Hoofdmenu

Gezwam

Gestart door Elachista, december 29, 2005, 19:45:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

#30
Wij hebben verscheidene bossen, loop je naar het noorden dan heb je een stuk weiland.
Naar het westen een stuk bos met heel veel naaldbos, veel nat loofbos en velden met pijpestrootje - sinds kort zag ik ook de eerste heide op dat stuk opkomen.
Hier mag ik graag nachtvlinderen.
Naar het zuiden ga je het dorp in, daarna heb je een stuk beukenbos en berkenbos, met daarna een groot heideveld met moeras (nog geen heideknotszwam gevonden..).
Dan tenslotte naar het oosten het grootste stuk bos. Ongeveer 16 km2 gokje.
Veel heide en pijpestrootje. Dit jaar was de oorlepelzwam nieuw in dat stuk gebied.

Het wordt hier alweer een beetje wit, hopelijk komt er nog wat meer bij.
Volgens Meteoconsult wel:
In Ierland is het vandaag flink aan het regenen en sneeuwen geweest en die neerslag komt langzaam maar zeker op ons af. Dat wordt een serieuze dooiaanval, in de loop van morgen. Een dooiaanval met sneeuw, stuifsneeuw en in een aantal regio's zelfs sneeuwjachten. In de loop van de vrijdagavond gaat de sneeuw over in regen en worden de winterse toestanden geleidelijk verdreven. Althans, in ieder geval voor een paar etmalen.....
Groet,
Tymo

Corryabbink

#31
Hoi Tymo,

Je hebt er toch wel wat. Trouwens die paddestoel is ook geweldig. :P

Ik was iets te snel leuk die uitleg van de omgeving. Kan ik me indenken hoe het daar eruit ziet.

Bedankt,
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Paddestoelenfoto's zijn nog redelijk, maar als ik eens mijn vogelfoto's bijlangs ga............
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Leuk idee. Vandaag heb ik deze foto gemaakt. Een weiland in de Krang met een grote poel. Een van de stukken van dit gebied waar ik dagelijks een wandeling maak tijdens de pauze. Het is een heel afwisselend gebied met moeras, natuurlijke weilanden, etc.

Overigens kun je van ieder gebied ook foto's toevoegen.

Klik hier maar eens op:
De Krang


Els

Hier in het westen van het land zijn wij (en met namen onze kinderen) heel erg jaloers op de sneeuw bij jullie. Hier is vannacht nog geen centimeter gevallen. :angry:

Hopelijk valt er vanmiddag wat, kan ik ook leuke foto's gaan maken.

Els
Els Ouwehand, Katwijk

Corryabbink

#35
Hi Cees,

:o wrong country? Or is this the wrong site ?

Hallo Cees,
Is dit een grap of moet ik er echt om huilen?

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Eén ding is zeker, dit is geen recente foto - want anders had er wel sneeuw gelegen
Groet,
Tymo

Elachista

Hoe zit het met de sneeuw bij jullie trouwens?
Hier ongeveer 10 cm (Drachten)
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

We hebben vanavond ook een behoorlijke lading over ons heen gekregen.
Ligt nu ook ongeveer 10-15 centimeter. (Weert)

Elachista

Randstad blijkt ook wel erg te zijn, daar blijven de wolken met de meeste neerslag hangen. We wachten af. Paddestoelen zoeken zal er wel niet meer van komen onder die laag, behalve in onze tuin dan - daar heb ik alle paddestoelen besprinkeld met zout  :gap:  
Groet,
Tymo

Pim

Code oranje in Almere

Sneeuwjachten (nieuw woord geleerd vandaag) maken de straten onveilig,
nee hoor valt best mee, ligt wel aardig pak sneeuw, moeilijk te meten want op sommige plekken enkele centimeters en verderop weer >20 cm door de wind.

groet,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Corryabbink

#41
Hier sneeuwt het wel, maar dunne jachtsneeuw dus er ligt nog maar zo'n 4 cm.
Wel een koude wind. (Vriezenveen)
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

feel4nature

Corry, Timo en Arno, erg leuk om te zien waar jullie op paddenstoelenjacht gaan...
als er meer vrijwilligers zijn...leuk!

ik vond het wel grappig om te zien dat Timo en ik ongeveer dezelfde soort fotos maken....we hebben dezelfde smaak knul! :D  maar wat bedoelde je nou met die naaldboom die ik zou moeten kennen? ik niet snap...ikke blondt...

waar ik bijna jaloers op ben als ik jullie fotos zie en je verhaaltje lees is dat jullie zo lekker dicht bij je gebiedjes wonen...vooral Corry, mooi huis! ruilen?grijns...

en ja Arno, ik weet dat je dat kan invoeren, maar dan weet ik nog niet of je er vaak komt etc. .... en ach, zo is het ff veel leuker...

trouwens, de sneeuw is hier nu knie-diep!  en hier en daar extra hoge sneeuwduintjes....eigenlijk jammer dat het morgen alweer weg is....

jongens...de kans is vrij klein dat ik morgen ehhh, vandaag dus aanwezig ben, want mn famillie komt morgen, en ik heb een hele grote famillie...dus druk druk druk....

dus alvast een prettig uiteinde!!!! tot volgend jaar!!!
natuurlijk met groet, Ali.

Arno van Stipdonk

Gisteren nog een paar foto's gemaakt.
Ten eerste een vanuit mijn kantoor. Op de voorste weilanden worden gebruikt voor akkerbouw, daarachter liggen enkele grote weilanden van Natuurmonumenten met daarachter de bossen.

Er komen allerlei soorten vogels voorbij vliegen. Laatste kwamen er ineens 5 patrijzen tussen de struikjes te voorschijn, vlak voor het raam!
Had ik mijn fototoestel die dag vergeten! :angry:  

Arno van Stipdonk

#44
Hier kijk je gedeeltelijk uit over de weilanden van Natuurmonumenten.
Rechtsboven bij de paaltjes ligt een van de vele poelen in dit gebied. Denk dat er alles bij elkaar ongeveer 30 tot 35 zijn.
Deze zijde van het het gebied ligt hoog en dus droog.

De foto is gemaakt vanaf de Pelmersheideweg. Deze weg loopt midden door het gebied en is een scheiding tussen het natte en droge gedeelte.

Heb nog eens geinventariseerd waar ik de leukste waarnemingen in dit gebied gedaan heb. Die waren eigenlijk voornamelijk in de berm langs de weg.
De enige zeldzame soort (Knolvoetchampignon) vond ik op een stukje gras bij een huis, ook in de berm, wat altijd netjes gemaaid wordt.
Dit blijkt toch wel erg goed te zijn voor onze paddestoelen.

Arno van Stipdonk

Dit is een foto van het moerasgedeelte. Er ligt ontzettend veel dood hout.
Sommige zwammen zie je hier in grote getalen. Geweizwam denk ik 5000, Roestbruine kogelzwam idem, plooivlieswaaiertje, Wit oorzwammetje, enz.

Enkele honderden meters bruggetjes zijn vorig jaar aangelegd omdat het pad steeds moeilijker onbegaanbaar is. Waterpeil is de laatste jaren behoorlijk gestegen.

Elachista

Citeerik vond het wel grappig om te zien dat Timo en ik ongeveer dezelfde soort fotos maken....we hebben dezelfde smaak knul! :D  maar wat bedoelde je nou met die naaldboom die ik zou moeten kennen? ik niet snap...ikke blondt...
Nou, dié naaldboom waar je deze:
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=28322
...fotografeerde  :P  
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Ja Tymo, maar dát zou ik ook niet meer weten!

Elachista

Groet,
Tymo

feel4nature

jawel, ik zou die boom gemakkelijk weer kunnen terugvinden, rare eigenschap, maar dat soort zaken vergeet ik niet zo snel.....

maar Timo, ik weet niet hoe het komt, maar ik had de boom niet meteen herkend hoor....
natuurlijk met groet, Ali.

Corryabbink

Hoi Cees we hebben je gemist.
Maar vooral de mooie paddestoelen die bij jou in de buurt staan :P

Rust roest dus ............

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

CiteerHoi Cees we hebben je gemist.
Ja, maar het was wel lekker rustig....... :P  

Corryabbink

Eerlijk gezegd heb ik nog niet veel rust gehad. Ik was net bezig met mijn eigen paddestoelen waarvan er nog veel op naam gebracht moeten worden en ik er ook nog verscheidene in de database moet zetten.

:o Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Ach Corry, alles op zijn tijd.
Alles komt goed! :)  

Corryabbink

#54
Dag Corry,

Daar heb ik ook al eens in gekeken.
Maar dat is toch helemaal niet serieus te nemen?
-------------------
Groetjes Erna Haarman




Hallo Erna,

Heb je zojuist de ORDEWAARSCHUWING niet gezien?

:lol: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

#55
Citeer
Dag Arno,
Ik heb gezien dat sommigen niet zo blij zijn met het op het forum zetten van verrotte, verdroogde, bevroren en half vergane exemplaren
waarom doe je dat? Verse paddestoelen zijn toch al moeilijk genoeg.
Citeer
Ach Erna,

Als ze daar niet tegen kunnen, dan kijken ze er maar overheen. Heb ik niet zo'n probleem mee. Jij wel?
Citeer
Nee hoor van mij mag je best.
Citeer
Van mij ook en gelukkig dat je er weer bent Cees dat maakt mijn dag weer goed.

Corry.
Citeer
Dag Corry,
Ja jij wilty die oude verschrompelde exemplaren ook nog wel op naam hebben
toch.............. ?
Citeer
Hallo Erna,

Dat weet jij natuurlijk niet maar ik ben zelf al verschrompeld en doe toch nog graag mee.

Corry.
Citeer
Dag Corry,
Gelukkig tref ik direct iemand die after all meteen alles begrijpt.
Citeer
Morgen in de krant
"Cortinarius collinitus herontdekt in Nederland!"
Citeer
Dag Arno
Zorg je er wel voor dat een foto van jezelf bijkomt ?
Citeer
Dat zal ik doen, zal erbij vermelden dat jij hem op naam gebracht hebt.
Citeer
Nou naar zit ik niet op te wachten, ik heb er twee op naam gebracht.
Corry nog geen enkele, zegt ze, maar ze heeft wel van die ....................
Groet,
Tymo

feel4nature

wat mis ik hier toch allemaal?
natuurlijk met groet, Ali.

Elachista

Alleen de determinatie van Erna mist verder staat alles erbij wat ik verwijderd heb uit dat topic.
Groet,
Tymo

Erna Haarman

Citeerwat mis ik hier toch allemaal?
Dag Ali,
Je hebt mijn mailtje toch wel ontvangen ?
Groetjes Erna Haarman

Corryabbink

Hallo Tymo,

Je had beter alles op kunnen ruimen. Nu beginnen ze nog weer over wat ze allemaal missen.  ;) Ik mis niets er staat nog veel te veel.
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"