Barstende leemhoed (Agrocybe dura)? Nee => Vroege leemhoed (A. praecox)

Gestart door rietvanoosten, juni 05, 2018, 21:09:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietvanoosten

Barstende leemhoed (Agrocybe dura) of toch Vroege leemhoed (Agrocybe praecox)?
Volgens mij niet op houtresten groeiend (kon 1 exemplaar met kunststof keukentang pakken :blink:)

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/157916328
onzeker Barstende leemhoed - Agrocybe dura gezien op 2018-06-04 Almelo
Foto's:


























Toelichting: op forum gezet.
met vriendelijke groet, Riet

Henny Klein

Hoi Riet, waarom geen A.dura?
Ik stoeide zelf net met A.praecox (dacht eerst aan stropharia), zie https://waarneming.nl/waarneming/view/157955782
en die heeft brede voet met mycelium en echt een ring

de jouwe versmalt juist.

Hartelijke groet, Henny

wimperzwam

Sporenmaten en cheilocystiden doen mij meer aan praecox denken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

rietvanoosten

Hoi Henny, mijn eerste leemhoed, dus grote onzekerheid  ;D
Dacht toen ik deze achter het gaas zag staan aan stropharia, amaniet of champignon.
Bij A. dura zou je onder de microscoop boven de hoedhuidcellen nog een of ander laagje moeten hebben volgens Pilze der Schweiz. Vind het microscopisch ook allemaal nog niet zo heel erg duidelijk ...
Die niet zo duidelijke ring en niet groeiend op hout past wel bij A. dura.

PdS nr. 363 A. dura: "Die hier beschriebene Art ist mit Agrocybe praecox (nr. 368) leicht zu verwechseln, vor allem, wenn letztere einen hellen und felderig aufgerissene Hut aufweist. Eindeutig lassen sich die beiden Arten nur mikroskopisch trennen ...... Makroskopisch können die beiden Arten dadurch unterschieden werden, dass A. dura nie einen ausgeprägt häutigen Ring besitzt, sondern lediglich eine +/- ausgeprägte Ringzone und somit die Velumreste vor allem in jungen Zustand am Hutrand hängen bleiben ..."

Lees net in PdS (gisteren dat deel met macroscopische beschrijving gewoon overgeslagen  :rolleye:) dat de steelbasis bij A. dura ook nog verdikt kan zijn en dat de steelbasis soms ook myceliumdraden heeft ....
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

Dank je wel Henk!
Weer heel leerzaam dit alles  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

#5
Was toch wel nieuwsgierig naar de verdere ontwikkeling van deze zwammen.
Gisteren nog maar eens gekeken, 2 exemplaren verzameld, geen ring (meer) te zien.

Naar aanleiding van het topic van Henny zie hier
het vervolg van "mijn" leemhoeden er nu ook nog maar even bij gedaan  :blink:
Gisteren nog geprobeerd betere foto's te krijgen van cheilocystiden en pleurocystiden, maar lastig (te uitgedroogd?), zag ook niets nieuws/anders.
Heb nog wel een nieuwe sporee liggen.
met vriendelijke groet, Riet

Henny Klein

grappig, deze laatste paddo's zien er minder compact uit en zijn wel breed van onderen, lijken meer op de mijne, wat een verwarrend spul!
Hartelijke groet, Henny

rietvanoosten

Ja, lijkt wel of wij tussenvormen hebben, ligt vast aan het weer  ;D
met vriendelijke groet, Riet