Wat voor insect is dit?

Gestart door jan80, juni 03, 2018, 20:03:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

jan80

Beste allen,

De afgelopen dagen valt het mij in huis op dat ik bezoek heb van een voor mij onbekende insect.
Het is zwart / donkerbruin van kleur en lijkt op een keversoort. Als ik het voorzichtig aanraak, laat het zich vallen en blijft op zijn/haar rug liggen.
Voor de duidelijkheid heb ik wat foto's toegevoegd.

Iemand enig idee hoe dit beestje heet?

Alvast bedankt.

Gr, Jan

Arp

Hallo Jan,

Kevertje durf ik wel te bevestigen, maar dan ... ik zou denken iets in de hoek van Anobiidae wellicht, maar dan is het wel een flinke lijkt me (gezien de lichtschakelaar). In die groep zitten schadelijke kevertjes (houtworm en voorraadskevers) ... dus is het misschien wel nuttig om toch even zeker te weten wat het is. Als je wilt kun je wat van de kevertjes opsturen, want met zulke foto's gaan we er niet uitkomen (ik in elk geval niet)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan80

#2
Citaat van: Arp op juni 03, 2018, 22:49:12 PM
Hallo Jan,

Kevertje durf ik wel te bevestigen, maar dan ... ik zou denken iets in de hoek van Anobiidae wellicht, maar dan is het wel een flinke lijkt me (gezien de lichtschakelaar). In die groep zitten schadelijke kevertjes (houtworm en voorraadskevers) ... dus is het misschien wel nuttig om toch even zeker te weten wat het is. Als je wilt kun je wat van de kevertjes opsturen, want met zulke foto's gaan we er niet uitkomen (ik in elk geval niet)

Beste Arp,

Bedankt voor je reactie. Als ik kijk naar de Anobiidae familie, dan is inderdaad de kans groot dat dit kevertje in deze familie thuishoort. Ik wil wel een aantal kevertjes opsturen. Waar kunnen die naartoe en waarin?

Ik ga ook proberen om vandaag of morgen met een goede camera betere foto's te maken, zodat de details beter zichtbaar zijn.

jan80

Vandaag heb ik een paar foto's met een betere camera kunnen maken. Wellicht dat deze foto's kunnen helpen voor het vaststellen van het type kever. Ik heb meerdere foto's bijgevoegd. Hopelijk kan iemand hier iets mee.



Arp

Ik vind de antennes wat lang voor de gewone houtworm, maar van deze foto's blijft het toch een beetje gissen.

Stuur er maar wat op: Je hebt een persoonlijk berichtje hier op het forum met mijn adres.

Kijk ondertussen goed rond in huis of je schade ziet van houtworm. Als het een oud huis is waar balken etc aangetast worden zie je vaak hier en daar kleine hoopjes houtpoeder op de grond liggen. Maar het zou ook kunnen dat je "een leuk stukje brocante" in huis hebt gehaald waar ze uit komen ??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)