Streep op sonogram

Gestart door Theo Bakker, mei 31, 2018, 10:50:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

Theo Bakker

Regelmatig (maar niet altijd)  is er op sonogrammen van mijn opnamen een dikke vette streep zichtbaar (bij 14-15 Khz). Ik gebruik een Olympus LS14 met richtmicrofoon Sennheiser MKE400.  Heeft iemand een idee hoe dat komt en hoe ik dat kan voorkomen? Zie sonogram.

Theo

frankaroos

Citaat van: Theo Bakker op mei 31, 2018, 10:50:57 AM
Regelmatig (maar niet altijd)  is er op sonogrammen van mijn opnamen een dikke vette streep zichtbaar (bij 14-15 Khz). Ik gebruik een Olympus LS14 met richtmicrofoon Sennheiser MKE400.  Heeft iemand een idee hoe dat komt en hoe ik dat kan voorkomen? Zie sonogram.

Theo

Ik heb niet erg veel verstand van de details van geluidstechniek, maar ik zou i.i.g. het volgende proberen om uit te vinden of het een artefact is of echt een "brede" pieptoon. Kun je bijv. de band ook terugvinden in het spectrum bij de bewuste frequentie?

Wim Bakker

Misschien een ander apparaat mee dat piept? Schermpjes van mobile telefoons kunnen ook vreselijk piepen op dit soort frequenties...

Als je een batdetector hebt kun je proberen de bron van de piep op te sporen (als er al een is...)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Douwe van der Ploeg

Hoor je het ook op de opname?
Douwe van der Ploeg

frankaroos

Het is zeker geen natuurlijke bron, maar externe niet natuurlijke geluidsbron, of een probleem met een interne geluidsbron van de opnameapparatuur, batterij o.i.d. Interferentie is het niet, zoals vaak bij richtmicrofoons (buisvormig). Om hoogfrequente bronnen uit te sluiten, probeer eens een geluid op te nemen in een volstrekt andere omgeving. Of is het een software glitch. Probeer eens wat.

Theo Bakker

Ik heb een opname gemaakt met de recorder in mijn ene hand en mijn telefoon in de andere hand en een opname zonder telefoon in de buurt maar dat maakt niet, in beide gevallen is de streep zichtbaar.
Op de opname hoor ik de 'streep' niet maar dat kan ook aan mijn oren liggen (erg hoog).
Ik zou niet weten welke andere externe geluidsbron het dan moet zijn.
Het gekke is dat de streep soms een tijd niet te zien is op mijn sonogrammen en dan een tijd weer wel dus ik dacht dat ik misschien per ongeluk een of andere knopje of instelling aan- en uitschakel maar ik heb geen idee welke. Al die tijd gebruik ik dezelfde batterijen dus daar ligt het denk ik ook niet aan.

Douwe van der Ploeg

Kan je proberen een opname te maken zonder aangekoppelde microfoon?
Douwe van der Ploeg

Tukkerbird

Dit ken ik ook niet, heb je toevallig ook geen gehoorapparaat wat kan toren?

Theo Bakker

Het probleem lijkt opgelost. Na verschillende dingen geprobeerd te hebben heb ik uiteindelijk de batterij van de richtmicrofoon (Duracell AAA) vervangen en daarna was de streep niet meer zichtbaar. Dank voor het meedenken en de goede suggesties, ik zou dit zelf niet als oplossing bedacht hebben denk ik.

frankaroos

#9
Citaat van: Theo Bakker op juni 03, 2018, 11:58:22 AM
Het probleem lijkt opgelost. Na verschillende dingen geprobeerd te hebben heb ik uiteindelijk de batterij van de richtmicrofoon (Duracell AAA) vervangen en daarna was de streep niet meer zichtbaar. Dank voor het meedenken en de goede suggesties, ik zou dit zelf niet als oplossing bedacht hebben denk ik.

Leuk dat het gelukt is! Vaak is het een kwestie van systematisch oorzaken uitsluiten, en zo kom je er dus uiteindelijk achter.