Om een voorbeeld te geven als ik het veld in ga, heb ik het volgende bij me.
- Digi fotocamera met toebehoren
- Een paar boekje (Gerhardt, russula veldgids, namenboekje etc.)
- Een kleine loupe
- Een spiegeltje voor de onderkant om te vele plukken te voorkomen.
- Mesje voor het doorsnijden
- IJzersulfaat
- Flesje water (om de eventueel scherpe smaak van russula's en lactarius weg te spoelen
- Schroevenbakje, boterdoosjes en ijsdoosjes om fungi in te verzamelen
- Knipschaar om takken weg te knippen
- Vuilniszak om op te grond te leggen tijdens fotograferen. (ik lijk dan net een moslim die naar het oosten toe ligt

)
- GPS voor de exacte positie bepaling
- Digi memorecorder om alles direct op te nemen. (eigenschappen fungi en habitat)
- Zakdoekjes voor lactarius e.d.
- Kaplaarzen
- Jasje zonder mouwen met veel zakken
- Extra batterijen
- een fluitje voor noodgevallen
- GSM
- En een rugzak om alles in te doen.
Dus als ik klaar ben na vier of vijf uur inventariseren, dan zijn de bakjes wel vol.
Daarna naar huis en determineren met boeken, tabellen en de microscoop. Dat kan inderdaad een paar dagen duren. (paddestoelenbakjes staan dan gekopeld in de koelkast) En inderdaad, ook ik kom ik er soms niet uit en dan droog ik het materiaal en stuur ik het door naar 1 van de experts of de provinciale consul voor extra determinatie met mijn bevindingen erbij. Wat niet herkent wordt, wordt niet genoteerd. Dus altijd alleen correcte gedetermineerde soorten worden er door mij genoteerd en 1 maal per jaar naar de dirstictscoördinator gezonden.
1 maal per jaar raporten schrijven met de vondsten van dat jaar en sturen naar
o.a. natuurmonumenten (1 x Loonse en Drunense Duinen en 1 x Baardwijkse Overlaat) i.v.m. vergunning voor wetenschappelijk onderzoek zoals dat heet, en de vondsten doorgeven van mijn 4 meetpunten van de Nederlandse ecologische Monitoring (NEM)
Dan heb je nu een overzicht hoe ik te werk ga. Dit doe ik alleen of in groepsverband (excursie NMV).
En misschien ben ik nog wel wat vergeten op te noemen......