Lynx over; Nieuw territorium gezocht

Gestart door Freek Verkerk, februari 06, 2008, 18:44:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Lynx wordt gevangen en mogelijk gedood.

Korte samenvatting van het artikel.
In bepaalde gebieden in Zwitserland zijn teveel lynxen. Opdracht is gegeven de lynxen te vangen en eventueel over te plaatsen. Als er geen gebied is waar ze welkom zijn worden ze afgemaakt.

Als iemand vriendjes heeft bij de natuurbeheerders is dit het moment om de contacten te verversen en te vragen of ze in een lynx geïnteresseerd zijn.

Mogelijk komen er in de komende jaren meer lynxen op deze manier beschikbaar. Plaatselijk in Zwitserland doen ze het goed; zo goed dat de reeenstand gehalveerd wordt en de plaatselijke jagers minder geld willen betalen voor hun jachtrechten.

Om de jagers te vriend te houden worden er lynxen verwijderd.

Dit is een eenmalige kans.

Doortastend optreden is gewenst. Een lynx leeft ongeveer 5 jaar. Aansluiting op lynxen territoria is in die periode moeilijk. Dus dit lijkt een tijdelijk iets.

Een experiment. Wie durft.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Natianonaal Park de Meinweg krijgt af en toe bezoek van lynxen uit de Eifel.
Bovendien is het gebied verbonden met grote bos en natuurgebieden net over de grens met Duitsland. Best een gebied waar je volgens mij een paar lynxen los zou kunnen laten. Door contactmogelijkheden met de populatie van de Eifel is de kans op een geisoleerde populatie kleiner.

Ik heb SBB een mail gestuurd en hen gevraagd te overwegen lynxen los te laten op de Meinweg.

Ik zal hier melden wat de reactie is.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Peter Lubbers


wimtegels

Ik ben serieus en heb de mail naar SBB gestuurd.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Als je de lynx direct een zender omhangt kun je ook nog volgen wat hij/zij doet. Dat is vaker gebeurt in Zwitserland en Duitsland; de techniek is er en heeft zich bewezen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Ben het helemaaal met je eens Freek.

Geef die dieren een kans en kijk wat er gebeurt. Gaat het fout kun je ze altijd nog afschieten.

Ik ben benieuwd hoe de discussie hier en bij SBB verder gaat.

Ik vind het in ieder geval tof dat je dit topic geopend hebt. Bedankt!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Wat kan er nou fout gaan? Die dieren komen uit de natuur, kunnen zichzelf redden, weliswaar in een andere omgeving (Zwitserland), maar ook in Limburg, de Veluwe, of de duinen geef ik ze grote kansen. Met een zender om zie je wat er gebeurt. Ok het dier gaat zwerven, loopt rustig 100 km verder, gaat bijvoorbeeld naar Duitsland, of de Ardennen, komt onder een auto, of overlijdt aan een ziekte, zal misschien eens een huisdier opeten. Ik las iets van struisvogels die door lynxen gedood waren. En jachthonden die te dicht bij hun jongen kwamen, lynxen met hondsdolheid die door een dorp liepen, maar allemaal heel beperkt.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Een lynx met hondsdolheid? Waar las je dat?

Voor de rest:
Ze komen soms bij ons, wij willen ze hebben en elders worden ze afgeschoten.

Give them a chance!!!!!!!!!!!!!!!

Als we daaraan van deze site uit bij kunnen dragen zou dat prachtig zijn
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

CiteerEen lynx met hondsdolheid? Waar las je dat?

Ik las het in Duitse media. Via Google allert krijg ik mailtjes zodra er een Lynx in het nieuws komt. Meestal zijn dat helicopters van de marine en vaak ook dingen over lynxen in dierentuinen, maar soms ook iets over lynxen in het wild. Wat me bijstaat was dat er een lynx zich in het openbaar vertoonde waardoor automobilisten gingen bellen.

Het zou ook kunnen zijn dat het ging om een herintroductie waarbij de Lynx teveel aan mensen gewend was geraakt en zijn natuurlijke terughoudendheid was kwijtgeraakt. Waarschijnlijk ging het dan om de herintroductie in de Harz. Ook heb ik een geval in mijn hoofd van een baby/jonge Lynx die op een schoolplein werd gevangen door scholieren. Mogelijk omdat het verweesd geraakt was, hongerig, opgejaagd, maar mogelijk ook ziek (hondsdol??).

Een ander voorbeeld was een Lynx die een jachthond aanviel. Mogelijk ook omdat hij jongen in de buurt had. De jachthond moest naar de dierenarts.

Het lijkt me ook een goed idee. Als je hem dan meteen een halsband met een GSM en GPS omhangt kun je hem misschien via een site volgen, zou geweldig zijn. Maar dan zul je zien dat het beest wegtrekt en naar Frankrijk loopt of zo, Want ze blijven natuurlijk niet stilzitten.

Duitse website waarbij Lynxen met zenders zijn uitgerust Zo zou het ook bij ons kunnen.


Site met veel links naar andere lynx sites
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

MC

#9
Lynxen in de Meinweg? Kom maar op met de bewijzen...

CiteerGeef die dieren een kans en kijk wat er gebeurt. Gaat het fout kun je ze altijd nog afschieten.
Afschieten? Een uiterst schuw roofdier met dat grote delen van het jaar veel mee dan één schuilplaats gebruikt?
Ik ben wel benieuwd naar succesvolle jachtervaringen waarbij specifiek één lynx gedood moest worden...
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

grunsven

#10
Basis document Rode lijst zoogdieren
van VZZ

pagina 23:

"De lynx wordt door sommigen beschouwd als dwaalgast. Er is echter geen onomstotelijk bewijs dat er (na 1900) een wilde lynx op Nederlands grondgebied is geweest."
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

CiteerIk ben wel benieuwd naar succesvolle jachtervaringen waarbij specifiek één lynx gedood moest worden...

Ze hebben een vrij groot territorium, van 10 bij 10 km. Als je binnen dat gebied met vallen werkt heb je dat ene dier te pakken. In het recente verleden hebben ze in Zwitserland meerdere dieren gevangen en verplaatst. Voor hen is dit niets nieuws. Volgens mij doen ze het door de wacht te houden bij een net gedode ree, ervan uitgaande dat hier bijna een week van gegeten wordt.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

#12
Om prooiresten te vinden (waar je een val bij kunt plaatsen) worden voetsporen van lynxen in de sneeuw gevolgd. Voor Zwitserland een haalbare zaak tijdens de winter, in Nederland zal je iets anders moeten verzinnen.

het vangen van "een lynx" kan maanden werk kosten, het vangen van 1 specifieke lynx zou in de praktijk wel eens onmogelijk kunnen zijn.

Wat denken jullie te doen richting compensatie van schapenboeren (lynxen eten geregeld schaap: vooral als er geen traditie is schapen 's nachts op stal te zetten)?

En voorlichting naar een publiek wat bang is voor een grote poes?

En voorlichting/compensatie richting jagers die zich - ongetwijfeld ook in Nl - zwaar gedupeerd gaan voelen?

En voorkomen van "zelfstandig optreden van een stroper die toevallig een geweer in handen heeft?"

Zo maar wat gedachten van iemand die woont in een gebied waar lynxen daadwerkelijk voorkomen...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Tim Asbreuk

CiteerHet lijkt me ook een goed idee. Als je hem dan meteen een halsband met een GSM en GPS omhangt kun je hem misschien via een site volgen, zou geweldig zijn.

Citeer
En voorkomen van "zelfstandig optreden van een stroper die toevallig een geweer in handen heeft?"

Dan lijkt me dit een slechte combinatie
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Windekind

CiteerWat denken jullie te doen richting compensatie van schapenboeren (lynxen eten geregeld schaap: vooral als er geen traditie is schapen 's nachts op stal te zetten)?

En voorlichting naar een publiek wat bang is voor een grote poes?

En voorlichting/compensatie richting jagers die zich - ongetwijfeld ook in Nl - zwaar gedupeerd gaan voelen?

En voorkomen van "zelfstandig optreden van een stroper die toevallig een geweer in handen heeft?"

Zo maar wat gedachten van iemand die woont in een gebied waar lynxen daadwerkelijk voorkomen...
Ad 1: Dat kost de wereld niet met enkele lynxen, en anders ook niet . M.i. geen probleem.

Ad 2: Tja publiek, goed voorlichten dus. Zijn er veel ongelukken bekend uit Zwitserland, Tsjechie etc.etc. waar mensen bij betrolken zijn ? Dacht ik niet.

Ad 3: Jagers moeten niet zeuren. Dan maar niet jagen, nergens voor nodig en uit ecologisch perspectief gezien al helemaal niet.

Ad 4: Moeten wij nou dit soort dingen laten voor een stroper ???? Dus toegeven aan een paar criminele gekken ? Dan weet ik er ook nog wel een paar.


Ben niet persé voor introductie, want ik vind dat er dan voldoende ecolgisch draagkracht moet zijn voor langdurige levensvatbare populaties en natuurlijke ontwikkelingen daarvan. Ik twijfel of er voldoende aaneengesloten leefgebied is  van voldoende kwaliteit. Maar mocht dat wel onomstotelijk uit onderzoek blijken dan ben ik wellicht voor. Bovenstaande argumenten vind ik "persoonlijk" waardeloos, maar ze spelen natuurlijk ee rol in de maatschappij. :censored:

Er spelen nu twee dingen door elkaar een rol.
1 de maatschappelijke haalbaarheid;
2 de eigen ideeën over introductie

Ik zou zeggen, ga uit van het tweede  (mits je daar zelf helemaal achter staat, zie mijn opm.), en slecht de gnoemde bezwaren ( hoe lastig ook)
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

MC

#15
Aah, ik hoor al een meer doordacht introductieplan aankomen. Ik ben het eens met de door Elmar Prins genoemde argumenten, alleen het punt is denk ik dat veel mensen dat nu eenmaal niet zijn.
Ik ben het ook met Paul Veenvliet, tekenaar, eens: draagvlak creeëren voor die beesten hier komen is erg lastig. Mensen denken in eerste instantie: ben ik, of zijn mijn kinderen, helemaal veilig. En een grote campagne opzetten met realistische informatie en ervaringen in de Eifel e.d. is erg moeilijk en zal waarschijnlijk de bewoners onvoldoende overtuigen om ze echt voorstander te maken.
En dan zijn er ook nog tegenstanders: de meeste mensen zien het verschil tussen de wetenschapper die voor is en de jager die tegen is, nauwelijks.
Uiteindelijk zal een lynx waarschijnlijk niet zoveel consumeren dat jagers er veel last van hebben. In gebieden met weinig prooien zullen ze zich niet vestigen, in gebieden met veel prooien houden de jagers het zelf niet bij. Dat is mijn verwachting, of heeft iemand hier meer info over?
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

wimtegels

De lynx in Vlaanderen en de grensregio

leefgebied 100 tot 1000 km2 (=10.000 tot 100.000 ha)

Ongeveer 1 ree per week!

Risico's blijken klein.

Zie voor meer informatie brochure in link
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

CiteerQUOTE
Het lijkt me ook een goed idee. Als je hem dan meteen een halsband met een GSM en GPS omhangt kun je hem misschien via een site volgen, zou geweldig zijn.


QUOTE

En voorkomen van "zelfstandig optreden van een stroper die toevallig een geweer in handen heeft?"


Dan lijkt me dit een slechte combinatie

Wat ze in Duitsland doen is de bewegingen met enkele maanden vertraging op het Internet zetten.

Het zou wel een heel spannende jacht worden als je met een geweer, gps en mobiele internetontvanger achter een lynx aan gaat sluipen. Ik denk niet dat de jagers daar al toe in staat zijn. Vaak is hun technologie toch een beetje ouderwets. Het zijn volgens mij ook oude mannetjes.

Maar wat ze wel zouden kunnen doen is bewegingspatronen analyseren waaruit je rustgebieden en jachtgebieden kunt halen.

Ik had die zender met GPS meer bedacht voor de beheerders. Als je een lynx aangeleverd krijgt uit zwitserland en als je hem dan loslaat verdwijnt hij in het bos.
Die dieren houden zich goed schuil dus dan weet je meteen niet meer waar hij is en of hij nog leeft. Het zou ook wel leuk zijn voor de belangstellenden dat er op een site zijn / of haar leven (in grote lijnen) wordt bijgehouden. Dus zoiets van : In Januari zat (naam van het dier) in de Peel.  

We zitten hier in Nederland aan de grens van het verspreidingsgebied van die dieren. Ze lopen al door Limburg, of het gaat binnenkort gebeuren. Er zijn al wel waarnemingen uit gebieden net over de grens. Hieruit maak ik op dat er zwervers rondtrekken op zoek naar nieuwe territoria.

Over de vergoeding van schades. In de meeste europese landen lopen Lynxen rond. We hoeven in Nederland het wiel niet uit te vinden. Gewoon een van die regelingen kopieren heeft mijn voorkeur. Overigens neem ik aan dat andere wilde dieren in Nederland ook wel schades aanrichten. Ik denk aan de schades van eenden, ganzen, zwanen en reeen (aanrijdingen), varkens (gewas) of vossen (kippen en konijnen). Bizamratten etc. Voor de lynx kan daar gewoon op aangesloten worden of  gebruik van gemaakt worden.

En publieksvoorlichting???? Voor de wilde zwijnen, dassen, vossen, roofvogels en vleermuizen vertel je toch ook niet hoe gevaarlijk die zijn en tuig je toch ook geen publiek voorlichtingscampagne op.

Bovendien ze komen of zijn er al.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

CiteerZie voor meer informatie brochure in link

Geweldige folder!!!! Aanwezigheid in de Voerstreek!!!

Er staat wel in dat Lynxen vrijwel geen invloed hebben op het aantal reeen. Dat klopt volgens mij niet.

Ik heb begrepen dat als er voor het eerst lynxen in een bepaald gebied komen, de reeen daar niet op voorbereid zijn en eenvoudig te doden zijn. De Lynx zal dus even blijven. Op een gegeven moment passen de reeen hun gedrag aan waardoor ze moeilijker door lynxen te doden zijn. Dan hebben die dieren grotere territoria nodig en trekken verder. Een halvering van de reeenstand is best wel mogelijk.

Je kunt dat ook narekenen, want 1 ree per week zijn er 50 per jaar. Dat merk je wel in een klein gebied lijkt me. Stel dat de Lynx alle reeen opeet nadat ze 2 jaar geworden zijn en zich hebben voortgeplant dan heeft een lynx een gebied nodig ter grote van 100 reeen . (Er even vanuit gaande dat reeen 2 jaar worden. ) Je kunt dan zelf wel bedenken waar lynxen zich kunnen vestigen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

We hebben hier een veel leukere zender-halsband: die stuurt periodiek GPS-coordinaten per SMS naar de onderzoekers...

Afgezien daarvan: in de praktijk krijg je een lynx gewoonweg niet te zien. De kans op confrontaties met mensen is dus nihiel. Maar de kans dat een lynx een schaap dood is wel reeel (of elke paar dagen weer een schaap, want kadavers moeten volgens onze wet worden opgeruimd dus de lynx kan er niet naar terugkeren voor een volgende maaltijd...). Dwerggeitjes zijn ook niet veilig. Huiskatten evenmin. Ik lees daar nog geen reactie op anders dan "we vergoeden de schade wel". De praktijk leert dat, zodra ergens een groter roofdier ondloopt, ineens alle dode grazers door dat roofdier zijn omgebracht. De kans bestaat dus dat schadeclaims de pan uit rijzen. Alle doodgeboortes, verwentelde schapen enz zijn ineens door die een lynx veroorzaakt, en probeer daar maar eens tegenin te gaan. Lang niet alle dierenhouders vertrouwen het oordeel van een controleur (die namens de officiele instanties komt kijken) en het gevolg kan al heel snel zijn dat er een anti-lynx houding ontstaat onder de plaatselijke bevolking. In de praktijk werkt het veel beter om waakhonden (aanschaf, voeding, veterinaire kosten) te vergoeden dan om opgegeten dieren te vergoeden. Alleen lijken mij waakhonden in het volle NL niet haalbaar. Bij elke dwerggeit een hond zetten? In Kroatie en Griekenland lopen wl dit soort programma's, maar daar heb je het over een kudde schapen van 200 dieren en niet over 5 geitjes.

Afgezien van het feit dat jullie nogal minachtend doen over jagers (lijkt mij lang niet altijd terecht!), je hoeft maar 1 jongen te hebben die het niet ziet zitten dat er lynxen rondlopen. Zolang roofvogels vergiftigd worden, zal ook een lynx risico lopen vergiftigd te worden (of te worden geschoten)...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

CiteerAfgezien van het feit dat jullie nogal minachtend doen over jagers (lijkt mij lang niet altijd terecht!), je hoeft maar 1 jongen te hebben die het niet ziet zitten dat er lynxen rondlopen. Zolang roofvogels vergiftigd worden, zal ook een lynx risico lopen vergiftigd te worden (of te worden geschoten)...

Wat je ook al zei; "je krijgt zo'n Lynx gewoon niet te zien". Je hebt gelijk Lynxen lopen dat risico, maar een knappe jongen die een lynx voor zijn loop krijgt. Ik geef die dieren ook wel kansen, het is niet dat ze een gewisse dood in Nederland tegemoet gaan.

Uiteraard zal elke boer proberen schade bij de overheid te verhalen. Maar als je een claim combineert met de GPS gegevens zie je direct of het dier in de buurt geweest is.

Ik merk ook niet dat er in de andere landen extreem veel geclaimd wordt. Er zouden al Belgische gegevens moeten zijn. Misschien dat er wat belgen meelezen. De Voerstreek is toch ook gedeeltelijk Nederlandstalig en de Walen spreken toch ook Nederlands??????

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

#21
Ach, als je echt wilt... Er zijn toch wel ernstige vermoedens dat in Slovenie elk jaar een paar lynxen gestroopt worden (op een totale populatie van tussen 10 en 20!). De kans om als wandelaar 1 lynx te zien te krijgen is nihiel, maar dat betekend niet dat iemand die die ene lynx echt dood wil dat nooit kan lukken. Ze zijn immers in grote delen van Europa uitgeroeid.

Ik heb nog wel wat lynxen-nieuws. Een paar dagen geleden werden gegevens bekend gemaakt van een lynx die in SLO rondloopt met een GPS-SMS zender. Bijna een jaar lang heeft deze zender elke twee uur de GPS-coordinaten van de positie van de lynx per SMS doorgestuurd naar de onderzoekers. Af en toe waren ze de lynx even kwijt omdat er niet overal mobiele-telefoonbereik is. Een deel van die tijd is dit probleem opgevangen door op de klassieke namier te "peilen" (met een antenne het bos in). Dit heeft de meest complete gegevens opgeleverd die ooit van het doen en laten van een lynx bekend zijn geworden. De lynx was een jong vrouwtje en heeft afgelopen voorjaar twee jongen gekregen. Er was een korte periode sneeuw en toe is aan de hand van sporen vastgesteld dat beide jongen nog steeds leven (de lynx is namelijk zo min mogelijk verstoord, al is de "familie" wel ook met de automatische camera vastgelegd). Ze bleek in deze tijd een veel groter gebied doelgericht te gebruiken dan voorheen vewacht was: 600.000 hectare! Deze extreem grote homerange komt deels doordat de lynx in het begin van het onderzoek waarschijnlijk geen vast territorium had (jong dier in de dispersie-fase) maar het geeft wel te denken over de homerange van eventuele herintrdoucties...

Er is een website over dit onderzoeksproject, die is echter alleen in het Sloveens en Kroatisch:
http://www.dinaris.org

Er staan wel erg leuke dingen op. Voor mij een topper is een compilatie van foto-val materiaal bij een prooi van lynx "Dina", maar het vervolg van het filmpje staat jammer genooeg niet op de site. Het verhaal hierbij:

Door middel van het zendersignaal is ontdekt waar lynx "Dina" een prooi had verborgen (ree). Hier is een automatische camera opgesteld die reageert op bewegingen/warmte. De camera maakt automatisch opnamen zodra een groot warmbloedig dier in de buurt beweegt. De eerste serie opnamen laat zien dat Dina bij de prooi terugkeert en op haar gemak zit te eten. Deze opnamen staan op internet. De onderzoekers lieten mij een paar dagen geleden het vervolg zien, wat niet op internet staat:

De volgende "gast aan tafel" is een vos die op een stuk darm zit te kauwen en daar uiteindelijk mee vandoor gaat. Dan verschijnt de gedaante van ... een volwassen beer. Die doet geen half werk en neemt gewoon de hele dode ree mee. Vervolgens verschijnt Dina weer op het toneel die een tijdje rondsnuffelt, geen ree meer vindt en weg gaat. Uiteraard zat er de nodige tijd tussen de bezoeken van deze dieren, maar de combi van opnamen was erg spectaculair...

edit: ik zie dat er wel een paar van deze foto-opnamen op internet zijn gezet op:
http://www.dinaris.org/Blogi/Terenski_blog

Je krijgt daar ook een indruk van het uitgestrekte bosgebied... Het "rare paaltje" is een methode om genetisch materiaal te verzamelen voor onderzoek: er zit een stuk klitteband op waaraan haren blijven hangen. Hierop zijn een paar druppels gedaan van een plantaardige vloeistof waar veel katten (incl lynxen) helemaal hoteldebotel van worden (kattekruid). Lynxen reageren hierop door kopjes te geven tegen het paaltje, waarbij ze dus haren achterlaten. Opvallend (en onverwacht) is dat er ook nogal eens beren-haren aan het klitteband hingen...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

Leuke bijdrage.

Ze zijn wel uitgeroeid inderdaad. In het verleden is veel uitgeroeid. Ik denk en hoop dat de mentaliteit toch wat beter geworden is. We zijn ook rijker geworden. Veel in het verleden uitgeroeide dieren komen gelukkig weer terug. In onze regio's zijn dat Slechtvalk, Bever, Raaf, Das, Wilde kat, om maar een paar bekenden te noemen, dus waarom de Lynx niet. In Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italie, Frankrijk en Belgie gaat het met kleine stappen de goede kant uit. Ook met Wolven en Beren.

Ik heb verder niets meer gehoord over die Lynxen die ze zouden vangen. Ik neem aan dat ze nog vrij rondlopen.

Als ik er zo over nadenk is het wegvangen van 2 lynxen geen oplossing voor hun probleem, de vermindering van het aantal reeen. Lynxen hebben territoria. Jonge lynxen zoeken nieuwe territoria. Als er een territorium vrij komt wordt die gewoon weer opgevuld. Het verhaal lijkt me vergelijkbaar met de jacht op vossen. Nutteloos. Maar wij kunnen ervan profiteren door alvast een Lynx hierheen te halen.

Maar linksom of rechtsom ze komen hier gelukkig toch wel.

Of zijn er al. Mogelijk merk je dat aan de reeen stand. Ander gedrag en gewoon teruglopende aantallen. Wordt dat al waargenomen? Of is dat niet waar te nemen?

Ik las dat een Lynx succesvol is in 1 op de 6 aanvallen. Die reeen worden du gemiddel 5 maal aangevallen en ontsnappen voordat ze echt aan de beurt zijn.

Reeen die aangevallen zijn zullen wel het dichte bos gaan vermijden en de vlakte op gaan.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

In Slovenie wordt geschat dat een lynx maximaal 5 % van de reeen in zijn territorium dood, op jaarbasis. Dit is onvoldoende om een vermindering in het aantal reeen te veroorzaken. Maar als je het combineert met een zware jachtdruk op reeen... Ik denk dat het in Zwitserland eerder een concessie aan de jagers is om te voorkomen dat ze het recht in eigen handen nemen en gaan stropen. Liever twee lynxen legaal wegvangen als een onbekend aantal lynxen illegaal schieten...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

vgustings

#24
In de Eifel is een foto opgedoken van een lynx die gedood is dmv een Totschlagfalle. Het is echter niet duidelijk wie de foto gemaakt heeft en vooral waar. Zie onderstaande link:

http://www.az-web.de/sixcms/detail.php?tem...irft-Fragen-auf
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

Freek Verkerk

CiteerIn Slovenie wordt geschat dat een lynx maximaal 5 % van de reeen in zijn territorium dood, op jaarbasis. Dit is onvoldoende om een vermindering in het aantal reeen te veroorzaken. Maar als je het combineert met een zware jachtdruk op reeen...
In Slovenie lijkt het me een gezonde, gestabiliseerde situatie. Maar als er voor het eerst een Lynx in een gebied komt waar al honderd jaar geen lynx meer geweest is, dan hebben we het over een geheel andere situatie. Dan moet er zich eerst weer een nieuw evenwicht instellen. In een gebied met een relatief hoge reeen bevolking kan dit de reeen stand flink verminderen.


CiteerIk denk dat het in Zwitserland eerder een concessie aan de jagers is om te voorkomen dat ze het recht in eigen handen nemen en gaan stropen. Liever twee lynxen legaal wegvangen als een onbekend aantal lynxen illegaal schieten...

Dat denk ik ook. Ik denk alleen niet dat het de jagers helpt. Nieuwe lynxen zullen de weggevangen exemplaren vervangen, zolang er relatief makkelijk reeen te vangen zijn die nog niet zijn ingesteld op de Lynxen.

Van Yellowstone is bekend dat de komst van wolven de hertenstand meer dan gehalveerd had. Niet doordat zij de herten opaten, maar doordat de herten hun leefwijze moesten aanpassen. Wat hen meer energie koste.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Hoe groot is het probleem van het afnemen van het reeenbestand zolang de populatie nog door jacht beheerd moet worden?

Een albinoree wordt door sommige als iets geweldigs gezien. Door anderen als de ondergang van een gezonde populatie.

Vrijwel elk roofdier zal de zwakste prooidieren het eerste pakken. Een gezondere selectie als de aanwezigheid van predatoren lijkt me niet te bestaan.

En vergeet niet dat veel van de prooidieren een gezamelijke evolutie met hun predator hebben doorgemaakt. Prooidieren gaan op populatieniveau niet naar de knoppen door predatie.

Roodkapje en de boze wolf, de weidevogel en de vos, het ree en de lynx, allemaal in het zelfde rijtje?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Sjoerd v Wierst

Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

tekenaar

De Sloveense lynxen zijn nazaten van in de jaren 60 losgelaten lynxen uit Slowakije. Toen zijn drie paren losgelaten, wat direct heeft geleid tot de vestiging van een kleine populatie. De randvoorwaarden waren dan ook erg gunstig: een zeer uitgestrekt bosgebied, met een goede reeen en edelhertenstand (ze eten ook jonge edelherten - aantallen gegeten gemzen en hazen zijn veel lager in deze regio). De populatie is erg klein, in Slovenie tussen de 10 en 20, in aangrenzend Kroatie mischien iets meer. In combinatie met het kleine start-aantal wordt gevreesd dat in de toekomst inteeltproblemen kunnen ontstaan. Er wordt onderzocht of hier nu ook al sprake van is, maar daarvoor zijn nog onvoldoende gegevens verzameld.

Lynxen zijn  in Slovenie en Kroatie zo'n anderhalve eeuw geleden uitgestorven, door een combinatie van een zeer hoge jachtdruk op lynxen en een extreme jachtdruk op hoefdieren. In die periode waren reeen en edelherten in Slovenie buitengewoon zeldzaam en er was dus domweg te weinig te eten voor lynxen. Liet een hongerige lynx zich ergens zien, dan was hij zelf het haasje. Momenteel wordt gevreesd dat het aantal illegaal geschoten lynxen te hoog is, maar omdat dat in het geniep gebeurt zijn hiervan geen harde aantallen op te geven (schatting: ongeveer 5 per jaar op een populatie van tussen de 10 en 20...).

Maar er is meer gaande op roofdierengebied... Zo heeft het officiele jachtquotum op beren (100 exemplaren per jaar, bij een geschatte populatiegroote van ... mischien 400) er toe geleidt dat vrijwel iedereen nu veel minder berensporen ziet als twee jaar geleden. Nu zit de berenpopulatie dus zichtbaar in de knel, en vooralsnog heeft ook de EU hier niets aan kunnen doen. Alleen maar omdat een minister jager is, en beren jagen per se in stand wil houden (en vindt dat er een giga-overpopulatie van beren is - beren die overigens op geen enkele manier laten zien dat er te veel zouden zijn: ze zijn gezond en het is een uitzondering als ze buiten de pruimentijd een dorp inkomen voor voedsel).

zucht. Dat moest ik even kwijt. Maar, voor het eerst sinds tijden heb ik vandaag weer eens ... een klein plukje berenhaar gevonden! Ze zijn er dus nog, alleen niet meer zoveel...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

wimtegels

CiteerHad Staats bos al gereageerd?
Nee, ik heb alleen een reactie gekregen dat de vraag doorgeleid is naar de afdeling Ontwikkeling en Beheer voor beantwoording.

Van deze afdeling heb ik nog geen antwoord. Zodra het antwoord er is post ik het antwoord hier.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels