eitjes van een (dag-)vlinder

Gestart door ruudcosters, mei 27, 2018, 15:57:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruudcosters

Ik zou graag willen weten welke soort vlinder deze eitjes op de knop van fluitenkruid heeft afgezet.
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/157375207
onzeker Dagvlinder onbekend - Rhopalocera spec. gezien op 2018-05-27 Alkmaar - Rekerhout
Foto's:


bij voorbaat dank Ruud Costers

Rayan Majoor

De enige soorten die in Nederland voorkomen met eitjes die een beetje een dergelijke vorm hebben en op deze manier afgezet worden zijn het groot koolwitje en (heel zeldzaam) het groot geaderd witje. Deze eitjes hebben echter o.a. verticale ribbeltjes... maar op een onscherpe foto zijn deze niet altijd goed te zien. Beide soorten leggen echter niet hun eitjes op fluitenkruid en zeker niet op het vruchtdeel. Het is dus niet van een vlinder, maar van een lieveheersbeestje.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

ruudcosters

Hoi Rayan,

Bedankt voor de verwijzing naar (eitjes van een lieveheersbeestje. Ik wist echt niet bij welke diergroep ik deze eitjes moest onderbrengen.
Weer wat geleerd!

Met groet,
Ruud Costers

ruudcosters

De volgende vraag is nu of er een specifieke lieveheersbeestjesoort is die zijn eitjes op de zaaddoos van fluitenkruid afzet.
Ik ben benieuwd naar een reactie!

Bij voor baat dank,
Ruud Costers

KoenVerhoogt

Citaat van: ruudcosters op mei 27, 2018, 20:26:27 PM
De volgende vraag is nu of er een specifieke lieveheersbeestjesoort is die zijn eitjes op de zaaddoos van fluitenkruid afzet.
Ik ben benieuwd naar een reactie!

Bij voor baat dank,
Ruud Costers

Ben bang dat die vraag niet echt te beantwoorden is... Kunnen volgens mij wel een aantal soorten zijn
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Douwe van der Ploeg

Elke dag terug om de boel te documenteren, dus!  ;D
Douwe van der Ploeg

ruudcosters

Heren.

Dank voor jullie reacties.
Niet meer terug te vinden in een veld vol verlept fluitenkruid.
Maar ik herken nu lieveheersbeestje-eitjes en dat stemt mij al tevree.

Groet,
Ruud