Hoofdmenu

Zonnedauw

Gestart door Pieter Stolwijk, juni 07, 2018, 12:42:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

H Timans

Ben geen admin, maar kweek wel vleeseters als hobby en denk er het een en ander over te kunnen zeggen. Kleine zonnedauw zie ik elke dag en lange zonnedauw heb ik meerdere malen kunnen zien. Volgens mij biedt de bloeistengel altijd uitsluitsel, en die is hier maar slecht zichtbaar (lijkt regelrecht uit dat kleine rozetje te komen, maar kan net zo goed zijdelings zijn -> ik kan het niet zien.) Ook vervelend dat D. Intermedia er tussendoor groeit, met zowel grote als kleine exemplaren. Volgens mij produceert alleen de kleine zonnedauw hier bloemen wat zekere determinatie voor de Anglica moeilijk maakt. Als ik naar de bladeren kijk van de forse exemplaren zou ik zeggen dat alleen de linker D. Anglica zou kunnen zijn, omdat ze duidelijk véél langer zijn dan breed, maar kan volgens mij niet met zekerheid gezegd worden. Die rechter vind ik te variabele bladeren hebben voor Anglica.
Al met al lijken al deze plantjes om D. Intermedia te gaan, met die linker als 'grote' intermedia. Als het D. Anglica was geweest was die waarschijnlijk ook massaal aanwezig, niet enkel een eenling. Ben benieuwd of de admins hier nog op/aanmerkingen over hebben.  :micro:
mvg,

Harold Timans
Mvg Harold Timans