Een top 5? Dat weet ik echt niet. Voor deze herfst heb ik alleen vorig jaar een keer gezocht naar paddestoelen. Dus deze herfst was voor mij één grote ondekkingstocht. Toen ik ruim 2 maanden geleden mijn eerste Amethistzwam zag dacht ik: wauw, dat is een bijzondere! Nou, niet dus. Maar toch blijft het moment je bij. Ook de Braakrussula en Echte kopergroenzwam vond ik erg mooi en de Rose Spijkerzwam. Maar ook de vele trilzwammen, tja, wat niet eigenlijk?
Het probleem is wel een beetje dat je tijdens de waarneming niet weet wat het is en dus ook niet weet hoe bijzonder de soort is. Nu heb ik deze herfst wel een beetje de gewone, algemene soorten leren kennen, dat scheelt al een beetje.
Maar de Fijnschubbige boleet, Echte tolzwam, Holsteelboleet, Okerkleurige vezeltruffel en Klompvoetchampion zijn zeldzaam en dus bijzonder.
Maar bijvoorbeeld de Kerntrilzwam was ook erg mooi en is zeldzaam in dit deel van Nederland.
Shit, ik blijf maar zwammen over die zwammen!! Ga er maar eens mee stoppen.
Als ik jou zo lees, denk ik dat ik jou nog wel ga tegenkomen bij een excursie van de N.M.V
helemaal besmet met het virus zie ik wel....
ik had vorig jaar hetzelfde met de rode koolzwam hoor...hij was een beetje uitgedroogd en opgekruld en zag er heel erg bijzonder uit...maar hoe dan ook, als ik ze nu tegenkom vind ik ze nog steeds bijzonder.
de Fijnschubbige boleet, Echte tolzwam en Klompvoetchampion heb ik nog nooit gezien, dus in ieder geval ook mooie vondsten voor mij...
ik zou zo graag volgend jaar de sponszwam zien....die ben ik ook nog nooit tegen gekomen...
de vondst van Timo kan ik niet aan tippen, die was wel heel bijzonder. maar ook de soorten die hij ''gewoon'' tegenkomt wil ik ook nog wel eens zien...ik ga hem volgend seizoen dan ook verschrikkelijk lastig vallen!
in oktober houden we ook een excursie/bijeenkomst van de fungi-group
(ik hoop nog steeds dat we naar de drunense duinen gaan) en daar verwacht ik ook heel wat van. het is het gebied van John, en ik hoop dat hij ons dan heel wat kan laten zien....(en Timo, jij kan dan wel met mij meerijden, ik kom toch die kant langs)
op naar het volgend seizoen!