onbekende malachiidae

Gestart door Mario Renden, mei 30, 2018, 22:40:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://denhelder.waarneming.nl/waarneming/view/157575754
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. gezien op 2018-05-27 Den Helder - Oude Vuilnisbelt
Foto's:




bij voorbaat dank Mario Renden

Arp

#1
Heb je'm nou een keer bewaard Mario? We hebben deze al vaker besproken - heeeeel weinig rood op de dekschildpunten, dus ik zou er graag eens ééntje of een paar beter bekijken om echt uit te sluiten dat het eventueel een nieuwe soort voor Nederland is...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mario Renden

Beste Arp, Dit was op een andere plek dus ik heb er niet aan gedacht deze te verzamelen. Blijkbaar zijn ze dus niet zeldzaam in Den Helder en is er een goede kans dat ik er alsnog eentje kan verzamelen. Met vriendelijke groet, Mario Renden

Arp

Hoi Mario,

Ja - tussen jouw foto's zitten er een stuk of wat die tegen helemaal blauwgroen zonder kontvlek aanzitten, dus ofwel is dat iets met "jouw" populatie Cordylepherus of je hebt er echt iets spannends zitten ... als je er ooit een paar kunt verzamelen dus inderdaad heel graag!!  :blink:  :P

P.S. Ik heb van deze nu even Malachiidae indet gemaakt, dat is wat makkelijker terugvinden dan Kever onbekend ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mario Renden

Ok. Prima en bedankt. Misschien is het ook leuk voor je om een keer in Den Helder te komen verzamelen? Er zijn hier veel biotopen in een klein gebied, o.a. grijze duinen. Zo is de zwarte knotssprietkever hier op de juiste plaats in de juiste tijd makkelijk te vinden en staan er nog steeds geen waarnemingen van deze soort op andere plaatsen op waarneming.nl Ook is hier de enige bekende populatie van de bosbesprachtblindwants.

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

Arp

Hoi Mario,

op zich erg leuk om in die hoek van de wereld een keer te komen rondkijken - ik kom daar anders zelden of nooit natuurlijk. Op het ogenblik is het een beetje schipperen met tijd, vanwege allerlei mantelzorg en andere verplichtingen, maar als het wat rustiger is nodig ik mezelf graag een keer uit :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mario Renden

Prima. Lijkt me leuk om met een expert op pad te gaan. :blink:

Arp

Ohwww, dan moet ik nog iemand anders meenemen ben ik bang ...  :rolleye: :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mario Renden

Beste Arp,

Ik heb gisteren een exemplaar verzameld. Kun je mij mailen waar ik het naartoe kan sturen? Ik bewaar hem in een potje met 70%-alcohol. Mijn e-mailadres is: mariorenden@hotmail.com

Met vriendelijke groet,
Mario Renden