Heermoes, walstrobremraap of iets anders?

Gestart door BeeWee, juni 04, 2018, 21:43:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

BeeWee

Beste allen,

Ivm de overlast van heermoes dacht ik aan de bloem van de heermoes, maar kwam ik vandaag een artikel over de walstrobremraap tegen. Er staan er een paar in onze tuin (zie foto). Welke mag dit zijn?

Gr Bas

RonN

Inderdaad een Bremraap, maar welke weet ik niet.
Hij parasiteert op andere planten in de nabije omgeving, kijk even welke het mogelijk kan zijn door een mogelijke gastheer te ontdekken.
;)
Groet,

Ron

BeeWee

#2
Dank voor je reactie. Deze staat een centimeter of 30 in het gras naast een palm.
Verderop in de tuin nog drie naast elkaar tussen wat aardbeien.
Ernaast overigens wel overal de hedera.
Vorig jaar eentje die ineens tussen de stenen en de garage omhoog kwam.
Locatie is Albrandswaard, ZH.

Is deze schadelijk voor de 'gastheer'? M.a.w. moet ik deze bestrijden?

HPM

Ik zou blij zijn met bremrapen in mijn tuin.
Herman van der Meer

Willemien Troelstra

Wat heb je liever een leuke Bremraap en een beetje minder Klimop of alleen maar Klimop?
Ik vermoed namelijk dat het Klimopbremraap is.
groet, Willemien Troelstra

BeeWee

:-) Ik moet er even aan wennen dat ik kennelijk gratis en voor niets een bijzonder plantje in m'n tuin heb... Ik zie er overigens geen andere planten onder lijden...

Rob Koelman

Voer je de waarneming ook nog even in? Is bijzondere soort en het zou daarom zonde zijn als deze niet op de verspreidingskaarten komt.
Met vriendelijke groet, Rob

gerleeuwerke

Gezien de afstand tot je Hedera, die flinke ondergrondse uitlopers maakt, is dit zeer waarschijnlijk Klimopbremraap. Uit eigen ervaring weet ik dat deze uiteindelijk enorm kan gaan woekeren. Wij begonnen met een enkele exemplaar dat na enkele jaren ver boven de 100 exemplaren uitkwam verspreid over meerdere tuinen. Ik heb menig emmer ermee gevuld en weggegooid. Ik heb niet het idee dat de Hedera zelf daar onder te lijden heeft gehad. Succes er dus mee. En als je zover komt over een paar jaar dat je ze wil rooien is het zaak ze diep weg te steken, met de knol en wortels, anders komt hij vrolijk weer terug. We zijn nu verhuisd.
Ger Leeuwerke

HPM

Raar om emmers vol van een zeldzame plant uit te graven en weg te gooien. Waarom doe je zoiets? Ze bloeien ook maar kort dus ik begrijp niet wat het probleem kan zijn. Passen ze niet bij de kleur van je tuinmeubilair?
Herman van der Meer

RonN

 :huh:

Beetje verbaasd haha!
Maargoed, alles is onkruid als het er niet moet staan blijkbaar  :rolleye:
Groet,

Ron

BeeWee

Citaat van: Rob Koelman op juni 05, 2018, 09:46:45 AM
Voer je de waarneming ook nog even in? Is bijzondere soort en het zou daarom zonde zijn als deze niet op de verspreidingskaarten komt.

Ik heb 'm ingevoerd hoor.

Dank voor jullie reacties.

gerleeuwerke

Zo gek is het niet hoor. Ik had deze ooit zelf in mijn tuin gezaaid (gekocht via KNNV oid). Was dus gewoon een tuinplant. Als hij veel andere planten verdringt en de buren er niet op zitten te wachten dan wordt de tuinplant gewoon gerooid (maar zeker niet uitgeroeid). Dat doe ik met al mijn tuinplanten. Hoe prachtig ik de bremrapen ook vindt (was ook de reden van aanschaf destijds). En dat het een zeldzame plant is geldt in mijn ogen niet als ze bewust uitgezaaid zijn door particulieren in hun eigen tuin. Wees blij dat ik een totaal nieuwe onuitroeibare groeiplaats heb gecreëerd  ;)
Ger Leeuwerke

gerleeuwerke

Ger Leeuwerke

RonN

Dan is het inderdaad een héél ander verhaal!
Ik kan me voorstellen dat je er dan wat rigoureuzer mee om gaat mocht het uit de klauwen lopen.
Groet,

Ron

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Adhansd

Vraagje, en ik weet dat ze zeldzaam zijn maar de bremraam in onze klimop drukt alle tegels eruit en en de border raakt overvol. Wat kan ik tegen deze parasiet plant doen om het toch tegen te gaan.

En ja ik ben ene tuinliefhebber alleen dit gaat niet meer goedkomen als ik er niks tegen doe. Bedankt alvast

Rien Ondersteijn

Tegels eruit ...zou ik zeggen...  :duim:
maar OK : indien niet gewenst is het een optie om een metalen/zinken plaat o.i.d. vlak naast je tegels ter diepte van een Bremraap[dat weet ik niet precies , maar ik schat dat 15-20 cm genoeg zou moeten zijn ?- ergens navragen misschien] over de gehele lengte in de grond te graven/duwen. Nadat je een gleuf hebt gemaakt met de spade door 'm in de grond te steken en op en neer te bewegen.Is het materiaal te slap dan moet je een sleuf graven. Ook stevig kunststof zou geschikt zijn , maar is niet zo natuurlijk...
Groene groe[n]tjes.Rien.