Hoofdmenu

Gezwam

Gestart door Elachista, december 29, 2005, 19:45:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

#120
BLWG is net zoiets als NMV maar dan op  mossen- en korstmossengebied

Determineren doe ik in eerste instantie met een loep. Bij planten kan ik in twijfelgevallen de bino gebruiken en bij mossen komt er evt. de mic. aan te pas. In het begin heb ik met mossen veel doorsnedes gemaakt en nu ik de soorten veel beter ken doe ik het alleen als ik twijfel en bij bepaalde Sphagnumsoorten. Bovendien kan ik soms met sporen bestuderen onder de mic. toe.

Maar het allerbelangrijkste zijn toch de veldkenmerken. Je kunt nl. geen mic.studie van iedere paddestoel maken. Zou je niet meer dan 1 soort per dag kunnen inventariseren.
Determineren van foto's is in sommige gevallen door mensen met veel veldkennis wel mogelijk in ieder geval kan er geprobeerd worden de soort in een familie c.q. geslacht te plaatsen. Anders zou de NMV toch ook niet kunnen zeggen dat er fouten in de database zitten.
Bovendien zijn foto's een goede geheugensteun. De mycologen hebben toch ook de kasten vol staan met determineerwerken met prachtige afbeeldingen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

John,

After all vind ik het wel tof dat je op het forum blijft voor hulp. :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

feel4nature

CiteerOf de "echte" mycologen durven niet met hun billen bloot c.q. hun waarnemingen openbaar in te voeren.
Want dan zou het voor kunnen komen dat ze hun waarneming moeten verdedigen en ik kan je wel vertellen dat een "kenner" daar behoorlijk van over de rooie kan gaan.
Bij niet toegankelijke databases moet iedereen maar aannemen dat deze betrouwbaar zijn zonder dat daar externe controle op is.
ik denk persoonlijk dat als alle veld waarnemingen van de N.M.V werden onderzocht er ook veel fouten ontdekt zullen worden.
neem mij als voorbeeld...ik weet eigenlijk maar twee keer niets, en toch ben ik waarnemer....nu is mijn houding dat als ik iets niet zeker weet, het gewoon niet ga invoeren, maar hoeveel doen dat wel?....en wie controleert dat?

dat bedoel ik ook met mijn betoog, we groeien hier, dit is nog maar net nieuw!
de kinderziektes gaan er echt wel uit. later als we groot zijn.
natuurlijk met groet, Ali.

fungi_nl

In principe hebben we daar de 12 (13) provinciale consuls voor met hun district coördinatoren. En geloof me, als we een determinatie niet zeker zijn komt deze echt niet op de lijst. En bij veel waarnemingen wordt er materiaal verlangd in het herbarium vna de vinder ter nacontrole.

En om op het verhaal van Corry terug te komen
CiteerJe kunt nl. geen mic.studie van iedere paddestoel maken. Zou je niet meer dan 1 soort per dag kunnen inventariseren.
moet ik zeggen, helaas is dat niet anders. 1 soort is wel wat weinig, want het zijn er wel meer, maar goed, ik denk dat men dat zelf moet ondervinden. Er zijn maar een paar honderd paddestoelen macroscopisch te herkennen (Zelfs dan kan er verwarring zijn). Daar hebben we het met Han een maand of 2 geleden ook over gehad. De rest is alleen met de microscoop zeker te stellen. Meer kan ik er niet van vertellen omdat dit niet anders is.
:)

marcel123

#124
CiteerVerder leuke presentaties gehad, vooral van Eef Arnolds was nogal indrukwekkend.
Hij heeft ook een keer met hemelvaart opendag gehad in zijn tuin. Wie weet doet ie dat nog een keer. Want er komen niet alleen leuke paddos voor in zijn tuin, het is ook rijk aan planten.

CiteerVervolgens werd een recente waarneming getoond welke inderdaad erg fout was!
Hadden ze die zelf ingevoerd?

Arno van Stipdonk

#125
CiteerHij heeft ook een keer met hemelvaart opendag gehad in zijn tuin. Wie weet doet ie dat nog een keer. Want er komen niet alleen leuke paddos voor in zijn tuin, het is ook rijk aan planten.

Klopt, dit jaar is het weer open dag. Datum weet ik niet meer, maar het zijn 2 dagen.

CiteerHadden ze die zelf ingevoerd? 

Nee, dit sluit ik uit.

fungi_nl

Wat was dat voor waarneming en wat had het moeten zijn?
Ben wel nieuwsgierig hiernaar.

Corryabbink

#127
CiteerIn principe hebben we daar de 12 (13) provinciale consuls voor met hun district coördinatoren. En geloof me, als we een determinatie niet zeker zijn komt deze echt niet op de lijst. En bij veel waarnemingen wordt er materiaal verlangd in het herbarium vna de vinder ter nacontrole.

En om op het verhaal van Corry terug te komen
CiteerJe kunt nl. geen mic.studie van iedere paddestoel maken. Zou je niet meer dan 1 soort per dag kunnen inventariseren.
moet ik zeggen, helaas is dat niet anders. 1 soort is wel wat weinig, want het zijn er wel meer, maar goed, ik denk dat men dat zelf moet ondervinden. Er zijn maar een paar honderd paddestoelen macroscopisch te herkennen (Zelfs dan kan er verwarring zijn). Daar hebben we het met Han een maand of 2 geleden ook over gehad. De rest is alleen met de microscoop zeker te stellen. Meer kan ik er niet van vertellen omdat dit niet anders is.
:)
Hallo John,

Ben ik met je eens. Een paar honderd.........waaraan soms ook nog de mic. aan te pas moet komen klinkt al heel anders. Maar dat is een kwestie van veld- en mic.ervaring die men in de loop van de jaren kan opbouwen. Zo werkt het op ander gebied o.a. mossen ook.

Bewijsmateriaal verzamelen is iets dat ik altijd doe ik heb een plantenherbarium, kranswieren- en mossencollecties
Nu komen daar nog verschillende paddestoelen bij. Ons huis wordt bijna te klein.........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

#128
Om een voorbeeld te geven als ik het veld in ga, heb ik het volgende bij me.

- Digi fotocamera met toebehoren
- Een paar boekje (Gerhardt, russula veldgids, namenboekje etc.)
- Een kleine loupe
- Een spiegeltje voor de onderkant om te vele plukken te voorkomen.
- Mesje voor het doorsnijden
- IJzersulfaat
- Flesje water (om de eventueel scherpe smaak van russula's en lactarius weg te spoelen
- Schroevenbakje, boterdoosjes en ijsdoosjes om fungi in te verzamelen
- Knipschaar om takken weg te knippen
- Vuilniszak om op te grond te leggen tijdens fotograferen. (ik lijk dan net een moslim die naar het oosten toe ligt :) )
- GPS voor de exacte positie bepaling
- Digi memorecorder om alles direct op te nemen. (eigenschappen fungi en habitat)
- Zakdoekjes voor lactarius e.d.
- Kaplaarzen
- Jasje zonder mouwen met veel zakken
- Extra batterijen
- een fluitje voor noodgevallen
- GSM
- En een rugzak om alles in te doen.

Dus als ik klaar ben na vier of vijf uur inventariseren, dan zijn de bakjes wel vol.
Daarna naar huis en determineren met boeken, tabellen en de microscoop. Dat kan inderdaad een paar dagen duren. (paddestoelenbakjes staan dan gekopeld in de koelkast) En inderdaad, ook ik kom ik er soms niet uit en dan droog ik het materiaal en stuur ik het door naar 1 van de experts of de provinciale consul voor extra determinatie met mijn bevindingen erbij. Wat niet herkent wordt, wordt niet genoteerd. Dus altijd alleen correcte gedetermineerde soorten worden er door mij genoteerd en 1 maal per jaar naar de dirstictscoördinator gezonden.

1 maal per jaar raporten schrijven met de vondsten van dat jaar en sturen naar
o.a. natuurmonumenten (1 x Loonse en Drunense Duinen en 1 x Baardwijkse Overlaat) i.v.m. vergunning voor wetenschappelijk onderzoek zoals dat heet, en de vondsten doorgeven van mijn 4 meetpunten van de Nederlandse ecologische Monitoring (NEM)

Dan heb je nu een overzicht hoe ik te werk ga. Dit doe ik alleen of in groepsverband (excursie NMV).

En misschien ben ik nog wel wat vergeten op te noemen......

:wacko:

fungi_nl

CiteerIs dit een ( verlate ) aanvang op mijn suggestie van 15 jan. jl. / ondergesneeuwd door de ophef over de NMV ?

help me even als je wilt?

feel4nature

CiteerHallo Allemaal,

Wat de NMV  betreft :
Daar is onze maatschappij toch mee doortrokken ?
Wij doen er zelf even hard aan mee! gezien het commentaar op elkaar en op andere sites op internet.
Waarneming .nl is natuurbeleving .nl
En wij polijsten toch rustig verder?
Cees.....ik val bijna flauw......ik ben het met je eens :o  
natuurlijk met groet, Ali.

Corryabbink

#131
Cees ik val niet flauw maar ben het wel met je eens.  
Wij zullen doorgaan......... :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

CiteerOm een voorbeeld te geven als ik het veld in ga, heb ik het volgende bij me.

- Digi fotocamera met toebehoren
- Een paar boekje (Gerhardt, russula veldgids, namenboekje etc.)
- Een kleine loupe
- Een spiegeltje voor de onderkant om te vele plukken te voorkomen.
- Mesje voor het doorsnijden
- IJzersulfaat
- Flesje water (om de eventueel scherpe smaak van russula's en lactarius weg te spoelen
- Schroevenbakje, boterdoosjes en ijsdoosjes om fungi in te verzamelen
- Knipschaar om takken weg te knippen
- Vuilniszak om op te grond te leggen tijdens fotograferen. (ik lijk dan net een moslim die naar het oosten toe ligt :) )
- GPS voor de exacte positie bepaling
- Digi memorecorder om alles direct op te nemen. (eigenschappen fungi en habitat)
- Zakdoekjes voor lactarius e.d.
- Kaplaarzen
- Jasje zonder mouwen met veel zakken
- Extra batterijen
- een fluitje voor noodgevallen
- GSM
- En een rugzak om alles in te doen.

Dus als ik klaar ben na vier of vijf uur inventariseren, dan zijn de bakjes wel vol.
Daarna naar huis en determineren met boeken, tabellen en de microscoop. Dat kan inderdaad een paar dagen duren. (paddestoelenbakjes staan dan gekopeld in de koelkast) En inderdaad, ook ik kom ik er soms niet uit en dan droog ik het materiaal en stuur ik het door naar 1 van de experts of de provinciale consul voor extra determinatie met mijn bevindingen erbij. Wat niet herkent wordt, wordt niet genoteerd. Dus altijd alleen correcte gedetermineerde soorten worden er door mij genoteerd en 1 maal per jaar naar de dirstictscoördinator gezonden.

1 maal per jaar raporten schrijven met de vondsten van dat jaar en sturen naar
o.a. natuurmonumenten (1 x Loonse en Drunense Duinen en 1 x Baardwijkse Overlaat) i.v.m. vergunning voor wetenschappelijk onderzoek zoals dat heet, en de vondsten doorgeven van mijn 4 meetpunten van de Nederlandse ecologische Monitoring (NEM)

Dan heb je nu een overzicht hoe ik te werk ga. Dit doe ik alleen of in groepsverband (excursie NMV).

En misschien ben ik nog wel wat vergeten op te noemen......

:wacko:
Dit is wel hele leuke, bruikbare info! Dank je John. :)
Het enige wat me nog niet helemaal duidelijk is, is hoe je de paddestoelen precies bewaard. Gewoon in een doosje in de koelkast? Hoe lang zijn ze daarin ongeveer houdbaar?
Of wat bedoel je met "paddestoelbakjes staan gekopeld in de koelkast"?
En om ze langer te bewaren neem ik aan dat je ze ook droogt? En hoe kun je ze gedroogd het beste bewaren?


Elachista

#133
Ik neem dat ook mee, op het IJzersulfaat en vuilniszak na (broek gaat wel weer in de was... :gap: ).

Leuke checklist.





Groet,
Tymo

fungi_nl

CiteerOf wat bedoel je met "paddestoelbakjes staan gekopeld in de koelkast"?

:) schrijffoutje. Moet zijn gekoeld in de koelkast.

fungi_nl

Citeereen determinatiekit voor het veldwerk samen te stellen.

Hiervan had ik iets anders in gedachte.
Moet ik thuis even een franstalige internet adres opzoeken waar dit te bestellen is. maar dat is heel iets anders dan wat ik hier heb neergezet. (op het ijzersulfaat na dan) Misschien dat Ali nog het adres weet, we hebben het hier in de andere groep (yahoo) ook over gehad.

fungi_nl

#136
CiteerEen goede loupe wil ik het graag nog eens over hebben.

Meestal kun je goede loupjes kopen bij de diversen afdelingen van de KNNV, maar volgens mij ook bij de betere foto speciaalzaak.

Arno van Stipdonk

#137
Hierbij een foto van de eerste sporen die ik gevonden heb met de micro. Wilde ik toch even met jullie delen. :D
Het zwammetje heb ik vandaag nog met moeite gevonden. Was haast niet meer te zien wat het was, maar vrijwel zeker een zwarte trilzwam.
Maar nu kan ik helaas nergens foto's op het net vinden van deze soort om het te vergelijken. :(

Corryabbink

Hallo Arno,

Mooie foto. Hoe heb je dat gefotografeerd?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Nou, mijn fototoestel is geschikt voor digiscoping. Dat wil dus zeggen dat je een telescoop kunt gebruiken als een soort telelens. Dus dacht ik, als het door een telescoop gaat, dan misschien ook door een microscoop.
Blijkt nog te werken ook!
Ik houd het fototoestel gewoon tegen de microscoop aan, foto maken, klaar!
Maar waarschijnlijk gaat het niet met elk fototoestel. Je moet ook opletten of de lens wel past en dat je de micro niet beschadigd.

Corryabbink

Bedankt Arno. Staan er geen sporenbeschrijvingen in de Gele bijbel? Ik heb gevonden bij Zwarte trilzwam "sporen worstvormig" maar dat is veel te algemeen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Nee, helaas staan de sporen niet beschreven. Zal ik nog wel vaak tegenaanlopen ben ik bang.  

Cees Veenema

CiteerBedankt Arno. Staan er geen sporenbeschrijvingen in de Gele bijbel? Ik heb gevonden bij Zwarte trilzwam "sporen worstvormig" maar dat is veel te algemeen.
Hallo Corry,

Hoe is het me jou sporenonderzoek afgelopen betreffende de oranje zwammetjes op de aardappelen en het buizerdbraaksel?
Groet,

Cees

Corryabbink

Hallo Cees,

Ben er nog niet verder mee. Heb de griep.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl


Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

#146
Ja, beterschap Corry!
Hebben de zwammetjes in de Kooiplas ook even rust. :D

Het is trouwens toch erg koud en niet veel meer te vinden.
Goed weer om eens lekker uit te rusten.

Arno van Stipdonk

Heb nog wat foto's gevonden van sporen van de Zwarte trilzwam, kom er mogen nog wel op terug. Ze zijn inderdaad meer worstvormig.  

Cees Veenema

CiteerHallo Cees,

Ben er nog niet verder mee. Heb de griep.
Hallo Corry,

Das niet zo mooi, beterschap en doe het maar even rustig aan.
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

#149
Foto van sporen van de Zwarte trilzwam:



Zijn toch ietsje anders dan op mijn foto! :lol:

Op deze site kun je zoeken op soortnaam.
Vervolgens krijg je een hoop foto's te zien,
bij een groot aantal soorten ook van opnames door de microscoop:

http://marken.hef.kun.nl/paddos/dyna/z.php

Vandaag nog wat sporen gezocht van de zakjestrilzwam. Nu lijkt het beter gelukt.
Vergroting is 400 x