Vleermuis overdag actief in Haagse Bos

Gestart door Dutchbird, februari 12, 2008, 15:14:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dutchbird

Als vogelkenner ben ik minder thuis in de wereld van de vleermuis, maar zojuist heb ik een actief dier waargenomen. Ik verbaasde me hierover, aangezien het 13.15 uur 's middags was en zo vroeg in het jaar. Daarom ben ik zo vrij het hier te melden.

Plaats: Den Haag, Haagse Bos, aan de zuidkant van de grote vijver.
Omschrijving: de vleermuis deed (voor mijn doen) groot aan, het formaat van een forse spreeuw (tot nu toe heb ik ze gezien in het formaat van een huismus). Het kleed deed in de zon lichtbruin aan. Grootte van de oren is mij niet opgevallen.
Gedrag: het dier fourageerde boven de plas, ter hoogte van de boomtoppen (dus niet vlak boven het water).

Het lijkt me leuk meer over deze waarneming te weten te komen via dit forum (misschien hebben meer mensen dit tafereel -in hun lunchpauze- gezien) en wellicht zijn deze gegevens bruikbaar voor jullie database.

Met vriendelijke groet,
Caroline Walta
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

BartNoort

#1
Beste Caroline,

Het gebeurt wel vaker dat vleermuizen net na de winterslaap overdag vliegen.
Klaarblijkelijk zijn ze dan toch nog een beetje de weg kwijt, want ze zijn overdag kwetsbaarder voor predatoren.

Als je verder op de site kijkt zul je zien dat er de afgelopen dagen meerdere vleermuizen overdag zijn gevanden, blijkbaar genieten ze een beetje van het vroege zonnetje. Misschien ook zijn er kapwerkzaamheden in het bos, en zijn ze verstoord; dat zou erg vervelend zijn, wakker worden kost veel energie en vermindert dan ook de kans op het overleven van de winter.
Ikzelf ken het Haagse bos niet goed genoeg om je te kunnen vertellen dat er daar verblijfplaatsen bekend zijn, wel weet ik dat ze her en der in de parken in Voorburg zijn aangetroffen, dus het Haagse bos zou mij niets verbazen.

Met jouw beschrijving zou ik denken aan een rosse vleermuis, dit mede vanwege het vliegen ter hoogte van de boomtoppen. De kleur zou dan echter eerder roodbruin moeten zijn.

Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

Dutchbird

Bedankt voor de leuke en leerzame reactie! Op de site zag ik al meer vleermuizen meldingen, maar (nog) niet van vandaag in het Haagse Bos.

Er gaat trouwens een wereld voor mij open, want ik wist niet dat er zoveel vleermuissoorten zijn. Het bepalen van de soort achteraf was dus lastig en als ik het dier weer zie, zal ik beter letten op kenmerken als kleur, oren en staart. De zon en de bewegelijkheid van de vleermuis maakte het moeilijk determineren. Vooral voor een leek als ik ;).

Het klopt dat er kapwerkzaamheden geweest zijn in het bos (struiken en lage takken). Nu dacht ik toen ik het zag: 'goed, in ieder geval niet tijdens de broedperiode', maar realiseer me door jouw reactie dat er eveneens buiten deze tijd gewaakt dient te worden over de (ook niet-gevederde) bosbewoners!

Overigens viel de vleermuis me op, omdat ik naar de buizerd keek die er hoger boven cirkelde. De vogel toonde echter geen interesse in 'de vliegende muis'.

Groeten,
Caroline

P.S.: ik woon in Voorburg en daar zie ik in de zomerse avonduren regelmatig vleermuizen van een kleiner formaat - zijn dat dwergvleermuizen?
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu