gras- of boompieper

Gestart door CKemper, juni 04, 2018, 19:52:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

CKemper

Beste (mede-) vogelaars,

Gister ben ik er voor het eerst uitgetrokken om in de Amsterdamse Waterleiding Duinen (heideveld gebied) te kijken of ik mooie plaatjes van de vogels aldaar kan schieten.
Er zaten een aantal mooie exemplaren tussen en nu is de determinatie begonnen.

Omdat ik nog vrij nieuw ben in deze hobby, is dit een lastige klus. Met namen als het komt tussen de subtiele verschillen van de gras- en boompieper.
Dus met de ANWB vogelgids onder de arm ben ik ermee begonnen maar kom ik er niet helemaal uit.
Mijn foto:


Dichterbij kon ik niet komen, deze schuwe vogel ging ervandoor toen ik ook maar 1 extra stap zette...

Hopelijk kunnen jullie, met meer ervaring, mij verder helpen :-)

Met vriendelijke groet,
CKemper

frankneijts

Probeer hier het s mee:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

CKemper

Beste Frank,

Bedankt voor de vergelijking, zo'n side-by-side foto helpt heel erg!
Voor mij lijkt dit een boompieper. De dikkere snavelbasis en dat de streping op de flank dunner is op de borst geeft mij de bevestiging.

Toch moet ik zeggen dat deze vrij lastig is!

Met vriendelijke groet,
CKemper

frankneijts

Citaat van: CKemper op juni 04, 2018, 20:41:29 PM
Beste Frank,

Bedankt voor de vergelijking, zo'n side-by-side foto helpt heel erg!
Voor mij lijkt dit een boompieper. De dikkere snavelbasis en dat de streping op de flank dunner is op de borst geeft mij de bevestiging.

Toch moet ik zeggen dat deze vrij lastig is!

Met vriendelijke groet,
CKemper

Waarschijnlijk is de vogel al wat gesleten waardoor bijv. de fraaie isabeltint van de borst nu wittig is en dus minder mooi. Maar verder is het een prima Boompieper hoor: behalve de kenmerken die jij al noemt zie ik ook het teugelstreepje dat de oogring doorbreekt en de (relatief) korte, gekromde achternagel.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'