan technisch onmogelijke eisen voldoen om nog een dergelijke bescherming tegen kwaadwillige gebruikers te hebben.

jhellingman

Citaat van: grunsven op juni 11, 2018, 14:52:30 PM
Dit zal vast ook niet zo ingevoerd worden want dit is niet uitvoerbaar.

Ik vrees dat dit een valse hoop is. Veel Europarlementariërs hebben helaas weinig kaas gegeten van auteursrechten, en er zijn belangen van traditionele uitgevers in het spel die het liefst het hele internet zouden zien verdwijnen. Wetgevers kunnen rare kronkels hebben. Denk aan historische wetgeving die auto's verplichten voorafgegaan te worden door een man met een rode vlag, of die stokers verplichten op elektrische treinen, maar ook aan de cookie-wetgeving die een aantal jaren geleden is ingevoerd.

caliprobola

Citaat van: jhellingman op juni 18, 2018, 00:42:32 AM
Helaas zijn er in het verleden al genoeg voorbeelden geweest van fotografen die actief op zoek gaan naar hun eigen foto's, om daarna een gepeperde rekeningen te sturen
Los van deze discussie (ik ga er van uit dat als zo vaak in dit soort situaties de soep niet zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend), maar dat is wel helemaal de wereld op zijn kop zetten. Een fotograaf die aanspraak wil maken op zijn copyright is volkomen in zijn recht. Het is diegene die de foto zonder inspraak gebruikt die de fout ingaat. Een professioneel fotograaf moet maar dom zijn als hij zijn foto op het net ziet langskomen - en zeker als die professioneel gebruikt wordt - om niet op zijn recht beroep te doen, zijn hele inkomen is namelijk gebaseerd op het feit dat mensen betalen om zijn werk te gebruiken!

jhellingman

#13
Citaat van: caliprobola op juni 18, 2018, 18:18:09 PM
Citaat van: jhellingman op juni 18, 2018, 00:42:32 AM
Helaas zijn er in het verleden al genoeg voorbeelden geweest van fotografen die actief op zoek gaan naar hun eigen foto's, om daarna een gepeperde rekeningen te sturen
Los van deze discussie (ik ga er van uit dat als zo vaak in dit soort situaties de soep niet zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend), maar dat is wel helemaal de wereld op zijn kop zetten. Een fotograaf die aanspraak wil maken op zijn copyright is volkomen in zijn recht. Het is diegene die de foto zonder inspraak gebruikt die de fout ingaat. Een professioneel fotograaf moet maar dom zijn als hij zijn foto op het net ziet langskomen - en zeker als die professioneel gebruikt wordt - om niet op zijn recht beroep te doen, zijn hele inkomen is namelijk gebaseerd op het feit dat mensen betalen om zijn werk te gebruiken!

Het lijkt erop dat de soep wel zo heet gegeten kan gaan worden: de voorstellen zijn nu op weg naar de laatste stemming in het EP (https://juliareda.eu/2019/02/article-13-worse/)

Het probleem is niet dat fotografen geen rechten mogen doen gelden op hun eigen foto's, het probleem is dat aan platforms de onmogelijke eis gesteld wordt vooraf met alle mogelijk auteursrechthebbenden afspraken gemaakt te hebben over foto's die mogelijk in strijd met dat auteursrecht kunnen worden geüpload door hun gebruiker, of dit uploaden te voorkomen. Die afspraken maken is onmogelijk (ook jij en ik en achteroom Piet hebben auteursrecht op hun foto's), en het uploaden onmogelijk maken betekend effectief dat niemand meer zijn eigen foto's kan uploaden, want hoe kan het platform zien dat de gebruiker daartoe gemachtigd is -- een redelijke oplossing en nu bestaande praktijk (waarbij ten onrechte geüploade foto's worden verwijderd, en de uploaders zelf verantwoordelijk zijn voor de eventuele schade) is daarmee onmogelijk. Elk platform wordt met artikel 13 aansprakelijk gesteld voor het gedrag van zijn gebruikers alsof het de foto's zelf heeft geplaatst.

Het lijkt me verstandig als belanghebbende in Nederland, met name CDA-stemmers (Het CDA heeft als enige NL fractie afgelopen jaar voor deze regels hebben gestemd), contact opnemen met Europese parlementsleden om hen te wijzen op hoe onredelijk de nu voorgestelde regels zijn, en, door het ondermijnen van sites als deze, een leuke hobby en wetenschappelijk onderzoek ondermijnt.

hiskodevries

Zou het ook gehandhaafd gaan worden? Op het oude waarneming.nl hebben we nog nooit een cookiemelding gegeven. Dat is pas sinds kort het geval. Nog nooit een oukaze ontvangen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gbeersma

#15

Citaat van: jhellingman op juni 18, 2018, 00:42:32 AM
Het is diegene die de foto zonder inspraak gebruikt die de fout ingaat.

Kan er niet op waarneming.nl worden vermeld dat eventuele kosten, voortvloeiende uit het oneigenlijk gebruik van andermans foto's worden verhaald op de 'waarnemer'?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?


gbeersma

#17
Echt niet?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?


gbeersma

Ik heb de dubbele regel er uit gehaald ja, want die was fout, het was alsof het citaat van 2 mensen was. Dus ik schreef al: sorry, ik heb het aangepast. En darna zag ik dat het citaat wel degelijk van jou was. En daarom schreef ik: echt niet?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

gbeersma

Maar Pieter, zullen we weer naar het onderwerp van dit topic overgaan? Het was zeker niet mijn bedoeling om wie dan ook een vervelend gevoel te geven.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Erik van Dijk

Het enige dat wel speelt is dat op een foto met bijvoorbeeld een detail van een plant of een insect een uitsnede van een pagina van bijvoorbeeld de Heukels staat omdat het handig was het daar op te leggen.

Ik heb ook wel enige foto's hiermee. Maar ik verwacht dat dit Wolter-Noordhoff wel onderaan het prioriteiten lijstje staat.  ;)
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

jeroenroelofsen

Ik ken ook wel wat sites waar je een vinkje moet zetten om aan te geven dat jij de rechthebbende van de foto bent.
Dan zou het voor waarneming.nl toch goed te doen moeten zijn om de voorwaarden zo op te stellen dat je aangeeft dat de plaatser van de foto verantwoordelijk wordt voor eventuele gerechtelijke stappen die zouden kunnen volgen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Guus Peterse

Van de NOS-site: 'Het Franse standpunt is dat elk bedrijf - groot of klein - zich aan de wetgeving moet houden. Duitsland daarentegen vindt dat te ver gaan en wil dat bedrijven met een omzet van minder dan 20 miljoen euro per jaar er niet aan gebonden zijn. Het lijkt erop dat er een compromis wordt gesloten.' Afwachten natuurlijk wat dat compromis gaat inhouden maar klinkt enigszins geruststellend, of niet?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

hiskodevries

iedereen snapt dat de omzet van observation.org >20.000.000 is (waarnemingen that is)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Erik van Dijk

Citaat van: Guus Peterse op februari 13, 2019, 15:43:04 PM
Van de NOS-site: 'Het Franse standpunt is dat elk bedrijf - groot of klein - zich aan de wetgeving moet houden. Duitsland daarentegen vindt dat te ver gaan en wil dat bedrijven met een omzet van minder dan 20 miljoen euro per jaar er niet aan gebonden zijn. Het lijkt erop dat er een compromis wordt gesloten.' Afwachten natuurlijk wat dat compromis gaat inhouden maar klinkt enigszins geruststellend, of niet?


Ik denk dat Hisko voor 20 miljoen per jaar die filter er wel in wilt bouwen  B) B) B).
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gbeersma

Als het neerkomt op 20 miljoen foto's per jaar zul je dan flink aan de bak moeten, dat zijn nl. ruim 38 foto's per minuut (dag en nacht uiteraard). In schrikkeljaren kun je natuurlijk even uitpuffen.  :lol:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0