Welke Pistacia is dit?

Gestart door ria.vogels, februari 08, 2008, 21:52:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

ria.vogels

Dag,

Afgelopen september kwam ik in Noord-Spanje (Huesca) een plant tegen met rare 'vruchten'.
Thuis heb ik deze gedetermineerd als een Pistacia met gallen.
Volgens mijn flora Wild Flowers of the Mediterranean - Grey-Wilson & Blamey zou het moeten gaan om een Pistacia terebinthus met gallen van de Baizongia pistaciae. Maar in de buitenlandpagina staat deze plant niet als mogelijkheid gegeven. Heb ik het fout? Welke is het dan?
Heb ik het toch goed, kan die plant dan in de lijst worden toegevoegd?

Groet, Ria Vogels

Groet, Ria Vogels

han.endt

Pistacia terebinthus, de Terpentijnboom, klopt. Ik zal hem even toevoegen.

ria.vogels

Han,

Dank voor de snelle reactie.

Ik heb er nog twee voor je.
Ook Alruin (in het Engels Mandrake, een tovenaarsplant die ook in de Harry Potter boeken opduikt) ofwel Mandragora autumnalis kan ik niet vinden. Mag die ook toegevoegd?

En zeelook/zeeui (in het Engels Sea Squill) ofwel Ecballium elaterium mis ik ook.
Van beide voeg ik foto's bij.

Groet, Ria

Eerst Alruin:
Groet, Ria Vogels

ria.vogels

en twee, de zeeui of zeelook, whatever:

Groet, Ria Vogels

han.endt

CiteerEn zeelook/zeeui (in het Engels Sea Squill) ofwel Ecballium elaterium mis ik ook.
Urginea maritima is de wetenschappelijke naam van deze plant. Ecballium elaterium is een lid van de komkommerfamilie.

Ik zal ze toevoegen, maar we hebben een apart forumdeel voor nieuwe aanvullingen:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=17579
Voor de volgende keer. Hoewel er hier waarschijnlijk meer plantenkenners naar kijken wat voor een eventuele determinatie weer handiger is.

PS. De Nederlandse naam van Mandragora autumnalis is Herfstalruin. De Alruin, M. officinarum is een verwante soort.

ria.vogels

Ach, dom, dat wist ik goed van die Urginea maritima, maar had de springkomkommer net ingevoerd op de buitenlandpagina (de Ecballium elaterium). Vandaar de vergissing.

Ik zocht al naar een forumonderwerp waar ik om toevoegingen kon vragen, maar vond het niet. Fijn dat je dat nu hebt aangegeven, nog fijner dat je me al vooruit geholpen hebt.

Groet, Ria
Groet, Ria Vogels