Helaas zijn er in het verleden al genoeg voorbeelden geweest van fotografen die actief op zoek gaan naar hun eigen foto's, om daarna een gepeperde rekeningen te sturen
Los van deze discussie (ik ga er van uit dat als zo vaak in dit soort situaties de soep niet zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend), maar dat is wel helemaal de wereld op zijn kop zetten. Een fotograaf die aanspraak wil maken op zijn copyright is volkomen in zijn recht. Het is diegene die de foto zonder inspraak gebruikt die de fout ingaat. Een professioneel fotograaf moet maar dom zijn als hij zijn foto op het net ziet langskomen - en zeker als die professioneel gebruikt wordt - om niet op zijn recht beroep te doen, zijn hele inkomen is namelijk gebaseerd op het feit dat mensen betalen om zijn werk te gebruiken!
Het lijkt erop dat de soep wel zo heet gegeten kan gaan worden: de voorstellen zijn nu op weg naar de laatste stemming in het EP (
https://juliareda.eu/2019/02/article-13-worse/)
Het probleem is
niet dat fotografen geen rechten mogen doen gelden op hun eigen foto's, het probleem is dat aan platforms de onmogelijke eis gesteld wordt vooraf met alle mogelijk auteursrechthebbenden afspraken gemaakt te hebben over foto's die mogelijk in strijd met dat auteursrecht kunnen worden geüpload door hun gebruiker, of dit uploaden te voorkomen. Die afspraken maken is onmogelijk (ook jij en ik en achteroom Piet hebben auteursrecht op hun foto's), en het uploaden onmogelijk maken betekend effectief dat niemand meer zijn eigen foto's kan uploaden, want hoe kan het platform zien dat de gebruiker daartoe gemachtigd is -- een redelijke oplossing en nu bestaande praktijk (waarbij ten onrechte geüploade foto's worden verwijderd, en de uploaders zelf verantwoordelijk zijn voor de eventuele schade) is daarmee onmogelijk. Elk platform wordt met artikel 13 aansprakelijk gesteld voor het gedrag van zijn gebruikers alsof het de foto's zelf heeft geplaatst.
Het lijkt me verstandig als belanghebbende in Nederland, met name CDA-stemmers (Het CDA heeft als enige NL fractie afgelopen jaar voor deze regels hebben gestemd), contact opnemen met Europese parlementsleden om hen te wijzen op hoe onredelijk de nu voorgestelde regels zijn, en, door het ondermijnen van sites als deze, een leuke hobby en wetenschappelijk onderzoek ondermijnt.