Twee korstmossen

Gestart door Jan Zwaaneveld, februari 08, 2008, 21:16:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Zwaaneveld

Deze twee korstmossen fotografeerde ik vorige week. Ze groeien op de oude stadsmuren van Leerdam. Kan iemand helpen met de determinatie? (Het wordt toch de hoogste tijd dat ik zelf een mossenboek aanschaf...).

Alvast bedankt!

Mos 1:
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jan Zwaaneveld

Mos 2:
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

alegro

#2
CiteerDeze twee korstmossen fotografeerde ik vorige week. Ze groeien op de oude stadsmuren van Leerdam. Kan iemand helpen met de determinatie?
De eerste foto laat een soort Citroenkorst (Caloplaca sp.) zien. Als ik moest kiezen zou ik zeggen Muurzonnetje (C. holocarpa) of Kleine Citroenkorst (C. lithophila), maar dat is geenszins een garantie dat het ook 1 van deze 2 is.

Verder is op deze foto een Schotelkorst (Lecanora sp; misschien L. dispersa) te zien, in de vorm van verspreide vruchtlichamen (apothecieen) met een wit randje. Verder nog een aantal donkerder stukjes, wat eventueel Rinodina gennarii zou kunnen zijn.

En tot slot: helemaal linksboven groeit volgens mij nog een vierde soort (geelgroen), maar daar durf ik helemaal niets van te maken.

De tweede foto toont een ietwat overbelicht Oranje Dooiermos (Xanthoria calcicola). Die is goed herkenbaar aan de bobbeltjes (isidieen) die je in het midden van de foto ziet. Het alomtegenwoordige Groot Dooiermos (X. parietina), die op zo ongeveer elk denkbaar substraat groeit, en oppervlakkig gezien erg op deze soort lijkt, heeft deze isidieen niet.

Citeer(Het wordt toch de hoogste tijd dat ik zelf een mossenboek aanschaf...).
Dat zal dan een korstmossenboek worden... ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

Jan Zwaaneveld

Hoi Arjan, hartelijk dank voor je uitgebreide reactie! Vier soorten maar liefst op foto 1, hmm, ik was al blij dat ik die Caloplaca zag  :wacko: Er valt nog heel wat te leren op korstmossengebied.

Ik begrijp dat er een mossen- en een korstmossengids bestaat. Die wil ik dus allebei hebben!

Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Ben Kruijsen

Voor meer info over literatuur van mossen en korstmossen zie:  http://blwg.nl/mossen/winkel/winkel.aspx