Kleine mier die blad oprolt (in kersenboompje) en daar dan met veel in zit.

Gestart door Corinej, mei 22, 2018, 09:34:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corinej

Op mijn kersenboom(pje, hij is nog jong) zit een klein zwart miertje dat 1 blad pakt en dat oprolt en daar dan met een groepje in zit.

Ik heb geprobeerd foto's te maken, maar die worden allemaal wazig. Ik heb mier, kers, blad, blad oprollen, bladrol, kersenmier, tuin mier, kers mier en alle variaties in de zoekbalk geprobeerd, maar kan niks vinden. Ik wil als de zon tevoorschijn komt natuurlijk nog een keer proberen om een goeie foto te maken, maar misschien roept er iemand "oh, dat kan alleen de <xxxx> zijn!".

Ik ben niet zo van de chemische bestrijding in de tuin, maar wil wel graag kersen, dus ik doe veel handmatig of gewoon met water en zeep, of water met zeep en azijn, de oogst deel ik graag met andere beestjes, als ik zelf ook maar wat over houd, maar deze mier ken ik niet en heb ik ook in mijn vorige tuin met volwassen kersenboom nooit gezien, dus geen idee of 'ie de kersen straks monopoliseert. :)

Corinej

Toch wat gelukt. Het viel me op, omdat ik de tak vastpakte om hem stil te houden in de wind, dat ze heel reactief zijn. Er kwam meteen een ploegje naar mijn vingers toe rennen. Ik ben niet gebeten overigens.

William de Jong

Mijn vermoeden is dat bladluizen het oprollen van het blad veroorzaken en dat de mieren die je ziet eropaf komen om de luizen te 'melken'. Dat ze naar je vingers toe rennen is omdat ze hun voedselbron willen beschermen. Deze mieren zullen in kleine aantallen niet echt pijnlijk bijten denk ik, dat voelt meer als zachte prikjes.

Groeten, William de Jong

p.boer

Klopt: de bladluizen rollen het blad op. De mieren zijn wegmieren.
mvg
Peter