Hoe oud is deze zeehond??

Gestart door Hans Meij, februari 09, 2008, 16:53:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans Meij

Deze zeehond werd vanmiddag van de kop van de zuidpier te IJmuiden gehaald nu ben ik benieuwd hoe oud hij/zij is.


Grt.,

Hans Meij
Hans Meij


Ik zal altijd blijven wie ik ben maar ik zal nooit meer zijn zoals ik was ©Hans Meij 1996

Date Lutterop

#1
Het is een jonge Grijze zeehond. Zo te zien een jong van deze winter, dus ergens tussen 3 en 8 weken oud.
Jonge Grijze zeehonden worden in de winter geboren (veelal december/januari). De andere soort uit onze wateren, de Gewone zeehond, krijgt zijn jongen in de zomer.

Groet,

Date


Debby Doodeman

Wij hadden de zeehond ook al gezien zaterdag, en we vroegen ons al af of het nu normaal was dat ie daar lag? Hij zag er goed uit (voor zover ik dat kan oordelen) wel een beetje een snotneus, maar lag op z'n rug van het zonnetje te genieten.
We konden dichtbij komen, er stonden ook vissers (die wezen ons op de zeehond)vlakbij en hij lag er al vanaf die morgen half 8.
In de buurt zwommen nog meer zeehonden (maar alleen gewone volgens mij). Maar weet iemand waarom ze hem nu mee genomen hebben?

Groetjes,
Debby

Inge van der Wulp

#3
Omdat deze zeehond niet alleen op de Zuidpier hoort te liggen. Waarschijnlijk is hij ergens van een zandbank af gespoelt en in het water zijn moeder kwijt geraakt. Hij had een bloedneus en er waren geen andere grijze zeehonden in de buurt. Als ze hem hadden laten liggen was hij dood gegaan want hij is nog volledig afhankelijk van zijn moeder. Ze noemen deze zeehonden ook wel huilers. Hij zal ongeveer, aan de hand van zijn vacht, 2 maanden oud zijn. Als ze geboren worden zijn ze wollig wit en dat verdwijnt dan langzaam.

De andere zeehonden langs de Zuidpier waren allemaal gewone zeehonden (ik heb er 2 gezien). Die hebben, zoals eerder geschreven, nog geen jongen.

Edit: Ik bedoel niet zo wit als de Zadelrob hoor! Dat zijn de zeehondjes die ze dood knuppelen voor de vacht en zo wit zijn grijze zeehonden niet :)
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Debby Doodeman

Dank u voor de snelle reactie,
Dus toch wel erger dan wij dachten, gelukkig is ie nu in goede handen dan.
Heeft ie geluk mee dat ie niet zo mooi wit is! Maar ik vond hem zo ook heel mooi, maar dan gewoon op de zandbank.

Groetjes,
Debby

Date Lutterop

Niet helemaal correct Inge. Jonge Grijze zeehonden zijn alleen in de eerste drie weken afhankelijk van de moeder. In die periode worden ze gezoogd en groeien enorm, aangezien de melk erg vet is. Het einde van de zoogtijd valt ongeveer samen met het moment dat de witte haren verdwijnen en de normale grijze vacht verschijnt, zoals bij het jong op de foto.

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom er met een jonge zeehond iets mis gaat. De mensen die hem oppakken hebben daarvoor doorgeleerd en kunnen vrij goed beoordelen of een jong al dan niet hulp nodig is.

Hoewel moeilijk vanaf een foto te zien, lijkt dit jong erg klein voor zijn leeftijd. Dit zou kunnen betekenen dat hij al lange tijd niet heeft gegeten. Een bloedneus kan wijzen op een ziekte. Bovendien is het altijd oppassen geblazen als een zeehond op een plek ligt waar normaal geen zeehonden liggen. Ook dit kan een aanwijzing zijn dat het dier niet in orde is. Al met al genoeg redenen om een zeehond aan een nader onderzoek te onderwerpen.

Groet,

Date


Hans Meij

#6
Het zeehondje is 5 minuten na het maken van de foto door het personeel van de dierenambulance meegenomen en naar Pieterburen gebracht.

De dag ervoor was het extreem hoog water waarbij het gedeelte waar het zeehondje lag onder water stond. Het komt niet vaak voor dat er bij nagenoeg geen wind het water zo hoog komt als die dag, hoogstwaaschijnlijk is dat dan ook de oorzaak geweest dat dit beestje zo hoog lag en nadien niet meer naar beneden kon.


Groet,

Hans Meij
Hans Meij


Ik zal altijd blijven wie ik ben maar ik zal nooit meer zijn zoals ik was ©Hans Meij 1996