Vreemde Groene Specht

Gestart door HJDT, februari 07, 2008, 01:50:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

Vorig weekend kwam ik in Leiden een Groene Specht tegen die wel op de foto wilde. Kalenderfoto's zijn het niet geworden maar toch zijn ze bijzonder denk ik. Toen de vogel haar kop draaide bleek namelijk dat het oog aan de andere kant van de kop bruin was en niet het bekende grijs.
Ik was erg nieuwsgierig naar hoe vaak dit voorkomt en wat nou eignlijk een dergelijke afwijking veroorzaakt (voor zover je natuurlijk van een echte afwijking kunt spreken). Nu ik een aantal dagen rondgespeurd heb kom ik eigenlijk nog steeds niet verder. Wie kan hier iets meer over vertellen of heeft een verwijzing naar literatuur ??

De normale kant:
http://www.pbase.com/brenda_michel/image/92623035
De abnormale kant:
http://www.pbase.com/brenda_michel/image/92623037


Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

laatvlieger

#1
http://en.wikipedia.org/wiki/Heterochromia

Het lijkt mij zeer bijzonder! en erg leuk! Waar in Leiden had je hem?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Opvallend is dat het Handbook BWP voor jonge Groene Specht vermeldt dat deze ('at fledging') een grijsachtige iris hebben, de kleurplaten duidelijk een veel donkerder iris te zien geven. In 'Woodpeckers' van Gorman wordt een donkerder iris voor jonge Groene Spechten wèl vernoemd ('greyish-brownish') maar niet afgebeeld.
De meer roodbruine kleur op de foto van Michel is eerder typisch voor jonge Grijskopspecht maar dat is deze vogel toch echt niet. Mogelijk heeft het dus iets met leeftijd te maken? Overigens vermeldt Gorman nog dat soms afwijkende Groene Spechten voorkomen waarbij het groen is vervangen door bruin of grijs. Helaas niks over de iriskleur.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bas vd Burg

Er is een keer een topic geweest over verschillende oogkleuren bij meeuwen. Zie

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...487&hl=oogkleur
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Thijs Fijen

Thijs Fijen

snwja3

CiteerChimeer heette het toen,,
Nu heet dat:
- afwijking veroorzaakt door de lens van ene HJDT, gerenommeerd fotograaf uit de 20e eeuw, welke een comeback probeerde te maken in de 21e eeuw, en met deze foto's zijn case tot een benodigde nieuwe lens probeerde te onderbouwen bij het thuisfront. :unsure:  :wacko:  
Wietze Janse

Inge van der Wulp

#6
Deze vogel is geen Chimeer. Een chimeer is een dier dat onstaan is door een verkeerde celdeling. Bij mensen bijvoorbeeld als je een tweeling hebt maar 1 van de 2 sterft af en enkele cellen muteren en leven voort in de overlevende tweeling. Die kenmerken van de andere cellen kunnen dan zichtbaar zijn (zoals bijv in verschillende oogkleur). Dat heeft altijd te maken met verkeerde celdeling van 2 individuele cellen in een vroeg stadium. Dat is een chimeer en dat lijkt mij bij een vogel uit een ei niet echt heel erg waarschijnlijk!

Deze vogel kan, zoals laatvlieger al schreef, heterochromia iridis hebben. Bij mensen is dat vrijwel altijd erfelijk maar kan soms ook te maken hebben met factoren van buitenaf. Zoals een tumor in het hoofd. Of dat bij deze vogel zo is zou ik niet weten. Hersentumoren bij vogels zouden mij vrij snel dodelijk lijken.

Soms kan de iris ook verkleuren vanwege een ontsteking van het oog. Het kan dan eerst bloedrood worden en daarna weer de kleur verliezen. De vogel op de foto zou dat heel goed kunnen hebben. De kleur van het oog lijkt mij rood-bruin en dat zou kunnen duiden op een ontsteking van het oog zelf. Mensen hebben dat ook weleens (bloed doorlopen ogen) en met een zalfje van de dokter is dat na een paar dagen weer verdwenen. Maar ik zie Michel nog niet iedere dag het oog van de specht gaan zalven :)

Hoe dan ook is het een bijzonder exemplaar! Misschien dat je hem nog eens tegen komt en dan nog een foto kunt maken van dat donkere oog. Als het dan lichter is van kleur zal het naar aller waarschijnlijkheid een ontsteking zijn geweest.

Overigens heeft mijn jongste zoon heterochromia iridium. In één oog heeft hij 2 kleuren (bovenste helft blauw en onderste bruin). Maar dat is achtergrond informatie die jullie meteen weer mogen vergeten.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Gert Veurink

hij lijkt op david bowie! Die heeft dat opdat ie een klap heeft gehad. Kan me voorstellen dat dat ook mogelijk is bij vogels (als gevolg van verkeersongevalletje of zo).
groet!
Gert Veurink



Sjoerd v Wierst

Sommige grote meeuwen hebben het ook. Lastig als je zoekt naar een pontische...
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

Jan Harteman

CiteerDeze vogel is geen Chimeer. Een chimeer is een dier dat onstaan is door een verkeerde celdeling. Bij mensen bijvoorbeeld als je een tweeling hebt maar 1 van de 2 sterft af en enkele cellen muteren en leven voort in de overlevende tweeling. Die kenmerken van de andere cellen kunnen dan zichtbaar zijn (zoals bijv in verschillende oogkleur). Dat heeft altijd te maken met verkeerde celdeling van 2 individuele cellen in een vroeg stadium. Dat is een chimeer en dat lijkt mij bij een vogel uit een ei niet echt heel erg waarschijnlijk!
Dubbeldooier (eeneiige tweeling) waarvan 1 embryo in beginstadium afsterft, waarvan de cellen opgenomen worden door het andere embryo... levert dat hetzelfde idee op?

Inge van der Wulp

Citeer
CiteerDeze vogel is geen Chimeer. Een chimeer is een dier dat onstaan is door een verkeerde celdeling. Bij mensen bijvoorbeeld als je een tweeling hebt maar 1 van de 2 sterft af en enkele cellen muteren en leven voort in de overlevende tweeling. Die kenmerken van de andere cellen kunnen dan zichtbaar zijn (zoals bijv in verschillende oogkleur). Dat heeft altijd te maken met verkeerde celdeling van 2 individuele cellen in een vroeg stadium. Dat is een chimeer en dat lijkt mij bij een vogel uit een ei niet echt heel erg waarschijnlijk!
Dubbeldooier (eeneiige tweeling) waarvan 1 embryo in beginstadium afsterft, waarvan de cellen opgenomen worden door het andere embryo... levert dat hetzelfde idee op?
Nee want dan heb je nog steeds 2 dezelfde dna profielen. Een chimeer is een dier of mens dat 2 verschillende profielen dna heeft. Dat kan dus alleen in het geval van een twee eiige tweeling en niet een één eiige. Dat lijkt mij bij vogels onmogelijk! :D

Om een voorbeeld te geven. Bij een mens kan het zo zijn dan 1 van de twee eiige afsterft. Enkele cellen komen in de ander en vormen daar bijvoorbeeld de lever cellen. De baby die geboren wordt heeft dan een dna profiel in zijn bloed maar de cellen van de lever hebben een ander dna profiel. Dat is een Chimeer.

Overigens zijn mensen die een beenmerg transplantatie hebben gehad ook Chimeren. Zij hebben namelijk het dna profiel van de donor in hun bloed maar alle andere cellen hebben nog hun oorspronkelijke dna.

Wat een technisch verhaal in "Jip en Janneke" taal :) Maar ik wilde eigenlijk alleen maar duidelijk maken dat, volgens mij, een chimeer niet voor kan komen in vogels. Of ze moeten gemaakt zijn in een pertie schaaltje maar dat lijkt mij in het geval van deze specht zeer onwaarschijnlijk. Over Chimeer of Chimaera bij de mens is nog erg weinig bekend en ik kan me daarom niet voorstellen dat iemand op basis van een foto kan zeggen dat een vogel een chimeer is.

Ik hoop dat ik nu duidelijker ben.

Groeten, Inge

PS. Chimeren zijn dus geen hybriden. Want hybriden vogels komen wel voort uit 2 verschillende soorten maar hebben in hun hele lijf hetzelfde dna.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

drift

#11
hoi

deze was in 2006 op brouwersdam

groetjes jyri  

Inge van der Wulp

Ja ziet er bijzonder uit maar deze vogel is geen chimeer. Hij heeft een ontsteking van het oog. Je ziet dat de kop a-symetrisch is. Het donkere oog staat veel meer naar buiten dan het normale lichte oog. Dat kan gekomen zijn door een beschadiging (snavel van een andere vogel tijdens een gevecht of iets degelijks) van het oog en dat is gaan ontsteken waardoor de kleur van de ogen rood-bruin wordt.

Maar goed... voordat we nou allemaal geen vechten waarom een vogel wel of niet een chimeer is lijkt em dat niet ter zake doende waarom dit topic gestart is. Michel vroeg naar de ogen van de specht die hij op de foto nam. Ik hoop dat hij daar nu voldoende antwoord op heeft?

Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

han.endt

#13
Inge,

Bij de veredeling van planten komen ook chimeren voor. Althans zo worden ze genoemd als bij het enten van twee verschillende soorten de weefsels van de desbetreffende planten door elkaar gaan groeien, waarbij soms de ene van buiten te zien is en op andere plekken de andere. Dit komt bijv. voor bij +Laburnocytisus adamii. Een Cytisus purpureus is daar geënt op een goudenregen, Laburnum anagyroides. Een probeersel om een paarse brem op stam te hebben wat resulteerde in een klein boompje met twee soorten bloemen (en bladeren) de paarse van de brem en de gele van de goudenregen.
Wordt dit terecht een chimeer genoemd?

Inge van der Wulp

CiteerInge,

Bij de veredeling van planten komen ook chimeren voor. Althans zo worden ze genoemd als bij het enten van twee verschillende soorten de weefsels van de desbetreffende planten door elkaar gaan groeien, waarbij soms de ene van buiten te zien is en op andere plekken de andere. Dit komt bijv. voor bij +Laburnocytisus adamii. Een Cytisus purpureus is daar geënt op een goudenregen, Laburnum anagyroides. Een probeersel om een paarse brem op stam te hebben wat resulteerde in een klein boompje met twee soorten bloemen (en bladeren) de paarse van de brem en de gele van de goudenregen.
Wordt dit terecht een chimeer genoemd?
Ja dat is inderdaad zo. Ieder individueel mens, of plant in dit geval, heeft een eigen dna profiel. Dat zal iedereen wel weten. Door planten te enten (samen te voegen) met een andere soort voeg je 2 verschillende dna profielen samen. De plant groeit verder als 1 plant maar wel met 2 verschillende soorten dna. Dan is het een chimeer en dat zie je inderdaad aan de verschillende soorten bloemen en bladeren die één plant heeft. Bij planten is het veel gemakkelijker om een chimeer te maken omdat het dna minder complex is als bij andere levende wezens. Maar hoe dat precies it zou ik op moeten zoeken.

Ik denk echt dat het bij vogels niet kan. Maar misschien dat iemand met minder blonde haren dan ik wel kan vertellen hoe dat ontstaat. Dan hoor ik het graag :D
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

carel

Ik ken wel een halfzijder
dit is in de kooivogelwereld iets wat af en toe voorkomt
bv een grasparkiet die aan de ene zijde groen is en de andere zijde blauw
een kanarie half wit half geel
een zebravink half man half vrouw

of dit een andere oogkleur op kan leveren weet ik niet
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

HJDT

Iedereen bedankt voor zijn reacties. Opvallend hoe weinig mensen op de hoogte zijn van dit fenomeen. Naar ik aanneem zijn er meer vogels en/of zoogdieren die dit hebben of kunnen hebben ?? Het verhaal van Inge is erg duidelijk, waarvoor mijn dank.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Jan Harteman

CiteerOpvallend hoe weinig mensen op de hoogte zijn van dit fenomeen. Naar ik aanneem zijn er meer vogels en/of zoogdieren die dit hebben of kunnen hebben ??
Het fenomeen zal niet zo bekend zijn omdat het ook niet zo vaak voorkomt denk ik.
Mijn zusje had tot voor kort een dwergkonijn (Witte van Hottot) met 1 blauw oog en 1 bruin oog. Da's ook niet echt standaard.

Bas vd Burg

heb vorig jaar maart in Zuid-Afrika een leeuwin gefotografeerd met 2 verschillend gekleurde ogen.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

pieternella

dr. Quin, medicine woman..
had ook twee verschillende kleuren ogen.
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink